Tato diplomová práce se zabývá názory žáků středních škola na menšiny. Práce je dělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá základními pojmy jako je předsudek, extremismus, xenofobie, rasismus, antisemitismus a homofobie. Dále charakteristikou vybraných menšin, multikulturalismem a multikulturní výchovou. Empirická část se zabývá vyhodnocením výsledků kvantitativního výzkumu, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření na středních školách.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the viewa of high school students on minorities. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoritical part deals with basic concepts such aj prejudice, extremism, xenophobia, racism, anti-semitism and homophobia. Furthermore, the characteristic of selected minorities, multicultural education. The empirical part deals with the evaluation of the results of quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey in secondary schools.
Klíčová slova
etnické menšiny, náboženské menšiny, sexuální menšiny, předsudek, rasismus, multikulturní výchova
Klíčová slova v angličtině
ethnic minorities, religious minorities, sexual minorities, prejudice, racism, multicultural education
Rozsah průvodní práce
118
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá názory žáků středních škola na menšiny. Práce je dělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá základními pojmy jako je předsudek, extremismus, xenofobie, rasismus, antisemitismus a homofobie. Dále charakteristikou vybraných menšin, multikulturalismem a multikulturní výchovou. Empirická část se zabývá vyhodnocením výsledků kvantitativního výzkumu, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření na středních školách.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the viewa of high school students on minorities. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoritical part deals with basic concepts such aj prejudice, extremism, xenophobia, racism, anti-semitism and homophobia. Furthermore, the characteristic of selected minorities, multicultural education. The empirical part deals with the evaluation of the results of quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey in secondary schools.
Klíčová slova
etnické menšiny, náboženské menšiny, sexuální menšiny, předsudek, rasismus, multikulturní výchova
Klíčová slova v angličtině
ethnic minorities, religious minorities, sexual minorities, prejudice, racism, multicultural education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturalismu, sociálních postojů, předsudků a stereotypů v souvislosti s menšinami.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturalismu, sociálních postojů, předsudků a stereotypů v souvislosti s menšinami.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
ŠATAVA, Leoš, 2009. Jazyk a identita etnických menšin: možnosti zachování a revitalizace. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Studijní texty. ISBN 978-80-86429-83-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed, 2001. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed, 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.
TESAŘ, Filip, 2007. Etnické konflikty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-097-9.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
ŠATAVA, Leoš, 2009. Jazyk a identita etnických menšin: možnosti zachování a revitalizace. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Studijní texty. ISBN 978-80-86429-83-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed, 2001. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed, 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.
TESAŘ, Filip, 2007. Etnické konflikty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-097-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Podrobněji představila metodologický postup. Podrobněji popisovala výzkumný nástroj i statistické metody analýzy dat. Komise ocenila přehledové grafy uvedené v práci, úroveň práce i hloubku analýzy dat. Studentka zdůraznila některá překvapivá zjištění. Komise vyzdvihla klady práce, aktuálnost a originalitu tématu. Studentka odpovídala na vybranou otázku oponenta práce.