Bakalářská práce je empirického charakteru a zabývá se využitím čtených příběhů v rozvoji literární gramotnosti dětí v prostředí mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení jednotlivých pojmů týkajících se rozvoje gramotností vpředškolním vzdělávání vsouvislosti sužitím příběhu vedukačním procesu. Praktická část objasňuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Ten je realizován prostřednictvím pozorování a polostrukturovaného rozhovoru sdětmi při čtení příběhu vmateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of an empirical nature and deals with the use of reading stories in the development of children's literacy in the environment of kindergarten. The theoretical part focuses on the explanation of individual concepts related to developing literacy in pre-school education in connection with using storytelling in educational process. The practical part clarifies the results of a qualitatively oriented research. The research has been conducted through observation and semi-structured conversation with children while reading a story in a nursery school.
Klíčová slova
gramotnost, narativ, pohádková postava
Klíčová slova v angličtině
literacy, narrative, fairy tale character
Rozsah průvodní práce
45 s. (65 879 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je empirického charakteru a zabývá se využitím čtených příběhů v rozvoji literární gramotnosti dětí v prostředí mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení jednotlivých pojmů týkajících se rozvoje gramotností vpředškolním vzdělávání vsouvislosti sužitím příběhu vedukačním procesu. Praktická část objasňuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Ten je realizován prostřednictvím pozorování a polostrukturovaného rozhovoru sdětmi při čtení příběhu vmateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of an empirical nature and deals with the use of reading stories in the development of children's literacy in the environment of kindergarten. The theoretical part focuses on the explanation of individual concepts related to developing literacy in pre-school education in connection with using storytelling in educational process. The practical part clarifies the results of a qualitatively oriented research. The research has been conducted through observation and semi-structured conversation with children while reading a story in a nursery school.
Klíčová slova
gramotnost, narativ, pohádková postava
Klíčová slova v angličtině
literacy, narrative, fairy tale character
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury o možnostech rozvoje literární gramotnosti v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na literární gramotnost a narativní schopnosti dětí.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování dětí.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury o možnostech rozvoje literární gramotnosti v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na literární gramotnost a narativní schopnosti dětí.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování dětí.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Casbergue, R. M., & Strickland, D. S. (2016). Reading and writing in preschool: teaching the essentials. New York: The Guilford Press.
Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco... (Jak si děti osvojují příběhy). Příbram: Pistorius & Olšanská.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: Veda.
Seznam doporučené literatury
Casbergue, R. M., & Strickland, D. S. (2016). Reading and writing in preschool: teaching the essentials. New York: The Guilford Press.
Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco... (Jak si děti osvojují příběhy). Příbram: Pistorius & Olšanská.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: Veda.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Prezentovala cíle teoretické části a výzkumu, výzkumné otázky. Studentka hovořila o závěrech práce. Vytknuta byla neujasněnost zaměření práce a významové kategorie. Následně proběhla diskuze k rozvíjení předčtenářské gramotnosti u dětí. Studentka se do diskuze aktivně zapojila.