Diplomová práce je zpracovaná na téma kritické myšlení žáků středních škol. Teoretická
část se věnuje kritickému myšlení, ve kterém jsou postupně předkládány informace
z různých oblastí, počínaje definicí kritického myšlení v pojetí rozličných autorů přes
modely kritického myšlení až po kompetence kriticky myslícího jedince. Kritické myšlení
je označováno jako klíčová dovednost 21. století, ale zároveň se řadí mezi dovednosti, které
ve výuce chybí. Právě proto je v diplomové práci zmínka o klíčovém dokumentu pro rozvoj
vzdělávací soustavy České republiky nazvaném Strategie 2030+, která si jako jeden ze dvou
hlavní cílů stanovila zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní
občanský, profesní i osobní život. Tento cíl je uveden především v souvislosti s reakcí
na společenské změny, kdy se stává čím dál důležitější dovedností právě orientace
v nepřeberném množství informací, nutnost s nimi správně pracovat a umět je aplikovat.
Jelikož je zmiňovaná strategie v počátcích jsou v práci uvedeny také programy na podporu
kritického myšlení pro středoškolské žáky. Cílem praktické časti je zjistit, jaká je úroveň
kritického myšlení u žáků středních škol a jak námi stanovené faktory zmíněnou úroveň
ovlivňují
Anotace v angličtině
The diploma thesis elaborates on the topic of critical thinking of high school pupils. The
theoretical part deals with critical thinking, in which information from various areas is
gradually presented, starting with the definition of critical thinking in the concept of various
authors, through models of critical thinking to the competencies of the critical thinking
individual. Critical thinking is described as a key skill in the 21st century, but it is also one
of the skills lacking in teaching. That is why the diploma thesis mentions a key document
for the development of the Czech education system called the Strategy 2030+, which has set
one of its two main goals to focus education more on acquiring the competencies needed for
active civic, professional, and personal life. This goal is stated mainly in connection with the
reaction to social changes when it becomes an increasingly important skill to orientate in an
inexhaustible amount of information, the need to work with them properly and be able to
apply them. As the mentioned strategy is in the beginning, the work also presents programs
to support critical thinking for high school students. The aim of the practical part is to find
out what is the level of critical thinking in high school pupils and how the factors determined
by us affect the mentioned level.
Klíčová slova
kritické myšlení, střední školy, žáci, vzdělávání, strategie2030+
Klíčová slova v angličtině
critical thinking, high schools, pupils, education, Strategy2030+
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zpracovaná na téma kritické myšlení žáků středních škol. Teoretická
část se věnuje kritickému myšlení, ve kterém jsou postupně předkládány informace
z různých oblastí, počínaje definicí kritického myšlení v pojetí rozličných autorů přes
modely kritického myšlení až po kompetence kriticky myslícího jedince. Kritické myšlení
je označováno jako klíčová dovednost 21. století, ale zároveň se řadí mezi dovednosti, které
ve výuce chybí. Právě proto je v diplomové práci zmínka o klíčovém dokumentu pro rozvoj
vzdělávací soustavy České republiky nazvaném Strategie 2030+, která si jako jeden ze dvou
hlavní cílů stanovila zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní
občanský, profesní i osobní život. Tento cíl je uveden především v souvislosti s reakcí
na společenské změny, kdy se stává čím dál důležitější dovedností právě orientace
v nepřeberném množství informací, nutnost s nimi správně pracovat a umět je aplikovat.
Jelikož je zmiňovaná strategie v počátcích jsou v práci uvedeny také programy na podporu
kritického myšlení pro středoškolské žáky. Cílem praktické časti je zjistit, jaká je úroveň
kritického myšlení u žáků středních škol a jak námi stanovené faktory zmíněnou úroveň
ovlivňují
Anotace v angličtině
The diploma thesis elaborates on the topic of critical thinking of high school pupils. The
theoretical part deals with critical thinking, in which information from various areas is
gradually presented, starting with the definition of critical thinking in the concept of various
authors, through models of critical thinking to the competencies of the critical thinking
individual. Critical thinking is described as a key skill in the 21st century, but it is also one
of the skills lacking in teaching. That is why the diploma thesis mentions a key document
for the development of the Czech education system called the Strategy 2030+, which has set
one of its two main goals to focus education more on acquiring the competencies needed for
active civic, professional, and personal life. This goal is stated mainly in connection with the
reaction to social changes when it becomes an increasingly important skill to orientate in an
inexhaustible amount of information, the need to work with them properly and be able to
apply them. As the mentioned strategy is in the beginning, the work also presents programs
to support critical thinking for high school students. The aim of the practical part is to find
out what is the level of critical thinking in high school pupils and how the factors determined
by us affect the mentioned level.
Klíčová slova
kritické myšlení, střední školy, žáci, vzdělávání, strategie2030+
Klíčová slova v angličtině
critical thinking, high schools, pupils, education, Strategy2030+
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, kognitivní psychologie a metod vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, kognitivní psychologie a metod vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHATFIELD, Tom, 2018. Critical thinking. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-147-3947-146.
NOVOTNÁ, Jarmila a Jana JURČÍKOVÁ, 2012. Kritické a tvořivé myšlení v edukaci a výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-239-0.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER, 2010. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2527-7.
RABUŠIC, L., P. SOUKUP a P. MAREŠ, 2019. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9248-8.
ROYAL, Brandon, 2016. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-3051-0.
Seznam doporučené literatury
CHATFIELD, Tom, 2018. Critical thinking. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-147-3947-146.
NOVOTNÁ, Jarmila a Jana JURČÍKOVÁ, 2012. Kritické a tvořivé myšlení v edukaci a výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-239-0.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER, 2010. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2527-7.
RABUŠIC, L., P. SOUKUP a P. MAREŠ, 2019. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9248-8.
ROYAL, Brandon, 2016. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-3051-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
doc. Hladík ocenil přípravu studentky k obhajobě diplomové práce. Dr. Hrbáčková taktéž ocenila pracovitost a pečlivost při zpracování diplomové práce.