Tato práce je zaměřena na dítě z pěstounské rodiny v prostředí mateřské školy. V teoretické části se zabývám problematikou pěstounské péče, jejího vývoje, současného pojetí a uzákonění v české legislativě. Zaměřila jsem se na dítě, které přichází do pěstounské rodiny, ale také na děti v mateřské škole, u kterých popisuji jednotlivá úskalí těchto dětí jak v rodině, tak v mateřské škole. Cílem mé práce je vysvětlit specifické projevy dětí z pěstounských rodin v mateřské škole. Jako metodu jsem použila polostrukturované interview a techniku otevřeného kódování. Z výzkumu vzešlo, že se děti projevují agresivně, vzdorovitě a mají tendenci opečovávat. Na tyto projevy měla vliv jak biologická, tak pěstounská rodina. Došla jsem také k závěru, že pro děti z pěstounských rodin může být problematické také samotné téma rodiny, kterému je v mateřské škole věnována pozornost.
Anotace v angličtině
This study is focused on foster care child in the environment of kindergarten. In theoretical section I focus on the issue of foster care, it´s development, current concept and Czech law. Also I focused on child who comes to foster family and children in kindregarten where I individually describe the pitfalls of these children in kindergarten. The aim of my study is to explain specific behavior problems of foster families children in kindergarten. As a method I used semi-structured interview and as a technigue I used open coding. The resaerch showed that children are aggressive, defiant, and tend to take care. These manifestation were influenced by biological and foster families. Also I came to conclusion that children from foster families may find the family topic problematic because kindergarten gives a lot of attention to this topic.
Klíčová slova
pěstounská rodina, socializace, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
foster family, socialization, social group
Rozsah průvodní práce
48 s. (69 123)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na dítě z pěstounské rodiny v prostředí mateřské školy. V teoretické části se zabývám problematikou pěstounské péče, jejího vývoje, současného pojetí a uzákonění v české legislativě. Zaměřila jsem se na dítě, které přichází do pěstounské rodiny, ale také na děti v mateřské škole, u kterých popisuji jednotlivá úskalí těchto dětí jak v rodině, tak v mateřské škole. Cílem mé práce je vysvětlit specifické projevy dětí z pěstounských rodin v mateřské škole. Jako metodu jsem použila polostrukturované interview a techniku otevřeného kódování. Z výzkumu vzešlo, že se děti projevují agresivně, vzdorovitě a mají tendenci opečovávat. Na tyto projevy měla vliv jak biologická, tak pěstounská rodina. Došla jsem také k závěru, že pro děti z pěstounských rodin může být problematické také samotné téma rodiny, kterému je v mateřské škole věnována pozornost.
Anotace v angličtině
This study is focused on foster care child in the environment of kindergarten. In theoretical section I focus on the issue of foster care, it´s development, current concept and Czech law. Also I focused on child who comes to foster family and children in kindregarten where I individually describe the pitfalls of these children in kindergarten. The aim of my study is to explain specific behavior problems of foster families children in kindergarten. As a method I used semi-structured interview and as a technigue I used open coding. The resaerch showed that children are aggressive, defiant, and tend to take care. These manifestation were influenced by biological and foster families. Also I came to conclusion that children from foster families may find the family topic problematic because kindergarten gives a lot of attention to this topic.
Klíčová slova
pěstounská rodina, socializace, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
foster family, socialization, social group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k charakteristikám dětí z pěstounských rodin.
Vymezení teoretických východisek týkajících se osobnostně sociálního rozvoje dětí z pěstounské péče v podmínkách mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k charakteristikám dětí z pěstounských rodin.
Vymezení teoretických východisek týkajících se osobnostně sociálního rozvoje dětí z pěstounské péče v podmínkách mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bubleová, V. (2014). Výzkum praxe náhradní rodinné péče v České republice a zkušenosti aktérů s touto praxí. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Kolektiv autorů. (2018). Dobrý pěstoun: Náhradní rodinná péče. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
Lynch, F. L., Dickerson, J. F., Pears, K. C., & Fisher, P. A. (2017). Cost Effectiveness of a School Readiness Intervention for Foster Children. Children and youth services review, 81, 63-71. DOI: 10.1016/j.childyouth.2017.07.011.
Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál.
Schofield, G., & Beek, M. (2018). Attachment Handbook for Foster Care and Adoption. London: CoramBAAF Adoption & Fostering Academy.
Vágnerová, M. (2012). Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Seznam doporučené literatury
Bubleová, V. (2014). Výzkum praxe náhradní rodinné péče v České republice a zkušenosti aktérů s touto praxí. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Kolektiv autorů. (2018). Dobrý pěstoun: Náhradní rodinná péče. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
Lynch, F. L., Dickerson, J. F., Pears, K. C., & Fisher, P. A. (2017). Cost Effectiveness of a School Readiness Intervention for Foster Children. Children and youth services review, 81, 63-71. DOI: 10.1016/j.childyouth.2017.07.011.
Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál.
Schofield, G., & Beek, M. (2018). Attachment Handbook for Foster Care and Adoption. London: CoramBAAF Adoption & Fostering Academy.
Vágnerová, M. (2012). Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svoji bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenil aktivní a tvořivou práci studentky. Drobné nedostatky spatřuje v teoretické části práce, kde by doporučil pracovat s více cizojazyčnými zdroji. Vedoucí práce položil otázku týkající se možnosti realizace programu v českých podmínkách. Druhá otázka se orientovala na možnosti učitelky při zohledňování minulosti dítěte v její práci s dítětem. Studentka dokázala na otázky adektvátně odpovědět. Oponentka práce komentovala problematické úseky v teoretické i praktické části práce. Položila otázku týkající se názoru učitelek na děti z pěstounských rodin. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Doc. Majerčíková položila otázku, která se orientovala na výběr participantů výzkumu. Studentka dokázala adekvátně reagovat.