- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Využití scénických triků v současné české kinematografii
2. Praktická část:
Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV)
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Use of special effects in contemporary Czech cinematography- ak. mal. Boris Masník 2. Practical part: Significant visual effects collaboration on a bachelor's film (the necessary length depends on the complexity of the technology after consultation and approval by the AAV Production Commission)- ak. mal. Boris Masník
Název dle studenta
Využití scénických filmových triků v současné české kinematografii
Název dle studenta v angličtině
Utilization of Special Effects in Contemporary Czech Cinematography
Bakalářská práce se zabývá vývojem a současným stavem scénických filmových triků v rámci současné české kinematografie s přihlédnutím k aktuálnímu trendu digitálních vizuálních efektů. Na úvod je jasně definován pojem scénických triků a stručně shrnuta historie a používané techniky. Ve spolupráci s českými firmami zabývající se speciálními efekty je poté rozebrána aktuální situace v české kinematografii, včetně reklamní a televizní tvorby.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development and current state of special effects in contemporary Czech cinema, taking into account the ongoing trend of digital visual effects. At the beginning, the concept of special effects is clearly defined and the history and techniques used are briefly summarized. In cooperation with Czech companies dealing with special effects, the current situation in Czech cinema is then analyzed, including advertising and television production.
Klíčová slova
speciální efekty, vizuální efekty, triková studia, historie triků, Barrandov, Zlínské ateliéry, Hollywoodské efekty
Klíčová slova v angličtině
special effects, visual effects, special effect studios, history of special effects, Barrandov, Zlín film studios, Hollywood effects
Rozsah průvodní práce
50 s. (55 679 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vývojem a současným stavem scénických filmových triků v rámci současné české kinematografie s přihlédnutím k aktuálnímu trendu digitálních vizuálních efektů. Na úvod je jasně definován pojem scénických triků a stručně shrnuta historie a používané techniky. Ve spolupráci s českými firmami zabývající se speciálními efekty je poté rozebrána aktuální situace v české kinematografii, včetně reklamní a televizní tvorby.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development and current state of special effects in contemporary Czech cinema, taking into account the ongoing trend of digital visual effects. At the beginning, the concept of special effects is clearly defined and the history and techniques used are briefly summarized. In cooperation with Czech companies dealing with special effects, the current situation in Czech cinema is then analyzed, including advertising and television production.
Klíčová slova
speciální efekty, vizuální efekty, triková studia, historie triků, Barrandov, Zlínské ateliéry, Hollywoodské efekty
Klíčová slova v angličtině
special effects, visual effects, special effect studios, history of special effects, Barrandov, Zlín film studios, Hollywood effects
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
MCCARTHY, Robert E. Secrets of Hollywood Special Effects. Burlington: Elsevier, 1993. ISBN 0-240-80108-3.
RICKITT, Richard. Special Effects: The History and Technique. Ilustrované vydání. Pennsylvania: Billboard Books, 2000. ISBN 0823077330.
FIELDING, Raymond. The Technique of Special Effects Cinematography. 4th ed. Michigan: Focal Press, 2013. ISBN 1136055541.
GIESEN, Rolf. Special effects artists : a worldwide biographical dictionary of the pre-digital era with a filmography. Ilustrované vydání. Vydáno: Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2008. ISBN 9780786429318.
MILLAR, Dan. Tajemství filmových triků: [od prvopočátků po dnešek]. Ilustrované vydání. [Praha]: Etna, [1998]. ISBN 80-857-8624-9.
Seznam doporučené literatury
MCCARTHY, Robert E. Secrets of Hollywood Special Effects. Burlington: Elsevier, 1993. ISBN 0-240-80108-3.
RICKITT, Richard. Special Effects: The History and Technique. Ilustrované vydání. Pennsylvania: Billboard Books, 2000. ISBN 0823077330.
FIELDING, Raymond. The Technique of Special Effects Cinematography. 4th ed. Michigan: Focal Press, 2013. ISBN 1136055541.
GIESEN, Rolf. Special effects artists : a worldwide biographical dictionary of the pre-digital era with a filmography. Ilustrované vydání. Vydáno: Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2008. ISBN 9780786429318.
MILLAR, Dan. Tajemství filmových triků: [od prvopočátků po dnešek]. Ilustrované vydání. [Praha]: Etna, [1998]. ISBN 80-857-8624-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise SZZK doc. Nemeškal zahajuje v 17:18 obhajobu, představuje její rámcový průběh a vybízí studenta k představení teoretické části práce. Student představuje téma i výsledky teoretické části práce. Akad. mal. Masník shrnuje resumé posudku vedoucího práce a čte návrh hodnocení. Dr. Polenský čte posudek oponenta akad. arch. Jindřicha Kočího. Student plynule odpovídá na otázky vedoucího i oponenta práce.
Student představuje svou účast na projektu Za hranice. Následně prezentuje východiska i výsledky praktické části práce. Vedoucí práce akad. mal. Masník čte svůj posudek, představuje poměr i charakter provedené práce a návrh hodnocení. Dr. Polenský čte posudek oponenta akad. arch. Jindřicha Kočího. Student odpovídá na otázky vedoucího i oponenta práce a představuje technické problémy při finalizaci práce. Předseda komise SZZK doc. Nemeškal končí v 17:41 obhajobu a se studentem se jménem komise loučí.