Cílem bakalářské práce je zpracování informací o kulturních tradicích regionu Slovácka a jejich využití v mateřské škole. Bakalářská práce je aplikační práce a má tedy aplikační charakter.
Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na poznatky z oblasti Slovácka, jejich tradic a využití v mateřské škole, a zároveň i jejich ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Dále je vymezena kulturní gramotnost a popsána enkulturace. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na kulturní tradice.
Praktická část bakalářské práce zahrnuje projekt zaměřený na kulturní tradice Slovácka, který rozvíjí hlavně jemnou motoriku. Projekt byl realizován ve vybrané mateřské škole, a dále byl evaluován. Na závěr bylo z evaluace vytvořeno doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The goal of bachelor thesis is to process information about cultural traditions of the Slovacko region and their uses in kindergardens.
The theoretical part of bachelor thesis is focused on knowledge from the Slovacko,area its traditions and their uses in kindergardens and also their anchoring in "Rámcově vzdělávací program". Furthermore there is definition of cultural literacy and the description of enculturation. Lastly, the capitol theoretical part is focused on cultural traditions.
The practical part of bachelor thesis includes project focusede on culture traditions of the Slovacko region, which mainly developed fine motor skills. The projects was realised in selected kindergarten and was also evaluated there. In conslusion this evaluation created recommendation for practise in kindergardens.
Klíčová slova
kulturní gramotnost, kulturní tradice, enkulturace, region Slovácko
Klíčová slova v angličtině
cultural literacy, cultural traditions, enculturation, region Slovacko
Rozsah průvodní práce
58 s. (62 434 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zpracování informací o kulturních tradicích regionu Slovácka a jejich využití v mateřské škole. Bakalářská práce je aplikační práce a má tedy aplikační charakter.
Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na poznatky z oblasti Slovácka, jejich tradic a využití v mateřské škole, a zároveň i jejich ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Dále je vymezena kulturní gramotnost a popsána enkulturace. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na kulturní tradice.
Praktická část bakalářské práce zahrnuje projekt zaměřený na kulturní tradice Slovácka, který rozvíjí hlavně jemnou motoriku. Projekt byl realizován ve vybrané mateřské škole, a dále byl evaluován. Na závěr bylo z evaluace vytvořeno doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The goal of bachelor thesis is to process information about cultural traditions of the Slovacko region and their uses in kindergardens.
The theoretical part of bachelor thesis is focused on knowledge from the Slovacko,area its traditions and their uses in kindergardens and also their anchoring in "Rámcově vzdělávací program". Furthermore there is definition of cultural literacy and the description of enculturation. Lastly, the capitol theoretical part is focused on cultural traditions.
The practical part of bachelor thesis includes project focusede on culture traditions of the Slovacko region, which mainly developed fine motor skills. The projects was realised in selected kindergarten and was also evaluated there. In conslusion this evaluation created recommendation for practise in kindergardens.
Klíčová slova
kulturní gramotnost, kulturní tradice, enkulturace, region Slovácko
Klíčová slova v angličtině
cultural literacy, cultural traditions, enculturation, region Slovacko
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání v oblasti regionální kultury pro děti předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění kulturních tradic Slovácka v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na osvojování si tradic řemesel regionu Slovácka pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání v oblasti regionální kultury pro děti předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění kulturních tradic Slovácka v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na osvojování si tradic řemesel regionu Slovácka pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Blahůšek, J. (2006). Identifikace a dokumentace jevů tradiční lidové kultury v České republice. Strážnice: Národní ústav lidové kultury.
Bezděková, L., Kubecová, M., Kupcová, Z., & Váňová, H. (2018). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Cravens, C. S. (2006). Culture and Customs of the Czech republic and Slovakia. Westport: Greenwood Publishing Group.
Machalíková, P., & Winter, T. (2017). Umění a tradice. Praha: Artefactum.
Oburková, E. (2006). Slovácko. Brno: Agentura Bravissimo.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Seznam doporučené literatury
Blahůšek, J. (2006). Identifikace a dokumentace jevů tradiční lidové kultury v České republice. Strážnice: Národní ústav lidové kultury.
Bezděková, L., Kubecová, M., Kupcová, Z., & Váňová, H. (2018). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Cravens, C. S. (2006). Culture and Customs of the Czech republic and Slovakia. Westport: Greenwood Publishing Group.
Machalíková, P., & Winter, T. (2017). Umění a tradice. Praha: Artefactum.
Oburková, E. (2006). Slovácko. Brno: Agentura Bravissimo.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Přílohy volně vložené
14 fotek
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala téma bakalářské práce. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na komentáře ke svému projektu. Studentka nedokázala definovat fáze projektu. Vedoucí se kladně vyjádřil k plánování aktivit v rámci projektu. Proběhla diskuze k využití projektu do praxe. Studentka nedokázala blíže specifikovat aplikaci svého projektu v mateřské škole.