Bakalářská práce popisuje nové aplikační metody a zaměřuje se na využití artefiletických činností v mateřské škole. Popisuje teoretická východiska, které se vztahují k inkluzi a k dětem s podpůrným opatřením, dále se věnuje dětskému výtvarnému projevu a artefiletice. Na teoretickou část navazuje aplikační část, která realizuje sadu artefiletických činností a popisuje jejich průběh v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis has application character and focuses on the use of artefiletical activities in the nursery school. The theoretical part describes the theoretical bases that relate to inclusion and to children with support measures. Futhermore it deals with children´s artistic expression and artifacts. The application includes a set of artephilic activities and presents their effect on the child in the nursery school.
Klíčová slova
Artefiletické činnosti, zážitek, dítě se spaciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Artefiletic activities, experience, child with special educational needs, inklusive education
Rozsah průvodní práce
88 s.120 588 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje nové aplikační metody a zaměřuje se na využití artefiletických činností v mateřské škole. Popisuje teoretická východiska, které se vztahují k inkluzi a k dětem s podpůrným opatřením, dále se věnuje dětskému výtvarnému projevu a artefiletice. Na teoretickou část navazuje aplikační část, která realizuje sadu artefiletických činností a popisuje jejich průběh v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis has application character and focuses on the use of artefiletical activities in the nursery school. The theoretical part describes the theoretical bases that relate to inclusion and to children with support measures. Futhermore it deals with children´s artistic expression and artifacts. The application includes a set of artephilic activities and presents their effect on the child in the nursery school.
Klíčová slova
Artefiletické činnosti, zážitek, dítě se spaciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Artefiletic activities, experience, child with special educational needs, inklusive education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výtvarného projevu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění speciální výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v mateřské škole.
Zpracování souboru výtvarných činností pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru výtvarných činností ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru výtvarných činností a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výtvarného projevu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění speciální výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v mateřské škole.
Zpracování souboru výtvarných činností pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru výtvarných činností ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru výtvarných činností a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Martin, N. (2009). Art therapy and Autism: Overview and Recommendations. Art Therapy.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej! Praha: Portál.
Stadlerová, H. (2015). Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích. Brno: Masarykova univerzita.
Šobáňová, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita: Kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Martin, N. (2009). Art therapy and Autism: Overview and Recommendations. Art Therapy.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej! Praha: Portál.
Stadlerová, H. (2015). Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích. Brno: Masarykova univerzita.
Šobáňová, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita: Kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce doc. Stadlerová pozitivně hodnotí zaujetí studentky tématem. Oponentka práce dr. Plisková upozorňuje na nedostatky ve zpracování teoretické části, a to zejména díky využití populárně naučných zdrojů. Práce dle oponentky vykazuje neadekvátní strukturu, dále upozorňuje na podprůměrné jazykové zpracování. Upozorňuje na mísení cílů z pohledu dítěte a učitele. Ocenila by svědomitější zpracování závěru. Oponentka dále upozorňuje na neadekvátní anonymizaci účastníků výzkumu. Oponentka práce položila čtyři otázky. Otázka od oponentky se orientovala na anonymizaci účastníků projektu. Studentka adekvátně odpověděla. Další otázka se orientovala na přínos výtvarných činností k inkluzi. Třetí otázka se orientovala na změnu pohledu učitelek na výtvarné činnosti jako důsledek realizovaného bakalářského projektu. Studentka dokázala odpovědět. Další navazující otázka se orientovala na inspiraci artefiletiky ke změně pojetí výtvarných činností. Studentka dokázala odpovědět. Proběhla diskuze komise. Doc. Majerčíková upozorňuje na formální nedostatky práce.