Diplomová práce se zabývá aplikací Edupage, která je využívána jako školní informační systém napříč základními a středními školami. V úvodní části jsou objasněna teoretická východiska distanční výuky, která mají se vzdělávacím softwarem mnohé společné. K dispozici je také srovnání Edupage s ostatním softwarem, který lze na distanční výuku využít. Praktická část přináší jak popis samotného softwaru, tak také tvorbu výukových tutoriálů, které mohou využít jednotlivé školy při přechodu na tento systém. O zhodnocení kvality jednotlivých videí napovídá také zpětná vazba učitelů v podobě vyplněného dotazníku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application called the Edupage application, which is used as a school information system across primary and secondary schools. The introduction clarifies the theoretical basis of remote learning which has lots of in common with educational software. Furthermore, the comparison between Edupage and other educational software which is used for distance learning is also provided. The practical part interconnects both a description of the software itself and the creation of teaching tutorials that can be used by individual schools in the transition to this system. The feedback of teachers in the form of a completed questionnaire also suggests an evaluation of the quality of individual videos.
Klíčová slova
Edupage, školní informační systém, distanční výuka, LMS
Klíčová slova v angličtině
Edupage, school information system, distance learning, LMS
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aplikací Edupage, která je využívána jako školní informační systém napříč základními a středními školami. V úvodní části jsou objasněna teoretická východiska distanční výuky, která mají se vzdělávacím softwarem mnohé společné. K dispozici je také srovnání Edupage s ostatním softwarem, který lze na distanční výuku využít. Praktická část přináší jak popis samotného softwaru, tak také tvorbu výukových tutoriálů, které mohou využít jednotlivé školy při přechodu na tento systém. O zhodnocení kvality jednotlivých videí napovídá také zpětná vazba učitelů v podobě vyplněného dotazníku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application called the Edupage application, which is used as a school information system across primary and secondary schools. The introduction clarifies the theoretical basis of remote learning which has lots of in common with educational software. Furthermore, the comparison between Edupage and other educational software which is used for distance learning is also provided. The practical part interconnects both a description of the software itself and the creation of teaching tutorials that can be used by individual schools in the transition to this system. The feedback of teachers in the form of a completed questionnaire also suggests an evaluation of the quality of individual videos.
Klíčová slova
Edupage, školní informační systém, distanční výuka, LMS
Klíčová slova v angličtině
Edupage, school information system, distance learning, LMS
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na popis nejznámějších edukačních aplikací pro podporu distanční výuky.
Aplikaci Edupage pro distanční výuku popište formou uživatelského manuálu se zaměřením na popis pokročilých funkcí.
Pro aplikaci Edupage vytvořte výukové tutoriály ve formě videodokumentů – videa budou opatřena titulky nebo audio komentářem.
Vypracované tutoriály umístěte na DVD jako samostatnou přílohu a taktéž na YouTube.
Pro vytvořené materiály zajistěte zhodnocení (zpětnou vazbu) od uživatelů cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na popis nejznámějších edukačních aplikací pro podporu distanční výuky.
Aplikaci Edupage pro distanční výuku popište formou uživatelského manuálu se zaměřením na popis pokročilých funkcí.
Pro aplikaci Edupage vytvořte výukové tutoriály ve formě videodokumentů – videa budou opatřena titulky nebo audio komentářem.
Vypracované tutoriály umístěte na DVD jako samostatnou přílohu a taktéž na YouTube.
Pro vytvořené materiály zajistěte zhodnocení (zpětnou vazbu) od uživatelů cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. In: Karmelitská 529/5: MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2020. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/file/53906?highlightWords=PROGRAMU
JAK UČIT ONLINE [online]. Praha: ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2020 [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.projektsypo.cz/webinare-na-podporu-distancni-vyuky-ve-skolach.html
Statistiky distanční formy vzdělávání. Česká školní inspekce [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/a17f4484-8f2f-4331-bc5e-3e49219b45c3
DOPORUČENÉ POSTUPY PRO ŠKOLY V OBDOBÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU [online]. Praha: MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku?fbclid=IwAR2R9ZRIhgmmScq48ZqoVUe3dMfKQ0vnEVpmqNXGPw_uvP5gLd9fxLdsXds
Různá řešení pro on-line výuku pro komunikaci a výuku s žáky a studenty doma [online]. Praha: Magistrát hl. m. Prahy, 2020 [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: http://skoly.praha.eu/lang/l1
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. In: Karmelitská 529/5: MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2020. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/file/53906?highlightWords=PROGRAMU
JAK UČIT ONLINE [online]. Praha: ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2020 [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.projektsypo.cz/webinare-na-podporu-distancni-vyuky-ve-skolach.html
Statistiky distanční formy vzdělávání. Česká školní inspekce [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/a17f4484-8f2f-4331-bc5e-3e49219b45c3
DOPORUČENÉ POSTUPY PRO ŠKOLY V OBDOBÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU [online]. Praha: MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku?fbclid=IwAR2R9ZRIhgmmScq48ZqoVUe3dMfKQ0vnEVpmqNXGPw_uvP5gLd9fxLdsXds
Různá řešení pro on-line výuku pro komunikaci a výuku s žáky a studenty doma [online]. Praha: Magistrát hl. m. Prahy, 2020 [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: http://skoly.praha.eu/lang/l1
Přílohy volně vložené
Příloha P1: Dotazníky
Příloha P2: Tutoriály
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Pro ponciálního, popř. začínajícího uživatele systému Edupage je výstup práce výbornou pomůckou
pro osvojení práce s tímto systémem. (dr. Sysala)
1. V čem spočívá hlavní rozdíl mezi informačním systémem školy (Bakaláři, EduPage,
Edookit) a systémem pro online výuku (Google Classroom, Microsoft Teams, LMS
Moodle)?
2. Proč byste z dostupných informačních systémů pro školy doporučil právě EduPage? V čem
Vy sám vidíte jeho výhody?
3. Jaký je Váš názor na dopady dlouhodobé realizace distanční výuky pouze prostřednictvím
informačního systému EduPage (např. bez souběžného použití komunikační platformy
Microsoft Teams)? Práci lze vytknout technické chyby při zpracování dokumentu (generování obsahu, typografie,
míchání fontů, mezery mezi odstavci, drobné překlepy). Po obsahové části se však jedná o vhodný
zdroj informací pro učitele, kteří se seznamují s distanční výukou a nezbytnými nástroji pro její
realizaci.
(Ing. Světlík)
Znáte systém Edukit? A porovnal jste Edupage s jiným systémem? (doc. Vojtěšek)
Vaše práce je pěkná, líbí se mi její zpracování a výstupy. (prof. Jašek)
Student na všechny dotazy reagoval a všechny dotazy správně zodpověděl.