Cílem této diplomové práce je vypracovat pracovní listy a potřebné výukové materiály pro výuku informačních sítí na gymnáziích a středních školách s ohledem na rámcové vzdělávací programy těchto typů škol.
Práce je standardně rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá popisem rámcových vzdělávacích programu, především se zaměřením na informační a komunikační technologie, dále pak na programy, které lze využít při výuce informačních sítí, jako jsou možnosti v operačním systému Windows, příkazový řádek, webové prohlížeče, Cisco Packet Tracer anebo e-mailový klient (Outlook).
Praktická část se zaměřuje na dotazníkovou analýzu výuky informačních sítí, následně vypracování těchto podkladů pro výuku s popisem hodiny a následně konečným ověřením, opět pomocí dotazníku a zhodnocení vypracovaných materiálů.
Výstupem diplomové práce je soubor pracovních listů a prezentace do hodin k výuce informačních sítí.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to develop worksheets and the necessary teaching materials for teaching information networks in gymnasiums and high schools with regards to the general education programs of these types of schools.
The work is standardly divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with the description of framework educational programs, espe-cially focused on information and communication technologies, as well as programs that can be used in teaching information networks, such as the options in the Windows operat-ing system, command line, web browsers, Cisco Packet Tracer and e-mail client (Outlook).
The practical part focuses on the questionnaire analysis of teaching information networks, then the elaboration of these materials for teaching with a description of the lesson and then the final verification again using a questionnaire and evaluation of the developed ma-terials.
The output of the diploma thesis is a set of worksheets and presentations for lessons to teach information networks.
general education program, information networks, networks, Internet, Cisco Packet Tracer, command line, web browsers, e-mail
Rozsah průvodní práce
84 s. (89704 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je vypracovat pracovní listy a potřebné výukové materiály pro výuku informačních sítí na gymnáziích a středních školách s ohledem na rámcové vzdělávací programy těchto typů škol.
Práce je standardně rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá popisem rámcových vzdělávacích programu, především se zaměřením na informační a komunikační technologie, dále pak na programy, které lze využít při výuce informačních sítí, jako jsou možnosti v operačním systému Windows, příkazový řádek, webové prohlížeče, Cisco Packet Tracer anebo e-mailový klient (Outlook).
Praktická část se zaměřuje na dotazníkovou analýzu výuky informačních sítí, následně vypracování těchto podkladů pro výuku s popisem hodiny a následně konečným ověřením, opět pomocí dotazníku a zhodnocení vypracovaných materiálů.
Výstupem diplomové práce je soubor pracovních listů a prezentace do hodin k výuce informačních sítí.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to develop worksheets and the necessary teaching materials for teaching information networks in gymnasiums and high schools with regards to the general education programs of these types of schools.
The work is standardly divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with the description of framework educational programs, espe-cially focused on information and communication technologies, as well as programs that can be used in teaching information networks, such as the options in the Windows operat-ing system, command line, web browsers, Cisco Packet Tracer and e-mail client (Outlook).
The practical part focuses on the questionnaire analysis of teaching information networks, then the elaboration of these materials for teaching with a description of the lesson and then the final verification again using a questionnaire and evaluation of the developed ma-terials.
The output of the diploma thesis is a set of worksheets and presentations for lessons to teach information networks.
general education program, information networks, networks, Internet, Cisco Packet Tracer, command line, web browsers, e-mail
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro střední školy a gymnázia.
Proveďte analýzu používaného softwaru při výuce informačních sítí na gymnáziích a středních školách.
Popište využívaný software při výuce informačních sítí používaný na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro střední školy a gymnázia.
Proveďte analýzu používaného softwaru při výuce informačních sítí na gymnáziích a středních školách.
Popište využívaný software při výuce informačních sítí používaný na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. 2. vydání. Brno: Computer Press, 2019-. Česká škola (Computer Press). ISBN 978-80-251-4951-5.
KMOCH, Petr. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. 4. Computer Press, 2004. ISBN 978-80-251-0376-0.
VANĚK, Jiří, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Jak na Internet bezpečně. Ilustroval Aneta BISKUPOVÁ. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2018. CZ.NIC. ISBN 9788088168294.
DOMES, Martin. Internet pro úplné začátečníky. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011. Pro úplné začátečníky. ISBN 978-80-251-3650-8.
KRÁL, Mojmír. Bezpečný internet: chraňte sebe i svůj počítač. Praha: Grada Publishing, 2015. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5453-6.
NAVRÁTIL, Pavel a Michal JIŘÍČEK. S počítačem nejen k maturitě. 10. vydání. Prostějov: Computer Media, 2018. ISBN 978-80-7402-354-5.
BLUM, Andrew. Z čeho je internet: výprava do nitra světové sítě. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3800-7.
NAVRÁTIL, Pavel. Internet pro školy. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2004. Vzdělávání, které baví. ISBN 80-86686-16-7.
Seznam doporučené literatury
ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. 2. vydání. Brno: Computer Press, 2019-. Česká škola (Computer Press). ISBN 978-80-251-4951-5.
KMOCH, Petr. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. 4. Computer Press, 2004. ISBN 978-80-251-0376-0.
VANĚK, Jiří, Jiří NOVÁK a David KALIKA. Jak na Internet bezpečně. Ilustroval Aneta BISKUPOVÁ. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2018. CZ.NIC. ISBN 9788088168294.
DOMES, Martin. Internet pro úplné začátečníky. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011. Pro úplné začátečníky. ISBN 978-80-251-3650-8.
KRÁL, Mojmír. Bezpečný internet: chraňte sebe i svůj počítač. Praha: Grada Publishing, 2015. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5453-6.
NAVRÁTIL, Pavel a Michal JIŘÍČEK. S počítačem nejen k maturitě. 10. vydání. Prostějov: Computer Media, 2018. ISBN 978-80-7402-354-5.
BLUM, Andrew. Z čeho je internet: výprava do nitra světové sítě. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3800-7.
NAVRÁTIL, Pavel. Internet pro školy. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2004. Vzdělávání, které baví. ISBN 80-86686-16-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
1. Na s. 36 v otázce č. 4 vstupního dotazníku hovoříte, že zhruba na polovině škol je dotace pro
výuku sítí 0 až 10 hodin a u druhé poloviny škol je věnováno výuce 31 a více hodin. Lze to nějak
kategorizovat podle typu škol, pokud ano, pak to proveďte. Nebo to bylo náhodně nezávisle na typu
škol?
2. Můžete uvést příklady středních škol (37%) uvedených v grafu na straně 73, na které vyučují
vyučující, kteří odpovídali na váš druhý průzkum? (dr. Perůtka)
V praktické části autor správně provedl úvodní dotazníkové šetření zaměřené na používaný software
pro výuku informačních sítí na SŠ. Výsledný vzdělávací materiál ? texty, prezentace i pracovní listy
jsou vytvořeny správně a lze je ve výuce dále využívat.
Práce neobsahuje významné faktické, gramatické ani typografické chyby. Bylo by podle Vás
možné připravené pracovní listy transformovat do interaktivní podoby? (dr. Javorčík)
Aplikoval jste výstupy své práce v praxi? Bylo by dobré, aby jste na školu, kde byla domluvena praxe,
předal vytvořené materiály. (prof. Jašek)
U vzorové prezentace jste neměl uveden odkaz na zdroje, bylo by dobré abyste odkazy na
zdroje uvedl i do prezentací. (dr. Sysala)
Student na všechny dotazy reagoval a všechny dotazy správně zodpověděl.