Bakalářská práce se zabývá konceptem STEAM a zejména pak jeho aplikací v prostředí mateřské školy. Cílem první části bakalářské práce je teoreticky vymezit koncept STEAM a zařadit jej do přírodovědného vzdělávání. V rámci přírodovědného vzdělávání můžeme volit z různých koncepcí. Jednou z těchto koncepcí je badatelsky orientované vzdělávání, v rámci kterého, pak lze využívat různé strategie, jako je například koncept STEAM. V aplikační části práce je uvedena vybraná sada aktivit, které byly realizovány v mateřské škole. V závěrečné části práce je představena evaluace a na jejím základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the concept STEAM and especially its application in the kindergarten environment. The aim of the first part of the bachelor thesis is to theoretically define the concept STEAM and iclude it in science education. Within science education, we can choose form various concepts. One of these concepts is inquiry based education, in which we can use different strategies, such as the concept STEAM. The application part of the thesis presents a selected set of activities that were implemented in kidergarten. In the final part of the work is presented evaluation and on it´s basis, recommendations for the practice in kindergarten.
Klíčová slova
STEM, STEAM, Badatelsky orientované vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
STEM, STEAM, Inquiry based science education
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá konceptem STEAM a zejména pak jeho aplikací v prostředí mateřské školy. Cílem první části bakalářské práce je teoreticky vymezit koncept STEAM a zařadit jej do přírodovědného vzdělávání. V rámci přírodovědného vzdělávání můžeme volit z různých koncepcí. Jednou z těchto koncepcí je badatelsky orientované vzdělávání, v rámci kterého, pak lze využívat různé strategie, jako je například koncept STEAM. V aplikační části práce je uvedena vybraná sada aktivit, které byly realizovány v mateřské škole. V závěrečné části práce je představena evaluace a na jejím základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the concept STEAM and especially its application in the kindergarten environment. The aim of the first part of the bachelor thesis is to theoretically define the concept STEAM and iclude it in science education. Within science education, we can choose form various concepts. One of these concepts is inquiry based education, in which we can use different strategies, such as the concept STEAM. The application part of the thesis presents a selected set of activities that were implemented in kidergarten. In the final part of the work is presented evaluation and on it´s basis, recommendations for the practice in kindergarten.
Klíčová slova
STEM, STEAM, Badatelsky orientované vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
STEM, STEAM, Inquiry based science education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o aplikaci konceptu STEAM v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitele a konceptu STEAM v mateřské škole.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku zaměřených na aplikaci konceptu STEAM v mateřské škole.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o aplikaci konceptu STEAM v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitele a konceptu STEAM v mateřské škole.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku zaměřených na aplikaci konceptu STEAM v mateřské škole.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Lee Heinecke, L. (2018). STEAM Lab for kids: 52 creative hands-on projects using science, technology, engineering, art, and math. Beverly: Quarry.
Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St. Paul: Redleaf Press.
Scalzo Yi, A. (2019). 100 easy STEAM activities. Salem: Page Street Publishing Co.
Sheridan Englehart, D., Mitchell, D., Albers-Biddle, J., Jenning-Towle, K., & Forestieri, M. (2018). STEM play: integrating inquiry into learning centers. Lewisville: Gryphon House.
Sousa, D., & Pilecki, T. (2018). From STEM to STEAM : brain-compatible strategies and lessons that integrate the arts. Thousand Oaks: SAGE publishing company.
Seznam doporučené literatury
Lee Heinecke, L. (2018). STEAM Lab for kids: 52 creative hands-on projects using science, technology, engineering, art, and math. Beverly: Quarry.
Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St. Paul: Redleaf Press.
Scalzo Yi, A. (2019). 100 easy STEAM activities. Salem: Page Street Publishing Co.
Sheridan Englehart, D., Mitchell, D., Albers-Biddle, J., Jenning-Towle, K., & Forestieri, M. (2018). STEM play: integrating inquiry into learning centers. Lewisville: Gryphon House.
Sousa, D., & Pilecki, T. (2018). From STEM to STEAM : brain-compatible strategies and lessons that integrate the arts. Thousand Oaks: SAGE publishing company.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Studentka uvedla ukázku sady navrhovaných témat aktivit realizovaných v mateřské škole. Studentka plynule hovořila o výsledcích a evaluaci sady aktivit. Zkoušející se negativně vyjádřil k formulaci témat aktivit. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce.