Tato práce přináší bližší seznámení s nejvýznamnější částí dopravní infrastruktury, kterou jsou pozemní komunikace. Teoretická část práce představuje hlubší analýzu současné struktury pozemních komunikacích, včetně jejího vývoje, členění a zejména reálných možností ovlivňování její kvality i bezpečnosti. Praktická část práce si klade za cíl vyhodnocení reálného stavu bezpečnosti na pozemních komunikacích s ohledem na aktuální vývoj dopravní nehodovosti. Zejména podrobně zkoumá vliv informativního radarového ukazatele rychlosti jízdy na bezpečnost silničního provozu. Praktické vyhodnocení, realizované analýzou získaných výsledků z měření rychlosti jízdy ve dvou vybraných lokalitách, má potvrdit či vyvrátit deklarovaný přínos tohoto informativního ukazatele rychlosti na bezpečnost silničního provozu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dealing with the topic of terrestrial roads, the most significant part of the traffic infrastructure. The deeper analysis of the current structure of the terrestrial roads, including their development, segmentation, and particularly the possibilities of how to influence their quality and safety are discussed in the theoretical part. The aim of the experimental part is to determine the actual safety of the terrestrial roads with respect to the current development of traffic accidents. Particularly, the impact of an informative radar speed indicators on the road safety is examined in details. The performed evaluation, carried out by analysis of the results obtained from driving speed measurements in two selected localities, has to confirm or refute the declared benefit of this informative radar speed indicator on the road safety.
Klíčová slova
dopravní infrastruktura, pozemní komunikace, bezpečnost silničního provozu, dopravní nehoda, rychlost jízdy
Tato práce přináší bližší seznámení s nejvýznamnější částí dopravní infrastruktury, kterou jsou pozemní komunikace. Teoretická část práce představuje hlubší analýzu současné struktury pozemních komunikacích, včetně jejího vývoje, členění a zejména reálných možností ovlivňování její kvality i bezpečnosti. Praktická část práce si klade za cíl vyhodnocení reálného stavu bezpečnosti na pozemních komunikacích s ohledem na aktuální vývoj dopravní nehodovosti. Zejména podrobně zkoumá vliv informativního radarového ukazatele rychlosti jízdy na bezpečnost silničního provozu. Praktické vyhodnocení, realizované analýzou získaných výsledků z měření rychlosti jízdy ve dvou vybraných lokalitách, má potvrdit či vyvrátit deklarovaný přínos tohoto informativního ukazatele rychlosti na bezpečnost silničního provozu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dealing with the topic of terrestrial roads, the most significant part of the traffic infrastructure. The deeper analysis of the current structure of the terrestrial roads, including their development, segmentation, and particularly the possibilities of how to influence their quality and safety are discussed in the theoretical part. The aim of the experimental part is to determine the actual safety of the terrestrial roads with respect to the current development of traffic accidents. Particularly, the impact of an informative radar speed indicators on the road safety is examined in details. The performed evaluation, carried out by analysis of the results obtained from driving speed measurements in two selected localities, has to confirm or refute the declared benefit of this informative radar speed indicator on the road safety.
Klíčová slova
dopravní infrastruktura, pozemní komunikace, bezpečnost silničního provozu, dopravní nehoda, rychlost jízdy
1. Pojednejte o legislativě a vypracujte literární rešerši na dané téma. 2. Zhodnoťte aktuální stav dopravní infrastruktury ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu v rámci ČR, zejména se zaměřením na aktuální dopravní nehodovost. 3. Analyzujte varianty a způsoby řešení dopravního prostoru, kterými lze ovlivňovat bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, včetně uvedení konkrétních příkladů jejich aplikace. 4. Proveďte praktické vyhodnocení reálného vlivu vybraného dopravně inženýrského opatření zaměřeného na dodržování maximální povolené rychlosti jízdy v obci.
Zásady pro vypracování
1. Pojednejte o legislativě a vypracujte literární rešerši na dané téma. 2. Zhodnoťte aktuální stav dopravní infrastruktury ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu v rámci ČR, zejména se zaměřením na aktuální dopravní nehodovost. 3. Analyzujte varianty a způsoby řešení dopravního prostoru, kterými lze ovlivňovat bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, včetně uvedení konkrétních příkladů jejich aplikace. 4. Proveďte praktické vyhodnocení reálného vlivu vybraného dopravně inženýrského opatření zaměřeného na dodržování maximální povolené rychlosti jízdy v obci.
Seznam doporučené literatury
1. AMBROS, Jiří. Bezpečnost silničního provozu: aktuální poznatky. [Brno]: Centrum dopravního výzkumu, 2011-. ISBN 978-80-86502-35-9. 2. JANATA, Martin. Pasivní bezpečnost pozemních komunikací: zkušenosti z České republiky a ze zahraničí. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2007. ISBN 978-80-86502-72-4. 3. SHINAR, David. Traffic safety and human behavior. Bingley: Emerald, [2007]. ISBN 978–0–08–045029–2. 4. AMBROS, Jiří, Veronika VALENTOVÁ, Ondřej GOGOLÍN, Richard ANDRÁŠIK, Jan KUBEČEK a Michal BÍL. Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2016. ISBN 978‐80‐88074‐38‐0. 5. ČSN 73 6101 (736101) A Projektování silnic a dálnic. Praha: Český normalizační institut, 2004. Dostupné také z: http://csnonline.agentura-cas.cz/ 6. ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4113-0. 7. ŠIROKÝ, Jaromír. Technologie dopravy. Čtvrté doplněné vydání. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. ISBN 978-80-7560-159-9.
Seznam doporučené literatury
1. AMBROS, Jiří. Bezpečnost silničního provozu: aktuální poznatky. [Brno]: Centrum dopravního výzkumu, 2011-. ISBN 978-80-86502-35-9. 2. JANATA, Martin. Pasivní bezpečnost pozemních komunikací: zkušenosti z České republiky a ze zahraničí. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2007. ISBN 978-80-86502-72-4. 3. SHINAR, David. Traffic safety and human behavior. Bingley: Emerald, [2007]. ISBN 978–0–08–045029–2. 4. AMBROS, Jiří, Veronika VALENTOVÁ, Ondřej GOGOLÍN, Richard ANDRÁŠIK, Jan KUBEČEK a Michal BÍL. Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2016. ISBN 978‐80‐88074‐38‐0. 5. ČSN 73 6101 (736101) A Projektování silnic a dálnic. Praha: Český normalizační institut, 2004. Dostupné také z: http://csnonline.agentura-cas.cz/ 6. ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4113-0. 7. ŠIROKÝ, Jaromír. Technologie dopravy. Čtvrté doplněné vydání. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. ISBN 978-80-7560-159-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil komisi výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Poté byla komise seznámena s posudky a hodnocením vedoucího (A) a oponenta (A). Členové komise položili během obhajovy následující otázky: Dr. Valouch: Jaký vliv má odbor dopravy na danou problematiku? Jak jsou členěny pozemní komunikace a kdo je spravuje? Dr. Pospíšilík: Proč není v dané oblasti synchronizovaná dopravní infrastruktura k zajištění plynulosti dopravy. Student plně odpověděl na všechny otázky komise.