Bakalářská práce se zabývá vztahem dětí předškolního věku k seniorům. Cílem práce bylo zjistit pohled rodičů na vnímání seniorů dětmi předškolního věku a dozvědět se, jakým způsobem rodiče podporují vztah svých dětí k seniorům. Teoretická část práce popisuje sociální vývoj dětí předškolního věku, seniorský věk a mezigenerační vztahy. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu, který byl uskutečněn prostřednictvím anonymního dotazníku určeného rodičům dětí předškolního věku žijících v okrese Brno-venkov. Výsledky výzkumu popisují pohled rodičů na vztah dětí k seniorům a na přínos tohoto vztahu a také osvětlují způsob podpory těchto vztahů rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis concerns about the relationship of preschool children towards seniors. The purpose of the work was to find out the parents' point of view of the perception of seniors by preschool children and find out how they support relationship of their kids to seniors. The theoretical part describes the social development of preschool children, seniors age and intergenerational relationships. The practical part is dedicated to quantitative research, which was accomplished by an anonymous questionnaire designed for parents of preschool children by parents living in the district of Brno-venkov. The results of the research describe the parents' point of view of the children's relationship with the elderly and the benefits of this relationship, and also describes the way how parents support these relationships.
Klíčová slova
emoční vývoj, mezigenerační učení, socializace, sociální vývoj
Klíčová slova v angličtině
emotional development, intergenerational teaching, social development, socialization
Rozsah průvodní práce
72 s. (66 687 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vztahem dětí předškolního věku k seniorům. Cílem práce bylo zjistit pohled rodičů na vnímání seniorů dětmi předškolního věku a dozvědět se, jakým způsobem rodiče podporují vztah svých dětí k seniorům. Teoretická část práce popisuje sociální vývoj dětí předškolního věku, seniorský věk a mezigenerační vztahy. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu, který byl uskutečněn prostřednictvím anonymního dotazníku určeného rodičům dětí předškolního věku žijících v okrese Brno-venkov. Výsledky výzkumu popisují pohled rodičů na vztah dětí k seniorům a na přínos tohoto vztahu a také osvětlují způsob podpory těchto vztahů rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis concerns about the relationship of preschool children towards seniors. The purpose of the work was to find out the parents' point of view of the perception of seniors by preschool children and find out how they support relationship of their kids to seniors. The theoretical part describes the social development of preschool children, seniors age and intergenerational relationships. The practical part is dedicated to quantitative research, which was accomplished by an anonymous questionnaire designed for parents of preschool children by parents living in the district of Brno-venkov. The results of the research describe the parents' point of view of the children's relationship with the elderly and the benefits of this relationship, and also describes the way how parents support these relationships.
Klíčová slova
emoční vývoj, mezigenerační učení, socializace, sociální vývoj
Klíčová slova v angličtině
emotional development, intergenerational teaching, social development, socialization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice vztahu dětí předškolního věku k seniorům.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vztah dětí předškolního věku k seniorům a roli rodičů při vytváření těchto vztahů.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče dětí předškolního věku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Fergusson, E., Maughan, B., & Golding, J. (2008). Which children receive grandparental care and what effect does it have? Journal Of Child Psychology, 49(2), 161-169.
Hasmanová Marhánková, J., & Štípková, M. (2018). Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2011). O mezigeneračním učení. Brno:Masarykova univerzita.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac.). Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Fergusson, E., Maughan, B., & Golding, J. (2008). Which children receive grandparental care and what effect does it have? Journal Of Child Psychology, 49(2), 161-169.
Hasmanová Marhánková, J., & Štípková, M. (2018). Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2011). O mezigeneračním učení. Brno:Masarykova univerzita.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac.). Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci a její klíčové pojmy. Představila základní a dílčí výzkumné cíle, výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu a charakteristiku výzkumného vzorku. Studentka hovořila v předmětné problematice také o výsledcích výzkumu. Následně proběhla diskuse k tvorbě dotazníku. Zkoušející podotkl formulaci cílů teoretické části a odklon od hlavního tématu práce. Studentka odpověděla na otázky oponenta a vedoucího práce s výraznými nedostatky.