Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v profesi asistenta pedagoga na základní škole. V teoretické části je popsána profese asistenta pedagoga, jsou nastíněny historické počátky a vývoj profese v ČR, legislativní ukotvení, platové podmínky a pracovní
činnosti, kompetence asistentů, negativní aspekty asistentství a motivace k výkonu povolání. Syndrom vyhoření je tématem další kapitoly, vývoj syndromu, jeho fáze, příznaky, léčba a prevence. Seznámení s problémem syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků je námětem poslední kapitoly, což zahrnuje specifika pedagogické profese a přiblížení
některých problematických situací, které přispívají k vzniku syndromu. Praktická část zjišťuje, které faktory souvisí se syndromem vyhoření v asistentské profesi. Kvantitativní výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. V diskuzi jsou výsledky výzkumu interpretovány a porovnány s výzkumy zaměřenými na podobné téma.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the issue of burnout syndrome in the profession of teaching assistant at primary school. The theoretical part describes the profession of teaching assistant, outlines the historical beginnings and development of the profession in the Czech Republic, legislative anchoring, salary conditions and work activities,competencies of assistants, negative aspects of teaching and motivation to perform the profession. Burnout syndrome is the topic of the next chapter, the development of the syndrome, its stages, symptoms, treatment and prevention. Getting acquainted with the problem of burnout syndrome in pedagogical staff is the topic of the last chapter, which includes the specifics of the teaching profession and an approach to some of the problematic situations that contribute to the syndrome. The practical part finds out which factors are related to the burnout
syndrome in the teaching profession. Quantitative research is carried out through a questionnaire survey. In the discussion, the research results are interpreted and compared with research focused on a similar topic.
Keywords
asistent pedagoga, základní škola, syndrom vyhoření, prevence syndromu
vyhoření
Keywords in English
teaching assistant, primary school, burnout syndrome, prevention of burnout
Length of the covering note
92 s. (135 883 znaků).
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v profesi asistenta pedagoga na základní škole. V teoretické části je popsána profese asistenta pedagoga, jsou nastíněny historické počátky a vývoj profese v ČR, legislativní ukotvení, platové podmínky a pracovní
činnosti, kompetence asistentů, negativní aspekty asistentství a motivace k výkonu povolání. Syndrom vyhoření je tématem další kapitoly, vývoj syndromu, jeho fáze, příznaky, léčba a prevence. Seznámení s problémem syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků je námětem poslední kapitoly, což zahrnuje specifika pedagogické profese a přiblížení
některých problematických situací, které přispívají k vzniku syndromu. Praktická část zjišťuje, které faktory souvisí se syndromem vyhoření v asistentské profesi. Kvantitativní výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. V diskuzi jsou výsledky výzkumu interpretovány a porovnány s výzkumy zaměřenými na podobné téma.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the issue of burnout syndrome in the profession of teaching assistant at primary school. The theoretical part describes the profession of teaching assistant, outlines the historical beginnings and development of the profession in the Czech Republic, legislative anchoring, salary conditions and work activities,competencies of assistants, negative aspects of teaching and motivation to perform the profession. Burnout syndrome is the topic of the next chapter, the development of the syndrome, its stages, symptoms, treatment and prevention. Getting acquainted with the problem of burnout syndrome in pedagogical staff is the topic of the last chapter, which includes the specifics of the teaching profession and an approach to some of the problematic situations that contribute to the syndrome. The practical part finds out which factors are related to the burnout
syndrome in the teaching profession. Quantitative research is carried out through a questionnaire survey. In the discussion, the research results are interpreted and compared with research focused on a similar topic.
Keywords
asistent pedagoga, základní škola, syndrom vyhoření, prevence syndromu
vyhoření
Keywords in English
teaching assistant, primary school, burnout syndrome, prevention of burnout
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k profesi asistenta pedagoga, syndromu vyhoření a psychohygieně.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k profesi asistenta pedagoga, syndromu vyhoření a psychohygieně.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HONZÁK, Radkin, 2013. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-331-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-12-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-3.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK, 2016. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7414-992-4.
Recommended resources
HONZÁK, Radkin, 2013. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-331-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-12-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-3.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK, 2016. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7414-992-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně seznamovala komisi s metodologickým postupem. Dále studentka prezentovala výsledky výzkumu. Komise se studentkou diskutovala délku praxe ve vztahu k syndromu vyhoření. Komise vytkla studentce nesrozumitelnou prezentaci výsledků, jejich interpretaci a pouze letmé komentování tabulek. Zazněly silné a slabší stránky práce z posudků. Komise vyzvala studentku, aby jasně odpověděla na hlavní výzkumnou otázku. Studentka odpovídala na dílčí výzkumnou otázku týkající se žáků, se kterými respondenti (coby asistenti pedagoga) pracují. Komise zopakovala hlavní výzkumnou otázku a znova se doptávala na odpověď. Studentka zmínila, že nejvýznamnější faktor, který zachytila, je délka praxe. Komise upozornila také na nedostatky výzkumného nástroje. Komise vytkla studentce nížší úroveň přednesu obhajoby práce, která nepodala komplexní vysvětlení závěrů výzkumu.