- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Způsoby osvětlení ve filmové trilogii Pán prstenů
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Lighting Techniques in The Lord of the Rings Film Trilogy - Mgr. art. Július Liebenberger, ArtD. 2. Practical part: Cinematography of a portfolio of audiovisual works officially approved by the Production Committee of the Audiovisual Production Studio prior to its submission, in its final quality as stated in the Production Book of the Audiovisual Production Studio. - Mgr. art. Július Liebenberger, ArtD.
Název dle studenta
Způsoby osvětlení ve filmové trilogii Pán prstenů
Název dle studenta v angličtině
Lighting Techniques in The Lord of the Rings Film Trilogy
Tato bakalářská práce pojednává a způsobu osvětlování ve filmové trilogii Pán prstenů. Cílem práce je analýza užitých světelných vyjadřovacích prostředků, které informativně a emočně působí na diváka. Výsledkem analýzy je seznámení čtenáře s tvůrčí prací se světelnými prostředky, které nejen informují diváka o gradaci děje, ale zejména vytvářejí intenzivní emocionální napojení na průběh vyprávění. V analýze vyjadřovacích světelných prostředků se vyskytují vybrané scény napříč trilogií, které jsou pro všechny tři filmy charakteristické.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with lighting techniques in The Lord of the Rings film trilogy. The main objective of the thesis is the analysis of lighting means of expression used in the trilogy as these have an impact on audience on both informative and emotional levels. The analysis as such aims to familiarize readers with creative work with means of lighting which not only inform about the story graduation but also create intensive emotional connection to the course of the narrative. The lighting means analysis is demonstrated on characteristic scenes chosen throughout the trilogy.
Klíčová slova
Pán prstenů, světlo, barva, vizuální dramaturgie
Klíčová slova v angličtině
Lord of the Rings, light, color, visual dramaturgy
Rozsah průvodní práce
45 s. (43 011 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává a způsobu osvětlování ve filmové trilogii Pán prstenů. Cílem práce je analýza užitých světelných vyjadřovacích prostředků, které informativně a emočně působí na diváka. Výsledkem analýzy je seznámení čtenáře s tvůrčí prací se světelnými prostředky, které nejen informují diváka o gradaci děje, ale zejména vytvářejí intenzivní emocionální napojení na průběh vyprávění. V analýze vyjadřovacích světelných prostředků se vyskytují vybrané scény napříč trilogií, které jsou pro všechny tři filmy charakteristické.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with lighting techniques in The Lord of the Rings film trilogy. The main objective of the thesis is the analysis of lighting means of expression used in the trilogy as these have an impact on audience on both informative and emotional levels. The analysis as such aims to familiarize readers with creative work with means of lighting which not only inform about the story graduation but also create intensive emotional connection to the course of the narrative. The lighting means analysis is demonstrated on characteristic scenes chosen throughout the trilogy.
Klíčová slova
Pán prstenů, světlo, barva, vizuální dramaturgie
Klíčová slova v angličtině
Lord of the Rings, light, color, visual dramaturgy
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Figures traced in light: on cinematic staging. University of California Press, 2005. ISBN 0-520-23226-7.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BROWN, Blain. Cinematography: Theory and Practice: imagemaking for cinematographers and directors. Boston: Elsevier/Focal Press, 2012. ISBN 9781315667829.
BROWN, Blain. Motion Picture and Video Lighting. Focal Press, 2007. ISBN 978-0-240-80763-8.
KOKEŠ, Radomír D. Jak uvažovat při formalistické analýze filmu: manuál k psaní bakalářské práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Ústav filmu a audiovizuální kultury, 2013.
MONACO, James. Jak číst film. Albatros, 2006. ISBN 80-00-01410-6.
LANDAU, David. Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic, 2014. ISBN 978-1-62892-298-1.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 10, 1998, č. 1.
SIBLEY, Brian. The lord of the rings: the making of the movie trilogy. London: HarperCollins, 2002. ISBN 000713567X.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Figures traced in light: on cinematic staging. University of California Press, 2005. ISBN 0-520-23226-7.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
BROWN, Blain. Cinematography: Theory and Practice: imagemaking for cinematographers and directors. Boston: Elsevier/Focal Press, 2012. ISBN 9781315667829.
BROWN, Blain. Motion Picture and Video Lighting. Focal Press, 2007. ISBN 978-0-240-80763-8.
KOKEŠ, Radomír D. Jak uvažovat při formalistické analýze filmu: manuál k psaní bakalářské práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Ústav filmu a audiovizuální kultury, 2013.
MONACO, James. Jak číst film. Albatros, 2006. ISBN 80-00-01410-6.
LANDAU, David. Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic, 2014. ISBN 978-1-62892-298-1.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 10, 1998, č. 1.
SIBLEY, Brian. The lord of the rings: the making of the movie trilogy. London: HarperCollins, 2002. ISBN 000713567X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Janíková, předsedkyně komise SZZ, ve 14:15 vítá studenta na obhajobě teoretické i praktické diplomové práce a předává studentovi slovo.
Student má připravenu obrazovou prezentaci, představuje stěžejní kapitoly své teoretické bakalářské práce.
Komise se seznamuje s posudky vedoucího i oponenta práce. Student má ve své obrazové prezentaci připraveny otázky z posudků a předem promyšlenými odpověďmi na ně reaguje.
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková přenáší pozornost k praktické části - bakalářskému projektu Souboru děl.
Obhajoby pokračují pouštěním traileru Spirilky, ukázky z videoklipu a uměleckého snímku Ticho.
Následuje seznámení komise s posudky a debata nad připomínkami v nich.
V 15:45 končí předsedkyně komise SZZ doc. Janíková obhajoby, komise se loučí se studentem.