Diplomová práce se zabývá učitelskou připraveností na žákovskou diverzitu. Teoretická část práce je zaměřena na popis učitelské profese v rámci základních škol, na charakteristiku žákovské diverzity a inkluzivního vzdělávání. Cílem praktické části je zjistit a zanalyzovat, jak jsou učitelé základních škol v Jihomoravském kraji připraveni na žákovskou diverzitu. Výzkumná data byla získána prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the teachers´s preparedness for the diversity of pupils.
The theoretical part of this thesis is focused on description of pedagogue profession in conditions of primary schools, description of pupils´s diversity and inclusive education.
The aim of the practical part of this thesis is survey and analysis of preparedness of the primary school teachers for the diversity of pupils in the Jihomoravsky Region.
Data was obtained by questionnaires.
Klíčová slova
diverzita, žák, inkluze, příprava učitelů, učitel, základní škola, speciální vzdělávací potřeby, kompetence, přínosy, kvantitativní výzkum, dotazník
Diplomová práce se zabývá učitelskou připraveností na žákovskou diverzitu. Teoretická část práce je zaměřena na popis učitelské profese v rámci základních škol, na charakteristiku žákovské diverzity a inkluzivního vzdělávání. Cílem praktické části je zjistit a zanalyzovat, jak jsou učitelé základních škol v Jihomoravském kraji připraveni na žákovskou diverzitu. Výzkumná data byla získána prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the teachers´s preparedness for the diversity of pupils.
The theoretical part of this thesis is focused on description of pedagogue profession in conditions of primary schools, description of pupils´s diversity and inclusive education.
The aim of the practical part of this thesis is survey and analysis of preparedness of the primary school teachers for the diversity of pupils in the Jihomoravsky Region.
Data was obtained by questionnaires.
Klíčová slova
diverzita, žák, inkluze, příprava učitelů, učitel, základní škola, speciální vzdělávací potřeby, kompetence, přínosy, kvantitativní výzkum, dotazník
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky, žákovské diverzity a přípravy učitelů na žákovskou diverzitu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky, žákovské diverzity a přípravy učitelů na žákovskou diverzitu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2011. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V.: Education of pupils with special educational needs V. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-220-8.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ, ed., 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1911-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, 2013. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6527-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2011. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V.: Education of pupils with special educational needs V. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-220-8.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ, ed., 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1911-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, 2013. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6527-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce. Představila design výzkumné části práce. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
Dr. Hrbáčková upozornila na limity dotazníku ve vztahu k cílům diplomové práce. Doc. Hladík objasňoval nejasnosti u používané terminologie v dilomové práci.