Diplomová práce se zabývá problematikou dezintegrace a atomizace života v rodině, což znamená rozpolcení, rozdělení rodiny a její uzavřenost. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První část popisuje rodinu, její funkce a výchovu jako součást socializace. Následuje kapitola, jež pojednává o změnách v současné rodině, charakteristických znacích současné rodiny a popisuje zdravou funkční rodinu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje dezintegraci a atomizaci rodiny, dále faktorům, které negativně rodinu ovlivňují. Z poznatků teoretické části vychází část empirická, ve které bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření s cílem zjistit názor žáků středních škol na dezintegraci a atomizaci života v rodině. V závěru práce je provedena analýza a interpretace dat z uskutečněného výzkumu. Výzkum byl proveden v době pandemie Covidu 19, kdy již téměř rok nebyla žákům umožněna osobní přítomnost na výuce a na dlouhou dobu jim a jejich rodinám je také znemožněn běžný kulturní a společenský život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of disintegration and atomization of family life, which means decline, division of the family and its closeness. The work has a theoretical-empirical character. The theoretical part consists of three chapters. The first part describes the family, its functions and upbringing as part of socialization. The following chapter deals with changes in the current family, the characteristics of the current family and describes a healthy functional family. The last chapter is devoted to the disintegration and atomization of the family and the factors that affect the family negatively. The empirical part is based on the findings of the theoretical part, in which a quantitative questionnaire survey was conducted in order to find out the opinion of high school students on the disintegration and atomization of family life. At the end of the work is an analysis and interpretation of data from the research. The research was carried out at the time of the Covid 19 pandemic, when students had not been allowed a personal presence in class for almost a year, and for a long time they and their families were also prevented from living a normal cultural and social life.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, proměna rodiny, dezintegrace, atomizace
Klíčová slova v angličtině
family, functions family, family transformation, disintegration, atomization
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou dezintegrace a atomizace života v rodině, což znamená rozpolcení, rozdělení rodiny a její uzavřenost. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První část popisuje rodinu, její funkce a výchovu jako součást socializace. Následuje kapitola, jež pojednává o změnách v současné rodině, charakteristických znacích současné rodiny a popisuje zdravou funkční rodinu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje dezintegraci a atomizaci rodiny, dále faktorům, které negativně rodinu ovlivňují. Z poznatků teoretické části vychází část empirická, ve které bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření s cílem zjistit názor žáků středních škol na dezintegraci a atomizaci života v rodině. V závěru práce je provedena analýza a interpretace dat z uskutečněného výzkumu. Výzkum byl proveden v době pandemie Covidu 19, kdy již téměř rok nebyla žákům umožněna osobní přítomnost na výuce a na dlouhou dobu jim a jejich rodinám je také znemožněn běžný kulturní a společenský život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of disintegration and atomization of family life, which means decline, division of the family and its closeness. The work has a theoretical-empirical character. The theoretical part consists of three chapters. The first part describes the family, its functions and upbringing as part of socialization. The following chapter deals with changes in the current family, the characteristics of the current family and describes a healthy functional family. The last chapter is devoted to the disintegration and atomization of the family and the factors that affect the family negatively. The empirical part is based on the findings of the theoretical part, in which a quantitative questionnaire survey was conducted in order to find out the opinion of high school students on the disintegration and atomization of family life. At the end of the work is an analysis and interpretation of data from the research. The research was carried out at the time of the Covid 19 pandemic, when students had not been allowed a personal presence in class for almost a year, and for a long time they and their families were also prevented from living a normal cultural and social life.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, proměna rodiny, dezintegrace, atomizace
Klíčová slova v angličtině
family, functions family, family transformation, disintegration, atomization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, dezintegrace a atomizace rodinného života.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, dezintegrace a atomizace rodinného života.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, I., V. KEBZA a M. RYMEŠ, 2011. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. ISBN 978-802-4727-981.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-802-4753-263.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-807-3673-833.
MOŽNÝ, Ivo, 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-864-2958-X.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-802-4734-705.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, I., V. KEBZA a M. RYMEŠ, 2011. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. ISBN 978-802-4727-981.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-802-4753-263.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-807-3673-833.
MOŽNÝ, Ivo, 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-864-2958-X.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-802-4734-705.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Doc. Hladík upozornil na problematiku vyvozování závěrů na základě zjistěných dat. Dr. Blaštíková taktéž uvedla, že diplomová práce pojednává o trávení volného času rodin. Dr. Hrbáčková taktéž komentovala limity vyvozování závěrů.