Práce je zaměřena na copingové strategie využívané učiteli mateřských škol. Práce je teoreticko - empirická. Hlavním cílem práce je definovat využívané copingové strategie učiteli mateřských škol. V první části práce jsou představena teoretická východiska dané problematiky. Empirická část shrnuje a interpretuje výsledky provedeného kvantitativního výzkumu. Cílem výzkumu je popsat, jak učitelé mateřských škol přistupují ke stresu plynoucímu z profesních situací. Z výsledků průzkumu vyplynul fakt, že učitelé nejsou skupinou, která se přiklání k tzv. negativním copingovým strategiím a překvapením je, že někteří respondenti neznají pojem duševní hygiena. Z hypotézy bylo zjištěno, že existuje statisticky významný vztah mezi pracovním stresem učitelů MŠ a délkou praxe těchto učitelů. Tato závislost je však velmi slabá.
Annotation in English
This thesis focuses on coping strategies for kindergarten and pre-school teachers. It is both a theoretical and empirical work. The main aim is to define what strategies pre-school teachers use for coping with stress. Part 1 presents a theoretical background of coping strategies. The empirical part summarises and interprets the results of quantitative research, the aim of which was to describe how pre-school teachers deal with professional stress. The results show that teachers do not resort to negative coping strategies, and that, rather surprisingly, some were not familiar with the term 'mental hygiene'. The hypothesis confirmed that there is a statistically relevant, though weak, relationship between levels of professional stress and length of work experience.
Keywords
stresor, stres, coping, duševní hygiena
Keywords in English
stressor, stress, coping, mental hygiene
Length of the covering note
78 s. (94 508 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce je zaměřena na copingové strategie využívané učiteli mateřských škol. Práce je teoreticko - empirická. Hlavním cílem práce je definovat využívané copingové strategie učiteli mateřských škol. V první části práce jsou představena teoretická východiska dané problematiky. Empirická část shrnuje a interpretuje výsledky provedeného kvantitativního výzkumu. Cílem výzkumu je popsat, jak učitelé mateřských škol přistupují ke stresu plynoucímu z profesních situací. Z výsledků průzkumu vyplynul fakt, že učitelé nejsou skupinou, která se přiklání k tzv. negativním copingovým strategiím a překvapením je, že někteří respondenti neznají pojem duševní hygiena. Z hypotézy bylo zjištěno, že existuje statisticky významný vztah mezi pracovním stresem učitelů MŠ a délkou praxe těchto učitelů. Tato závislost je však velmi slabá.
Annotation in English
This thesis focuses on coping strategies for kindergarten and pre-school teachers. It is both a theoretical and empirical work. The main aim is to define what strategies pre-school teachers use for coping with stress. Part 1 presents a theoretical background of coping strategies. The empirical part summarises and interprets the results of quantitative research, the aim of which was to describe how pre-school teachers deal with professional stress. The results show that teachers do not resort to negative coping strategies, and that, rather surprisingly, some were not familiar with the term 'mental hygiene'. The hypothesis confirmed that there is a statistically relevant, though weak, relationship between levels of professional stress and length of work experience.
Keywords
stresor, stres, coping, duševní hygiena
Keywords in English
stressor, stress, coping, mental hygiene
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky zvládání stresu u učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zdroje stresu a copingové strategie u učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky zvládání stresu u učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zdroje stresu a copingové strategie u učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě. Jak ho pochopit a zvládat. Praha: Portál.
Hartney, E. (2008). Stress Management for Teachers. London: Continuum International Publishing Group.
Kliment, P. (2014). Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého.
Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). (2010). Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Petlák, E., & Baranovská, A. (2016). Stres v práci učiteľa a syndróm vyhorenia. Bratislava: Wolfers Kluwer, s r.o.
Richards, J. (2012). Teacher Stress and Coping Strategies: A National Snapshot. The Educational Forum, 76(3), 299-316.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Recommended resources
Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě. Jak ho pochopit a zvládat. Praha: Portál.
Hartney, E. (2008). Stress Management for Teachers. London: Continuum International Publishing Group.
Kliment, P. (2014). Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého.
Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). (2010). Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Petlák, E., & Baranovská, A. (2016). Stres v práci učiteľa a syndróm vyhorenia. Bratislava: Wolfers Kluwer, s r.o.
Richards, J. (2012). Teacher Stress and Coping Strategies: A National Snapshot. The Educational Forum, 76(3), 299-316.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka adekvátně představila svoji bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenil využití zahraničních zdrojů. Limity spatřoval ve formální stránce práce. Položil otázku týkající se stresu učitele v mateřské škole. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické i praktické části práce a položila otázku týkající se výběru participantů výzkumu. Studentka odpověděla s nedostaky. Doc. Majerčíková položila otázku týkající se formulace hypotéz. Studentka dokázala reagovat.