Bakalářská práce se zabývá propojením lidových tradic s hudebními aktivitami ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy.
Cílem bakalářské práce je zpracovat sadu hudebních aktivit zaměřujících se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku.
Teoretická část seznamuje čtenáře s využití lidových tradic, zvyků, písní a zároveň jejich propojení v hudební výchově v mateřské škole. Tato část práce popisuje lidové tradice v regionu Znojemska v období jara. Dále je charakterizován Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a význam lidových tradic v životě dítěte.
V praktické části je následně zpracována sada hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřské školy.
Tato sada aktivit byla evaluována ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a connection of folk traditions together with musical activities in the educational process of kindergartens.
The aim of the bachelor's thesis is to process a set of musical activities targeted at the development of musical skills of the preschool aged children.
The theoretical section introduces the reader to the use of folk traditions, customs, songs and at the same time to their connections with the music education at kindergartens. This section of the thesis describes the folk traditions in the Znojmo region during springtime. Further, the Framework educational programme for preschool education and the importance of folk traditions in the life of the child is characterised.
Next, in the practical section, the set of musical activities targeted at the use of the folk traditions under the kindergarten conditions is processed.
This set of activities was evaluated in a selected kindergarten and from the findings of this evaluation, recommendations for a praxis of kindergartens were presented.
Klíčová slova
lidové tradice, zvyky, hudební aktivity, hudební dovednosti, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
folk traditions, customs, musical activities, musical skills, music education
Rozsah průvodní práce
57 s. (64 144 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá propojením lidových tradic s hudebními aktivitami ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy.
Cílem bakalářské práce je zpracovat sadu hudebních aktivit zaměřujících se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku.
Teoretická část seznamuje čtenáře s využití lidových tradic, zvyků, písní a zároveň jejich propojení v hudební výchově v mateřské škole. Tato část práce popisuje lidové tradice v regionu Znojemska v období jara. Dále je charakterizován Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a význam lidových tradic v životě dítěte.
V praktické části je následně zpracována sada hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřské školy.
Tato sada aktivit byla evaluována ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a connection of folk traditions together with musical activities in the educational process of kindergartens.
The aim of the bachelor's thesis is to process a set of musical activities targeted at the development of musical skills of the preschool aged children.
The theoretical section introduces the reader to the use of folk traditions, customs, songs and at the same time to their connections with the music education at kindergartens. This section of the thesis describes the folk traditions in the Znojmo region during springtime. Further, the Framework educational programme for preschool education and the importance of folk traditions in the life of the child is characterised.
Next, in the practical section, the set of musical activities targeted at the use of the folk traditions under the kindergarten conditions is processed.
This set of activities was evaluated in a selected kindergarten and from the findings of this evaluation, recommendations for a praxis of kindergartens were presented.
Klíčová slova
lidové tradice, zvyky, hudební aktivity, hudební dovednosti, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
folk traditions, customs, musical activities, musical skills, music education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití lidových tradic v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na lidové tradice v hudební výchově v mateřské škole.
Příprava a zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřských škol.
Realizace sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady hudebních aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití lidových tradic v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na lidové tradice v hudební výchově v mateřské škole.
Příprava a zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřských škol.
Realizace sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady hudebních aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Fichnová, K., & Szobiová, E. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Ilari, B., & Young, S. (Eds.). (2016). Children´s Home Musical Experiences Across the World. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2016). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Fichnová, K., & Szobiová, E. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Ilari, B., & Young, S. (Eds.). (2016). Children´s Home Musical Experiences Across the World. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2016). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s nedostatky. Vedoucí práce se vyjádřila k významným nedostatkům v teoretické i aplikační části práce. Položila otázku týkající se lidových zvyků a tradic znojemského regionu. Studentka odpověděla s nedostatky. Vedoucí práce k obhajobě požádala o zpracování errata. Studentka k obhajobě errata připravila. Vedoucí práce jej zhodnotila jako nedostatečné. Oponent práce se vyjádřil k nesourodosti teoretické i aplikační části práce. Položil otázku, která se orientovala na vztah socializace a enkulturace. Druhá otázka se týkala metody praktických ukázek. Studentka na obě otázky odpověděla s nedostatky.