Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na aplikaci přírodovědného portfolia v prostředí mateřské školy. Cílem této bakalářské práce je zpracovat, realizovat, ověřit a evaluovat badatelsky orientované aktivity s využitím přírodovědného portfolia v prostředí mateřské školy s dětmi předškolního věku. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy související s přírodovědným vzděláváním, badatelsky orientovaným vzděláváním a je zde objasněn pojem portfolio. Výstupem aplikační části práce je popis realizace badatelských aktivit s využitím přírodovědného portfolia v mateřské škole, evaluace realizovaných aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and is focused on the application of the science portfolio in the environment of the kindergarten. The aim of this bachelor's thesis is to process, implement, verify and evaluate inquiry-based activities with the use of the science portfolio in the kindergarten with preschool children. The theoretical part of the thesis defines terms related to science education, inquiry-based education and clarifies the concept of portfolio. The output of the application part of the thesis is a description of the implementation of inquiry-based activities using the science portfolio in kindergarten, evaluation of implemented activities and the processing of recommendations for the practice of kindergartens.
Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na aplikaci přírodovědného portfolia v prostředí mateřské školy. Cílem této bakalářské práce je zpracovat, realizovat, ověřit a evaluovat badatelsky orientované aktivity s využitím přírodovědného portfolia v prostředí mateřské školy s dětmi předškolního věku. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy související s přírodovědným vzděláváním, badatelsky orientovaným vzděláváním a je zde objasněn pojem portfolio. Výstupem aplikační části práce je popis realizace badatelských aktivit s využitím přírodovědného portfolia v mateřské škole, evaluace realizovaných aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and is focused on the application of the science portfolio in the environment of the kindergarten. The aim of this bachelor's thesis is to process, implement, verify and evaluate inquiry-based activities with the use of the science portfolio in the kindergarten with preschool children. The theoretical part of the thesis defines terms related to science education, inquiry-based education and clarifies the concept of portfolio. The output of the application part of the thesis is a description of the implementation of inquiry-based activities using the science portfolio in kindergarten, evaluation of implemented activities and the processing of recommendations for the practice of kindergartens.
Studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti aplikace přírodovědného portfolia v mateřské škole.
Vytvoření návrhu přírodovědného portfolia pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření přírodovědného portfolia při práci s dětmi předškolního věku.
Evaluace přírodovědného portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti aplikace přírodovědného portfolia v mateřské škole.
Vytvoření návrhu přírodovědného portfolia pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření přírodovědného portfolia při práci s dětmi předškolního věku.
Evaluace přírodovědného portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Roman, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore:Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Seitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early Childhood Education Journal, 36, 63-68.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava:OZ V4.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Roman, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore:Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Seitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early Childhood Education Journal, 36, 63-68.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava:OZ V4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci aplikačního typu. Vymezila pojmy související s přírodovědním vzděláváním a badatelsky orientovaným vzděláváním. Prezentovala sadu badatelských aktivit s využitím přírodovědného portfolia v mateřské škole. Plynule hovořila o evaluaci realizovaných aktivit v mateřské škole. Zkoušející položil studentce otázku týkající se zařazení portfolia do didaktické kategorie a vysvětlení pojmu přírodovědného portfolia. Studentka adekvátně odpověděla na otázky oponenta a vedoucího práce.