Bakalářská práce se zabývá dramatizací pohádky s dětmi předškolního věku prostřednictvím principů a metod dramatické výchovy. Teoretická část popisuje využití pohádek pro děti předškolního věku a jejich význam v předčtenářské gramotnosti, seznamuje s cíli, principy a metodami dramatické výchovy a jejich možnostmi při dramatizaci pohádky dětmi předškolního věku. Praktická část popisuje aplikaci projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku a v rámci evaluace předkládá přínos projektu pro všestranný rozvoj dětí v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with dramatization fairy tales with preschool children through the principles and methods of drama education. The theoretical part describes the use of fairy tales for preschool children and their importance in reading literacy. It introduces the goals, principles and methods of drama education and their possibilities in dramatizing the fairy tale of preschool children. The practical part describes the application of the project of dramatization of a fairy tale with children of preschool age and within the evaluation presents a new project for the all-round development of children in kindergarten.
Klíčová slova
pohádka, dramatizace, literárně dramatický projekt
Bakalářská práce se zabývá dramatizací pohádky s dětmi předškolního věku prostřednictvím principů a metod dramatické výchovy. Teoretická část popisuje využití pohádek pro děti předškolního věku a jejich význam v předčtenářské gramotnosti, seznamuje s cíli, principy a metodami dramatické výchovy a jejich možnostmi při dramatizaci pohádky dětmi předškolního věku. Praktická část popisuje aplikaci projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku a v rámci evaluace předkládá přínos projektu pro všestranný rozvoj dětí v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with dramatization fairy tales with preschool children through the principles and methods of drama education. The theoretical part describes the use of fairy tales for preschool children and their importance in reading literacy. It introduces the goals, principles and methods of drama education and their possibilities in dramatizing the fairy tale of preschool children. The practical part describes the application of the project of dramatization of a fairy tale with children of preschool age and within the evaluation presents a new project for the all-round development of children in kindergarten.
Klíčová slova
pohádka, dramatizace, literárně dramatický projekt
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o využití dramatizace pohádek v mateřské škole.
Příprava projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o využití dramatizace pohádek v mateřské škole.
Příprava projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Karaffa, J. (2017). Dramatická výchova a klíčové kompetence dětí v mateřské škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Machková, E. (2019). Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: NAMU.
Míčková, J. (2019). Cesta do pohádky: literárně-dramatické projekty pro MŠ. Praha: Portál.
Svobodová, E. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Water, M. (2015). Drama and education: performance methodologies for teaching and learning. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Karaffa, J. (2017). Dramatická výchova a klíčové kompetence dětí v mateřské škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Machková, E. (2019). Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: NAMU.
Míčková, J. (2019). Cesta do pohádky: literárně-dramatické projekty pro MŠ. Praha: Portál.
Svobodová, E. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Water, M. (2015). Drama and education: performance methodologies for teaching and learning. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce Dr. Petrů Puhrová shledává nedostatky v zasazení konceptu pohádky do teoretické části práce a reflexi realizovaných aktivit. Oponentka práce Dr. Deutscherová hodnotí projekt jako promyšlený, avšak shledává nedostatky ve využití literatury, citační normě APA a také závěru práce. Vedoucí práce položila otázku orientující se na sebereflexi. Studentka odpověděla adekvátně. Další otázka se týkala kritérií výběru pohádky pro dramatizaci. Studentka odpověděla s dopomocí. Dr. Petrů Puhrová položila doplňující otázky. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila jednu otázku na kterou studentka odpověděla s menší dopomocí.