- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Obrazové výrazové prvky ve filmových dílech, inspirujících se tvorbou malíře
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Visual expressive elements in films inspired by the work of the painter 2. Practical part: Audiovisual Work or Thematic Set of Audiovisual Works, Minimal Length 20 minutes, Cinematography
Název dle studenta
Obrazové výrazové prvky ve filmových dílech, inspirujících se tvorbou malíře
Název dle studenta v angličtině
Pictorial Expressive Elements in Films Inspired by the Painter's Work
Práce se zabývá obrazovými prvky kamery, potažmo kameramana (barva, osvětlení, velikost záběru, pohyb kamery, ohnisková vzdálenost, rakurs, kompozice a délka záběru), a jak pomocí nich lze docílit výsledného filmu, odkazujícího na jiné umělecké dílo či styl malby. Tyto prvky porovnává v rámci tří zvolených filmů, jejíž výsledný "vizuál" je vždy zcela odlišný, avšak přesto unikátní. Dále obsahuje konkrétní srovnání citovaných obrazů s filmy skrze barevné palety, výstřižky z filmů a další komparace. Popisuje technické parametry, potřebné pro vznik dané kompozice, a zkoumá zdroje inspirace filmových tvůrců.
Anotace v angličtině
The work deals with the visual elements of the camera, or cameraman (color, lighting, shot sizes, camera movement, focal length, camera angle, composition and length of shot) and how they can achieve the resulting film look referring to another artwork or painting style. It compares these elements in three chosen films, the resulting "visual" of which is always quite different, but still unique. It also contains a concrete comparison of the cited paintings with selected movies through color palettes, film screens and various comparisons, describes the technical parameters needed for the creation of the composition and explores the inspiration sources of filmmakers.
Klíčová slova
Kamera, film, malba, barva, obraz, světlo, velikost záběru, pohyb kamery, kompozice, Johannes Vermeer, Dívka s perlou, Edward Hopper, Shirley - vize reality, Vincent van Gogh, U brány věčnosti
Klíčová slova v angličtině
Film camera, movie, painting, color, picture, light, shot sizes, camera movement, composition, Johannes Vermeer, A Girl with a Pearl Earring, Edward Hopper, Shirley - Visions of Reality, Vincent van Gogh, At Eternity's Gate
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá obrazovými prvky kamery, potažmo kameramana (barva, osvětlení, velikost záběru, pohyb kamery, ohnisková vzdálenost, rakurs, kompozice a délka záběru), a jak pomocí nich lze docílit výsledného filmu, odkazujícího na jiné umělecké dílo či styl malby. Tyto prvky porovnává v rámci tří zvolených filmů, jejíž výsledný "vizuál" je vždy zcela odlišný, avšak přesto unikátní. Dále obsahuje konkrétní srovnání citovaných obrazů s filmy skrze barevné palety, výstřižky z filmů a další komparace. Popisuje technické parametry, potřebné pro vznik dané kompozice, a zkoumá zdroje inspirace filmových tvůrců.
Anotace v angličtině
The work deals with the visual elements of the camera, or cameraman (color, lighting, shot sizes, camera movement, focal length, camera angle, composition and length of shot) and how they can achieve the resulting film look referring to another artwork or painting style. It compares these elements in three chosen films, the resulting "visual" of which is always quite different, but still unique. It also contains a concrete comparison of the cited paintings with selected movies through color palettes, film screens and various comparisons, describes the technical parameters needed for the creation of the composition and explores the inspiration sources of filmmakers.
Klíčová slova
Kamera, film, malba, barva, obraz, světlo, velikost záběru, pohyb kamery, kompozice, Johannes Vermeer, Dívka s perlou, Edward Hopper, Shirley - vize reality, Vincent van Gogh, U brány věčnosti
Klíčová slova v angličtině
Film camera, movie, painting, color, picture, light, shot sizes, camera movement, composition, Johannes Vermeer, A Girl with a Pearl Earring, Edward Hopper, Shirley - Visions of Reality, Vincent van Gogh, At Eternity's Gate
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem resp. úvahou - srovnáním jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem resp. úvahou - srovnáním jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
MCIVER, Gillian. Art history for filmmakers: the art of visual storytelling. New York, NY: Fairchild Books, an imprint of Bloomsbury Publishing PIc, 2016.
