Bakalářská práce je zaměřena na zjištění názorů starší generace na výchovu dětí předškolního věku. Cílem je zhodnotit, jaký názor mají prarodiče na výchovu dětí jejich rodiči. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodní části se zabývám vymezením teoretických východisek týkajících se rodiny, funkcí rodiny a jejími charakteristickými znaky. Zajímá mne vztah rodičovství a prarodičovství. Další kapitolu směřuji k výchově a vývoji dítěte v konkrétním prostředí rodiny. V poslední kapitole popisuji jednotlivé výchovné styly.
Praktická část je rozdělena na tři části. V první se věnuji metodologii samotného výzkumu na základě dotazníkového šetření. Ve druhé vyhodnocuji pomocí grafů získaná data z dotazníku. V poslední části uvádím závěrečné shrnutí mých výsledků.
Anotace v angličtině
The nachelor thesis is focused on finding out the opinions of the older generation on the education of preschool children. The aim is to evaluate the opinion of grandparents on the upbringing of children by theie parents. The work is divided into theoretical and practical part. In the introductory part I deal with the definition of theoretical background concerning the family, family functions and its characteristics. I´m interested in the relationship between parenting and grandparenting. The next chapter is directed to the education and development of the child in a specific family environment. In the last chapter I describe the individual education and development of the child in a specific family environment.
The practical part is divided into three parts. In the first I deal with methodology of the research itself on the basis of a questionnaire survey. In the second, I evaluate the data obtained from the questionnaire using graphs. In the last part I present a final summary of my results.
Klíčová slova
rodina, rodičovství, prarodičovství
Klíčová slova v angličtině
family, parenthood, grandparents
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění názorů starší generace na výchovu dětí předškolního věku. Cílem je zhodnotit, jaký názor mají prarodiče na výchovu dětí jejich rodiči. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodní části se zabývám vymezením teoretických východisek týkajících se rodiny, funkcí rodiny a jejími charakteristickými znaky. Zajímá mne vztah rodičovství a prarodičovství. Další kapitolu směřuji k výchově a vývoji dítěte v konkrétním prostředí rodiny. V poslední kapitole popisuji jednotlivé výchovné styly.
Praktická část je rozdělena na tři části. V první se věnuji metodologii samotného výzkumu na základě dotazníkového šetření. Ve druhé vyhodnocuji pomocí grafů získaná data z dotazníku. V poslední části uvádím závěrečné shrnutí mých výsledků.
Anotace v angličtině
The nachelor thesis is focused on finding out the opinions of the older generation on the education of preschool children. The aim is to evaluate the opinion of grandparents on the upbringing of children by theie parents. The work is divided into theoretical and practical part. In the introductory part I deal with the definition of theoretical background concerning the family, family functions and its characteristics. I´m interested in the relationship between parenting and grandparenting. The next chapter is directed to the education and development of the child in a specific family environment. In the last chapter I describe the individual education and development of the child in a specific family environment.
The practical part is divided into three parts. In the first I deal with methodology of the research itself on the basis of a questionnaire survey. In the second, I evaluate the data obtained from the questionnaire using graphs. In the last part I present a final summary of my results.
Klíčová slova
rodina, rodičovství, prarodičovství
Klíčová slova v angličtině
family, parenthood, grandparents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výchovy dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na výchovu dětí předškolního věku rodiči a prarodiči.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro prarodiče dětí předškolního věku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výchovy dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na výchovu dětí předškolního věku rodiči a prarodiči.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro prarodiče dětí předškolního věku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Biegel, D. E. (2005). Grandparents Raising Their Grandchildren: A Review of the Literature and Suggestions for Practice. The Gerontologist, 45(2), 262-269.
Hasmanová Marhánková, J., & Štípková, M. (2018). Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Jedlička, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Montessori, M. (2018). Absorbující mysl: Výchova a vývoj dětí od narození do šesti let. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Biegel, D. E. (2005). Grandparents Raising Their Grandchildren: A Review of the Literature and Suggestions for Practice. The Gerontologist, 45(2), 262-269.
Hasmanová Marhánková, J., & Štípková, M. (2018). Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Jedlička, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: Výskum rodín s deťmi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Montessori, M. (2018). Absorbující mysl: Výchova a vývoj dětí od narození do šesti let. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci a vymezila základní a dílčí výzkumné cíle a otázky. Studentka prezentovala rovněž výzkumnou metodu, výzkumný vzorek a výsledky výzkumu. Zkoušející položil otázku týkající se výchovných stylů v rodině. Studentka nedokázala adekvátně reagovat. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce s výraznými nedostatky.