Bakalářská práce představuje kvantitativní výzkum na základě dvou nestandardizovaných dotazníků. Cílem práce je zjistit pohled rodičů dětí s povinnou předškolní docházkou a učitelů MŠ na spolupráci mateřské školy a rodiny v rámci přípravy dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část dokumentu seznamuje se základní terminologií - učitel, dítě, rodina, spolupráce a její formy, komunikace. Praktická část představuje porovnání získaných výsledků a jejich grafické znázornění, zodpovězení výzkumných otázek a doporučení pro praxi. Na základě výzkumu tato práce představuje možnosti změn v oblasti spolupráce mateřské školy a rodiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis introduces quantitative research based on two non-standardized questionnaires. The aim is to determinate the view of parents of children with compulsory pre-school attendance and kindergarten teachers on the cooperation of the kindergarten and the family in the preparation of the child for entry into primary school. The theoretical part deals with basic terminology - a teacher, a child, a family, cooperation and its forms, communication. The practical part presents comparation of gained results and their graphic representation. Furthermore, answering research questions and recommendations for practice. Based on the research, this work presents the possibilities of changes in the cooperation between kindergarten and family.
Klíčová slova
kooperace, komunikace, pedagogická diagnostika, mateřská škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
cooperation, communication, pedagogical diagnostics, kindergarten, family
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje kvantitativní výzkum na základě dvou nestandardizovaných dotazníků. Cílem práce je zjistit pohled rodičů dětí s povinnou předškolní docházkou a učitelů MŠ na spolupráci mateřské školy a rodiny v rámci přípravy dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část dokumentu seznamuje se základní terminologií - učitel, dítě, rodina, spolupráce a její formy, komunikace. Praktická část představuje porovnání získaných výsledků a jejich grafické znázornění, zodpovězení výzkumných otázek a doporučení pro praxi. Na základě výzkumu tato práce představuje možnosti změn v oblasti spolupráce mateřské školy a rodiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis introduces quantitative research based on two non-standardized questionnaires. The aim is to determinate the view of parents of children with compulsory pre-school attendance and kindergarten teachers on the cooperation of the kindergarten and the family in the preparation of the child for entry into primary school. The theoretical part deals with basic terminology - a teacher, a child, a family, cooperation and its forms, communication. The practical part presents comparation of gained results and their graphic representation. Furthermore, answering research questions and recommendations for practice. Based on the research, this work presents the possibilities of changes in the cooperation between kindergarten and family.
Klíčová slova
kooperace, komunikace, pedagogická diagnostika, mateřská škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
cooperation, communication, pedagogical diagnostics, kindergarten, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vztahu mateřské školy a rodiny s ohledem na vstup dítěte do základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech spolupráce mateřské školy a rodiny při přípravě dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a vymezení výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče a učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, zpracování návrhu doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vztahu mateřské školy a rodiny s ohledem na vstup dítěte do základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech spolupráce mateřské školy a rodiny při přípravě dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a vymezení výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče a učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, zpracování návrhu doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bejáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. (2018). Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe.
Chráska, M., & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Majerčíková, J., Gavora, P., Ficová, L., & Hirschnerová, Z. (2012). Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bejáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. (2018). Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe.
Chráska, M., & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Majerčíková, J., Gavora, P., Ficová, L., & Hirschnerová, Z. (2012). Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce kladně hodnotí vhled studentky do problematiky. Slabiny však vidí v pojetí teoretické části, která není východiskem pro empirickou část. V empirické části se objevuje chaotičnost a plytké výstupy z problematiky. Oponentka práce konstatuje, že teoretická část není dobrým základem pro empirické zkoumání. Studentka v empirické části nerealizovala předvýzkum. Interpretační část je svázaná a nebylo využito analytických schopností. V práci se objevuje mnoho gramatických chyb a také v citování literatury.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce s mírnými nepřesnostmi.