Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem se vyučuje bezpečnost sociálních sítí na základní škole
a dle těchto zjištění navrhnout zlepšení možností výuky. Bezpečné chování na sociálních sítích a internetu obecně je velkým, aktuálním tématem a je potřeba se tomuto při výuce více věnovat. V teoretické části jsou rozebírány témata jako popis sociálních sítí, nejznámější hrozby a obecná doporučení pro chování na sociálních sítích. V praktické části jsou pak návrhy pro výuku bezpečnosti sociálních sítí pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to find out how the security of social networks is taught in primary school and according to these findings to suggest improvements in teaching opportunities. Safe behavior on social networks and the internet in general is a big and actual topic and needs to be addressed more in teaching. The theoretical part discusses topics such as the description of social networks, the most well-known threats and general recommendations for behavior on social networks. In the practical part there are suggestions for teaching social network security for primary schools.
Klíčová slova
sociální sítě, bezpečnost na sociálních sítích, výuka, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social networks, security on social networks, teaching, primary school
Rozsah průvodní práce
85 s. (105 040 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem se vyučuje bezpečnost sociálních sítí na základní škole
a dle těchto zjištění navrhnout zlepšení možností výuky. Bezpečné chování na sociálních sítích a internetu obecně je velkým, aktuálním tématem a je potřeba se tomuto při výuce více věnovat. V teoretické části jsou rozebírány témata jako popis sociálních sítí, nejznámější hrozby a obecná doporučení pro chování na sociálních sítích. V praktické části jsou pak návrhy pro výuku bezpečnosti sociálních sítí pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to find out how the security of social networks is taught in primary school and according to these findings to suggest improvements in teaching opportunities. Safe behavior on social networks and the internet in general is a big and actual topic and needs to be addressed more in teaching. The theoretical part discusses topics such as the description of social networks, the most well-known threats and general recommendations for behavior on social networks. In the practical part there are suggestions for teaching social network security for primary schools.
Klíčová slova
sociální sítě, bezpečnost na sociálních sítích, výuka, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social networks, security on social networks, teaching, primary school
Zásady pro vypracování
Seznamte se problematikou bezpečnosti na sociálních sítích.
Zaměřte se především na bezpečnost a bezpečné chování dětí a mladistvých na sociálních sítích.
Zhodnoťte současný stav vzdělávání pro oblast bezpečnosti v kyberprostoru
Navrhněte jak začlenit tuto problematiku do vzdělávání především na základních školách.
Vytvořte osnovu pro vzdělávání a vytvořte potřebné materiály.
Zásady pro vypracování
Seznamte se problematikou bezpečnosti na sociálních sítích.
Zaměřte se především na bezpečnost a bezpečné chování dětí a mladistvých na sociálních sítích.
Zhodnoťte současný stav vzdělávání pro oblast bezpečnosti v kyberprostoru
Navrhněte jak začlenit tuto problematiku do vzdělávání především na základních školách.
Vytvořte osnovu pro vzdělávání a vytvořte potřebné materiály.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016, 175 s. ISBN 978-80-247-5595-3.
PETROWSKI, Thorsten. Bezpečí na internetu: pro všechny. Liberec: Dialog, 2014, 243 s. Tajemství. ISBN 978-80-7424-066-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014, 272, xxvii s. Vysokoškolská učebnice. ISBN 9788024520148.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714,
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016, 175 s. ISBN 978-80-247-5595-3.
PETROWSKI, Thorsten. Bezpečí na internetu: pro všechny. Liberec: Dialog, 2014, 243 s. Tajemství. ISBN 978-80-7424-066-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014, 272, xxvii s. Vysokoškolská učebnice. ISBN 9788024520148.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714,
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponentky.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Ocenil bych však i praktické ukázky, jak s jednotlivými
sítěmi pracovat a co na nich, a především s kým, sdílet. Následky nevhodně sdílených příspěvků
mohou být právě uváděné hrozby, proto kromě vysvětlení nebezpečnosti se mohla objevit prevence.
Celkově práci hodnotím ze svého pohledu jako použitelnou při výuce informatiky na základních
školách. Není zde žádný nátlak na zapamatovávání si definicí nebo pouček. (Ing. Králík)
1. Měla jste možnost konzultovat Vámi vytvořené materiály s nějakým pedagogem ze ZŠ?
2. Každá z vytvořených prezentací má úplně jiný design, proč?
3. Pro jakou věkovou kategorii žáků jsou vaše připravené materiály nejvhodnější? (Ing. Malaníková)
Líbí se mi propracované přípravy na hodiny. Konkrétní informace jsou veřejně přítomné? (dr. Klimecká)
Myslím si, že je pak více relevantní když jste uvedla konkrétní školy. (dr. Sysala)
Který institut odborně zajišťuje projekt V sítí? (dr. Klimecká)
Myslím si, že je vhodné pro studentky zobrazit simulace konkrétních situací. (dr.Sysala)
Je zájem ze strany výchovných poradců systematicky s žáky pracovat co se týká kyberprostoru? (prof. Jašek)
Jaké jsou věkové limity pro založení účtu na sociálních sítích? (dr. Sysala)
Studentka pohotově reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.