- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Kompozice ve filmu Markéta Lazarová
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Composition of the film Marketa Lazarova - Mgr. art. Július Liebenberger, ArtD 2. Practical part: Camera for an audiovisual work with a minimum length of 12 minutes, in the output quality specified in the AAV Production Book - Mgr. art. Július Liebenberger, ArtD
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou filmu Marketa Lazarová z hlediska kamery. Práce má za úkol zkoumat kompoziční prvky a následně vyhodnocovat, jak na diváka působí. Dále se zaměřuje na dekompoziční prvky, které se v díle vyskytují a jejich výsledné vnímání divákem. Na konkrétních příkladech zkoumá tvůrčí procesy kameramana Bedřicha Baťky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the film Marketa Lazarova from the camera side. The work aims to examine the compositional elements and then evaluate how they affect the viewer. It also focuses on the decomposition elements that occur in the film and their resulting perception by the viewer. The bachelor's thesis examines the creative processes of cameraman Bedřich Baťka on specific examples.
Keywords: composition, camera, Marketa Lazarova, Bedrich Batka, cinemascope, golden ratio, contrast, depth of field
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou filmu Marketa Lazarová z hlediska kamery. Práce má za úkol zkoumat kompoziční prvky a následně vyhodnocovat, jak na diváka působí. Dále se zaměřuje na dekompoziční prvky, které se v díle vyskytují a jejich výsledné vnímání divákem. Na konkrétních příkladech zkoumá tvůrčí procesy kameramana Bedřicha Baťky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the film Marketa Lazarova from the camera side. The work aims to examine the compositional elements and then evaluate how they affect the viewer. It also focuses on the decomposition elements that occur in the film and their resulting perception by the viewer. The bachelor's thesis examines the creative processes of cameraman Bedřich Baťka on specific examples.
Keywords: composition, camera, Marketa Lazarova, Bedrich Batka, cinemascope, golden ratio, contrast, depth of field
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
GAJDOŠÍK, Petr. Markéta Lazarová. Studie a dokumenty. Casablanca, 2009. ISBN 978-80-87292-006.
HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
GAJDOŠÍK, Petr. František Vláčil: Život a dílo. Camera obscura, 2018. ISBN 978-80-903678-9-0.
Seznam doporučené literatury
GAJDOŠÍK, Petr. Markéta Lazarová. Studie a dokumenty. Casablanca, 2009. ISBN 978-80-87292-006.
HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
GAJDOŠÍK, Petr. František Vláčil: Život a dílo. Camera obscura, 2018. ISBN 978-80-903678-9-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student má zpracovánu vizuální prezentaci, v níž představuje téma, teze i závěry své teoretické bakalářské práce. Po solidně strukturovaném výkladu vybízí předsedkyně komise SZZ doc. Janíková k přečtení posudků vedoucího a oponenta teroetické bakalářské práce.
Posudek vedoucího je povzbudivý, zmiňuje slabší místa textu práce a navrhuje způsoby jejich vylepšení. Navrhuje hodnocení C. Posudek oponenta poukazuje na obtížnost hodnocení účinků filmového obrazu bez přibrání zvukové složky filmu a navrhuje známku B.
Student odpovídá na otázky z obou posudků. Otázky má připraveny v prezentaci a odpovědi si předem připravil, takže ke spokojenosti komise tato čát obhajoby končí.
Pokračujeme praktickou částí bakalářské absolventské práce, a to bakalářským filmem Canis Lupus Familiaris. Student v obrazové prezentaci stručně film představuje, následuje čtení z posuků vedoucího práce a oponenta. Vedoucí práce studenta chválí za mnohé postupy, jako i upozorňuje na nepřesnosti a neostrosti obrazu.
Student bez váhání a přesvědčivě reaguje na všechny otázky z obou posudků.
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková končí i tuto část státní závěrečné zkoušky ve 14:35.