Bakalářská práce je zaměřena na práci učitelky s portfoliem dítěte v mateřské škole a na jeho využití v tomto prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na pojem portfolio, jeho rozdělení z hlediska typu a účelu, učitelovo "přesvědčení" a na jednotlivé účastníky tohoto procesu. Empirická část využívá kvalitativní design výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím využití metody interview s učitelkami mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována a na závěr je představeno schéma a doporučení pro praxi při práci učitelek s portfoliem dítěte v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the work of a teacher with a child's portfolio in kindergarten and its use in this environment. The theoretical part of the thesis focuses on the concept of portfolio, its division in terms of type and purpose, the teacher's "beliefs" and the individual participants in this process. The empirical part is the qualitative design of the research. The research was carried out through the use of interview methods with kindergarten teachers. The research findings are interpreted and at the end the scheme and recommendations for practice in the work of teachers with the child's portfolio in kindergartens are presented.
Klíčová slova
portfolio dítěte, učitelovo "přesvědčení", hodnocení v předškolním vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
child's portfolio, teacher's "beliefs", evaluation in pre-school education
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na práci učitelky s portfoliem dítěte v mateřské škole a na jeho využití v tomto prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na pojem portfolio, jeho rozdělení z hlediska typu a účelu, učitelovo "přesvědčení" a na jednotlivé účastníky tohoto procesu. Empirická část využívá kvalitativní design výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím využití metody interview s učitelkami mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována a na závěr je představeno schéma a doporučení pro praxi při práci učitelek s portfoliem dítěte v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the work of a teacher with a child's portfolio in kindergarten and its use in this environment. The theoretical part of the thesis focuses on the concept of portfolio, its division in terms of type and purpose, the teacher's "beliefs" and the individual participants in this process. The empirical part is the qualitative design of the research. The research was carried out through the use of interview methods with kindergarten teachers. The research findings are interpreted and at the end the scheme and recommendations for practice in the work of teachers with the child's portfolio in kindergartens are presented.
Klíčová slova
portfolio dítěte, učitelovo "přesvědčení", hodnocení v předškolním vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
child's portfolio, teacher's "beliefs", evaluation in pre-school education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o portfoliu dítěte předškolního věku v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pedagogické strategie učitelky při práci s portfoliem dítěte v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o portfoliu dítěte předškolního věku v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pedagogické strategie učitelky při práci s portfoliem dítěte v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Sitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early childhood education journal, 36, 63-68.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Václavík, A. (2013). Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Sitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early childhood education journal, 36, 63-68.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Václavík, A. (2013). Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Studentka prezentovala cíle teoretické části práce, které byly pozitivně hodnoceny. Studentka samostatně prezentovala výsledky výzkumu s dopomocí vytvořeného schématu. Vedoucí se kladně vyjádřila k jazykové úrovni práce, lepší práci by shledala v práci s literaturou. Pozitivně hodnotí také výzkumné kategorie a vznik schématu. Proběhla diskuze k vzniklému schématu.