Diplomová práce předkládá poznatky týkající se vnitřních vztahů ve školní třídě na 1. stupni základní školy. Teoretická část zasahuje do oblasti školní třídy jako sociální skupiny, zaměřuje se na komunikaci ve školní třídě a v neposlední řadě poukazuje na aktéry tvořící třídní klima. Její druhá část je věnována poznatkům z oblasti rizikového chování, které se dotýká prvostupňových žáků. K upřesnění poznatků a zpracování teoretické části bylo vycházeno z obsáhlé odborné literatury, která shrnuje vytyčení poznatků. Praktická část je věnována mapování neformálních vztahů ve školní třídě. Výzkum se zabývá klimatem školní třídy, kterou navštěvuje jedinec s rizikovým chováním. Tyto vztahy jsou zaznamenány a zpracovány pomocí sociometrie.
Anotace v angličtině
The thesis presents knowledge concerning internal relations in the school classroom at the 1st level of primary school. The theoretical section encroaches on the school class as a social group, focuses on communication in the school class and, last but not least, points to the actors making up the school climate. The second part is devoted to knowledge of risky behaviour affecting first-grade pupils. In order to refine the knowledge and process the theoretical part, it was based on extensive scientific literature which summarizes the definition of knowledge. The practical part is devoted to mapping informal relationships in the school classroom. The research deals with the climate of a school class attended by an individual with risky behaviour. These relationships are recorded and processed using sociometry.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, komunikace ve třídě, vztahy ve třídě, rizikové chování, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
climate of school, climate of class, communication in class, relationships in class, risky behavior, sociometry
Rozsah průvodní práce
82 s. (126 777 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce předkládá poznatky týkající se vnitřních vztahů ve školní třídě na 1. stupni základní školy. Teoretická část zasahuje do oblasti školní třídy jako sociální skupiny, zaměřuje se na komunikaci ve školní třídě a v neposlední řadě poukazuje na aktéry tvořící třídní klima. Její druhá část je věnována poznatkům z oblasti rizikového chování, které se dotýká prvostupňových žáků. K upřesnění poznatků a zpracování teoretické části bylo vycházeno z obsáhlé odborné literatury, která shrnuje vytyčení poznatků. Praktická část je věnována mapování neformálních vztahů ve školní třídě. Výzkum se zabývá klimatem školní třídy, kterou navštěvuje jedinec s rizikovým chováním. Tyto vztahy jsou zaznamenány a zpracovány pomocí sociometrie.
Anotace v angličtině
The thesis presents knowledge concerning internal relations in the school classroom at the 1st level of primary school. The theoretical section encroaches on the school class as a social group, focuses on communication in the school class and, last but not least, points to the actors making up the school climate. The second part is devoted to knowledge of risky behaviour affecting first-grade pupils. In order to refine the knowledge and process the theoretical part, it was based on extensive scientific literature which summarizes the definition of knowledge. The practical part is devoted to mapping informal relationships in the school classroom. The research deals with the climate of a school class attended by an individual with risky behaviour. These relationships are recorded and processed using sociometry.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, komunikace ve třídě, vztahy ve třídě, rizikové chování, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
climate of school, climate of class, communication in class, relationships in class, risky behavior, sociometry
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, třídy a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, třídy a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2016. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-703-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu a základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KEOGH, Barbara, 2007. Temperament ve třídě. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1504-9.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-945-3.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-679-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2016. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-703-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu a základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KEOGH, Barbara, 2007. Temperament ve třídě. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1504-9.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-945-3.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-679-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Dr. Hrbáčková požádala studentku, aby popsala výběr výzkumného souboru ve vztahu k malotřídním skolám. Studentka adekvátně odpověděla. Dr. Blaštíková ocenila přípravu studentky k obhajobě diplomové práce.