SNOW, Edward A. a Johannes VERMEER. A study of Vermeer. Rev. and enl. ed. Berkeley: University of California Press, c1994. ISBN 0520071328.
GOGH, Vincent van a William LACH. Vincent 2019, San Francisco: Chronicle Books, 2005. ISBN 0811850994.
American Cinematographer: the International Journal of Motion Picture Photography and Production Techniques. Los Angeles: American Society of Cinematographers, 1920. ISSN 0002-7928.
KUČERA, Jaroslav. Mezi obrazy: archiv kameramana Jaroslava Kučery, In between images: the archive of the cinematographer Jaroslav Kučera : 19.4.-11.6.2017 : Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu. Brno: Dům umění města Brna, 2017. ISBN 978-80-7009-177-7.
KOBLÍŽKOVÁ, Veronika. Film jako umělecké dílo: Příspěvek k historii vývoje filmových teorií [online]. Praha, 2010. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/179841/ff_b/Bakalarska_prace.doc. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Václav Březina.
Seznam doporučené literatury
MCIVER, Gillian. Art history for filmmakers: the art of visual storytelling. New York, NY: Fairchild Books, an imprint of Bloomsbury Publishing PIc, 2016.
SNOW, Edward A. a Johannes VERMEER. A study of Vermeer. Rev. and enl. ed. Berkeley: University of California Press, c1994. ISBN 0520071328.
GOGH, Vincent van a William LACH. Vincent 2019, San Francisco: Chronicle Books, 2005. ISBN 0811850994.
American Cinematographer: the International Journal of Motion Picture Photography and Production Techniques. Los Angeles: American Society of Cinematographers, 1920. ISSN 0002-7928.
KUČERA, Jaroslav. Mezi obrazy: archiv kameramana Jaroslava Kučery, In between images: the archive of the cinematographer Jaroslav Kučera : 19.4.-11.6.2017 : Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu. Brno: Dům umění města Brna, 2017. ISBN 978-80-7009-177-7.
KOBLÍŽKOVÁ, Veronika. Film jako umělecké dílo: Příspěvek k historii vývoje filmových teorií [online]. Praha, 2010. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/179841/ff_b/Bakalarska_prace.doc. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Václav Březina.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Janíková, předsedkyně komise SZZ, v 17:00 vítá studenta na obhajobě teoretické i praktické diplomové práce a předává studentovi slovo.
Student má připravenu obrazovou prezentaci, v níž přehledně a strukturovaně vystihuje podstatné složky teoretické diplomové práce (využívá hojně i obrazový metariál, aby osvětlil svůj analytický výzkum na třech vybraných filmech k obrazové analýze). Doc. Janíková vybízí komisi k přečtení posudků vedoucího a oponenta práce. Student má v prezentaci připraveny otázky z posudků a předem promyšlenými odpověďmi na otázky reaguje.
Obhajoby pokračují praktickou částí diplomové práce, a to souborem děl. Adamův soubor sestává ze 4 projektů (dokumentu Rozpitej, krátkého snímku Car antenna, reflektujícího první pandemický lock-down, 5 minutový film Okno a obrazová báseň Večerní host, vizualizace klipovou formou hudební skladby Petera Lipy), vše je představeno výtvarně dobře zpracovanou obrazovou prezentací. Posudky vedoucího i oponenta práce obsahují také otázky, Adam je má v prezentaci připraveny. Odpovědi na ně má předem promyšleny a opět vizuálně zpracovány.
V 17:35 končí předsedkyně komise SZZ doc. Janíková obhajoby a komise se loučí se studentem.