- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Karol Plicka jako konstruktér portrétu ve fotografii a filmu
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Hlavní téma v angličtině
Karol Plicka - the photography and film portrait constructor
Název dle studenta
Karol Plicka ako konštruktér portrétu vo fotografii a filme
Název dle studenta v angličtině
Karol Plicka - The Photography and Film Portrait Constructor
Práca predstavuje významného slovenského etnografa Karola Plicku ako umelca v širokom spektre remesiel, no najmä rozoberá jeho osobnosť ako konštruktéra fotografického portrétu, nielen za účelom podobizne, ale i za účelom dokumentácie slovenského ľudu, človeka a prírody s ním spätej. Na základe Plickovho života, jeho blízkeho vzťahu k slovenskej kultúre a technologickej spôsobilosti analyzujeme jeho komplexné dielo, priblížime si motivácie k tvorbe, technologické postupy, charakteristické prvky i významovú rovinu portrétu slovenského človeka a dediny na jeho fotografickom diele a filme Zem spieva, čím vytýčime dôležitosť národopisnej a etnografickej činnosti ako takej.
Anotace v angličtině
This work introduces important Slovak ethnographer Karol Plicka as an artist in a wide range of crafts, but especially analyzes his personality as a designer of photographic portrait, not only for the purpose of portraiture, but also for the documentation of Slovak folk, man and nature connected with him. Based on Plicka's life, his close relationship to Slovak culture and technological ability, we analyze his complex work, elucidate the motivations for creation, technological procedures, characteristic elements and meaning of portrait of the Slovak man and village in his photographic work and film Zem Spieva, through which we point out ethnographic activity as such.
Klíčová slova
portrét, etnografická fotografia, človek, svetlo, kompozícia, Pavol Socháň, Karol Plicka, Zem spieva
Klíčová slova v angličtině
portrait, etnographic photography, man, light, composition, Pavol Socháň, Karol Plicka, Zem spieva
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
SK
Anotace
Práca predstavuje významného slovenského etnografa Karola Plicku ako umelca v širokom spektre remesiel, no najmä rozoberá jeho osobnosť ako konštruktéra fotografického portrétu, nielen za účelom podobizne, ale i za účelom dokumentácie slovenského ľudu, človeka a prírody s ním spätej. Na základe Plickovho života, jeho blízkeho vzťahu k slovenskej kultúre a technologickej spôsobilosti analyzujeme jeho komplexné dielo, priblížime si motivácie k tvorbe, technologické postupy, charakteristické prvky i významovú rovinu portrétu slovenského človeka a dediny na jeho fotografickom diele a filme Zem spieva, čím vytýčime dôležitosť národopisnej a etnografickej činnosti ako takej.
Anotace v angličtině
This work introduces important Slovak ethnographer Karol Plicka as an artist in a wide range of crafts, but especially analyzes his personality as a designer of photographic portrait, not only for the purpose of portraiture, but also for the documentation of Slovak folk, man and nature connected with him. Based on Plicka's life, his close relationship to Slovak culture and technological ability, we analyze his complex work, elucidate the motivations for creation, technological procedures, characteristic elements and meaning of portrait of the Slovak man and village in his photographic work and film Zem Spieva, through which we point out ethnographic activity as such.
Klíčová slova
portrét, etnografická fotografia, človek, svetlo, kompozícia, Pavol Socháň, Karol Plicka, Zem spieva
Klíčová slova v angličtině
portrait, etnographic photography, man, light, composition, Pavol Socháň, Karol Plicka, Zem spieva
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
SLIVKA, Martin, Juraj LEXMANN a Sylvia LACKOVÁ. Karol Plicka vo filmovej faktografii. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 1983.
SLIVKA, Martin. Karol Plicka-básník obrazu. Martin: Osveta, 1982. Fotografická a filmová tvorba.
ŠMOK, Ján. Za tajomstvami fotografie. 2. vyd. Martin: Osveta, 1982.
HLAVÁČ, Ľudovít. Dejiny slovenskej fotografie. Martin: Osveta, 1989. Fotografická a filmová tvorba.
ŠTULÍK, Václav a Petr TAUSK. Jak fotografovat. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1973. Polytechnická knižnice (SNTL).
Seznam doporučené literatury
SLIVKA, Martin, Juraj LEXMANN a Sylvia LACKOVÁ. Karol Plicka vo filmovej faktografii. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 1983.
SLIVKA, Martin. Karol Plicka-básník obrazu. Martin: Osveta, 1982. Fotografická a filmová tvorba.
ŠMOK, Ján. Za tajomstvami fotografie. 2. vyd. Martin: Osveta, 1982.
HLAVÁČ, Ľudovít. Dejiny slovenskej fotografie. Martin: Osveta, 1989. Fotografická a filmová tvorba.
ŠTULÍK, Václav a Petr TAUSK. Jak fotografovat. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1973. Polytechnická knižnice (SNTL).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Janíková, předsedkyně komise SZZ, ve 14:45 vítá studentku na obhajobě teoretické i praktické diplomové práce a předává jí slovo.
Studentka má připravenu obrazovou prezentaci, představuje stěžejní kapitoly své teoretické bakalářské práce, v prezentaci jsou pro názornost vedle sebe umístěny zkoumané fotografie.
Komise se seznamuje s posudky vedoucího i oponenta práce. Studentka má ve své obrazové prezentaci připraveny otázky z posudků a předem promyšlenými odpověďmi na ně reaguje.
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková přenáší pozornost k praktické části bakalářskému filmu.
Obhajoby pokračují bez pouštění traileru k bakalářskému filmu Ipanema, protože jej komise viděla u obhajob režisérky Daniely Slávikové. Studentka nejprve svou práci na bakalářském filmu představuje, zmiňuje některé dílčí momenty z preprodukční i produkční části práce na filmu. Čteme posudky vedoucího práce i oponenta. Otázka byla v posudcích jen jedna, studentka ji má připravenu ve výtvarně minimalisticky zpracované prezentaci a reaguje na ni.
V 15:15 končí předsedkyně komise SZZ doc. Janíková obhajoby, komise se loučí se studentkou.