Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem práce je zjistit, jaké jsou genderové preference dětí při výběru hraček ke hře a zda se vlivem učitelky na hru a výběr hraček dětí tyto preference mění. Teoretická část práce se zaměřuje na vývojová hlediska v genderové socializaci, vymezuje koncepty poukazující na genderové rozdíly při volné hře mezi chlapci a dívkami, a sumarizuje poznatky o hře a hračce v předškolním věku. V empirické části jsou představeny výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který jsem realizovala za pomoci zúčastněného pozorování, které probíhalo v mateřské škole ve Zlínském kraji. Data z výzkumu byla analyzována pomocí modifikované objektivní hermeneutiky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The work aims to find out the gender preferences of children when choosing toys to play with and how does the influence of teacher impact these preferences. The theoretical part of the thesis focuses on developmental aspects in gender socialization, defines concepts pointing to gender differences in free play between boys and girls, and summarizes knowledge about the game and toy in preschool age. The empirical part presents the results of qualitative research, which I carried out with the help of participatory observation, which took place in a kindergarten in the Zlín region. Research data were analyzed using modified objective hermeneutics.
Klíčová slova
genderová preference, genderové stereotypy, hračka v předškolním věku, hra v předškolním věku, genderově citlivá výchova
Klíčová slova v angličtině
gender preference, gender stereotypes, toy in preschool age, play in preschool age, gender-sensitive education
Rozsah průvodní práce
57 s. (84 576 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem práce je zjistit, jaké jsou genderové preference dětí při výběru hraček ke hře a zda se vlivem učitelky na hru a výběr hraček dětí tyto preference mění. Teoretická část práce se zaměřuje na vývojová hlediska v genderové socializaci, vymezuje koncepty poukazující na genderové rozdíly při volné hře mezi chlapci a dívkami, a sumarizuje poznatky o hře a hračce v předškolním věku. V empirické části jsou představeny výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který jsem realizovala za pomoci zúčastněného pozorování, které probíhalo v mateřské škole ve Zlínském kraji. Data z výzkumu byla analyzována pomocí modifikované objektivní hermeneutiky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The work aims to find out the gender preferences of children when choosing toys to play with and how does the influence of teacher impact these preferences. The theoretical part of the thesis focuses on developmental aspects in gender socialization, defines concepts pointing to gender differences in free play between boys and girls, and summarizes knowledge about the game and toy in preschool age. The empirical part presents the results of qualitative research, which I carried out with the help of participatory observation, which took place in a kindergarten in the Zlín region. Research data were analyzed using modified objective hermeneutics.
Klíčová slova
genderová preference, genderové stereotypy, hračka v předškolním věku, hra v předškolním věku, genderově citlivá výchova
Klíčová slova v angličtině
gender preference, gender stereotypes, toy in preschool age, play in preschool age, gender-sensitive education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice genderových rozdílů a genderově podmíněných aktivit v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na genderové preference dětí při výběru hraček v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování volné hry dětí.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice genderových rozdílů a genderově podmíněných aktivit v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na genderové preference dětí při výběru hraček v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování volné hry dětí.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Babanová, A. (2008). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém: sborník textů kolektivu autorek k problematice genderových aspektů školství v ČR. Praha: Gender Studies.
Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Renzetti, C. M., Curran, D. J., & Maier, S. L. (2012). Women, men, and society. Boston: Pearson.
Seznam doporučené literatury
Babanová, A. (2008). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém: sborník textů kolektivu autorek k problematice genderových aspektů školství v ČR. Praha: Gender Studies.
Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Renzetti, C. M., Curran, D. J., & Maier, S. L. (2012). Women, men, and society. Boston: Pearson.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule s mírnými nedostatky. Vedoucí práce hodnotí práci jako přehledně a relevantně zpracovanou s adekvátními literárními zdroji. Pozitivně hodnotí také empirickou část, kde hodnotí adekvátní zpracování a prezentování dat. Oponent práce je více kritický. V teoretické části vidí slabiny ve využití literárních zdrojů a neadekvátní uspořádání některých kapitol. Hodnotí, že by pomohlo propojení teoretické části s praktickou části, což se nedělo. Pozitivně hodnotí výběr metodologie, avšak si není jistý naplněnín metodologie v závěru výzkumu. Ocenil by více také propracovanější popisy a vyhodnocení dat. Prof. Wiegerová konstatovala, že práce neodpovídá hodnocení A. Některé kapitoly jsou v teoretické části zbytečné. Studentka využívá jednoho autora v celé jedné kapitole, což je nerelevantní.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce s mírnými nedostatky.