Diplomová práce se zabývá problematikou rizikového chování žáků a jeho prevenci na druhém stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány příčiny, vybrané formy a důsledky rizikového chování. Přiblíženo je základní rozdělení prevence, náplň činnosti školního poradenského pracoviště včetně jeho pracovníků a školní minimální preventivní program. V praktické části je věnován prostor popisu výzkumného problému, cílům a metodě výzkumu. Je zde charakterizován výzkumný vzorek a prezentovány výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of risky behavior of pupils and its prevention at the second stage of primary school. The theoretical part describes the causes, selected forms and consequences of risky behavior. The basic division of prevention, the scope of activi-ties of the school counseling workplace, including its staff, and the school minimum pre-vention program are presented. The practical part is devoted to the description of the research problem, objectives and research method. A research sample is characterized here and the results of a questionnaire survey are presented.
Klíčová slova
Rizikové chování, prevence, druhý stupeň základní školy, školní poradenské pracoviště, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Risky behavior, prevention, second stage of primary school, school counseling workplace, school prevention program.
Rozsah průvodní práce
83 s. (106 443 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou rizikového chování žáků a jeho prevenci na druhém stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány příčiny, vybrané formy a důsledky rizikového chování. Přiblíženo je základní rozdělení prevence, náplň činnosti školního poradenského pracoviště včetně jeho pracovníků a školní minimální preventivní program. V praktické části je věnován prostor popisu výzkumného problému, cílům a metodě výzkumu. Je zde charakterizován výzkumný vzorek a prezentovány výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of risky behavior of pupils and its prevention at the second stage of primary school. The theoretical part describes the causes, selected forms and consequences of risky behavior. The basic division of prevention, the scope of activi-ties of the school counseling workplace, including its staff, and the school minimum pre-vention program are presented. The practical part is devoted to the description of the research problem, objectives and research method. A research sample is characterized here and the results of a questionnaire survey are presented.
Klíčová slova
Rizikové chování, prevence, druhý stupeň základní školy, školní poradenské pracoviště, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Risky behavior, prevention, second stage of primary school, school counseling workplace, school prevention program.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, prevence rizikového chování a uplatnění sociálního pedagoga na druhém stupni základní školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, prevence rizikového chování a uplatnění sociálního pedagoga na druhém stupni základní školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard a kolektiv, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospělých: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK, 2018. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
MARTÍNEK, Zdeněk, 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5309-6.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2019. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-28-5.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard a kolektiv, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospělých: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK, 2018. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
MARTÍNEK, Zdeněk, 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5309-6.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2019. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-28-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil teoretická východiska diplomové práce. Uvedl hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentoval nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděl na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.