Bakalářská práce je zaměřena na problematiku využívání informačních zdrojů pohledem učitelů mateřských škol. Práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je vymezit teoretická východiska zaměřené na různé informační zdroje využívané učiteli mateřských škol a zároveň zjistit, s jakými informačními zdroji nejčastěji tito učitelé pracují. V teoretické části jsou shrnuté požadavky na odbornou připravenost učitelů a popsány informační zdroje, které učitelé využívají. Praktická část je založena na analýze získaných dat, jejich interpretaci a vyhodnocení výsledků. Data pro výzkum byla zjišťována prostřednictvím dotazníku určeného učitelům mateřských škol. Bylo zjištěno, že učitelé pro svou přípravu na práci s dětmi nejčastěji preferují internet. Dalším zjištěním bylo, že využívání informačních zdrojů souvisí s délkou pedagogické praxe učitele. Naopak vzdělání učitelů nesouvisí s využíváním informačních zdrojů.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on the issue of using information sources from the perspective of kindergarten teachers. The work has a theoretical-empirical character. The aim of the bachelor's thesis is to define the theoretical basis focused on various information sources used by kindergarten teachers and at the same time to find out what information sources these teachers most often work with. The theoretical part summarizes the requirements for professional training of teachers and describes the information sources that teachers use. The practical part is based on the analysis of the obtained data, their interpretation and evaluation of the results. Data for the research were obtained through a questionnaire designed for kindergarten teachers. It was found that teachers most often prefer the Internet for their preparation for work with children. Another finding was that the use of information resources is related to the length of the teacher's pedagogical practice, and conversely, teacher education is not related to the use of information resources.
Keywords
elektronické zdroje, příprava učitele na edukační činnost, tištěné dokumenty
Keywords in English
electronic resources, teacher preparation for educational activities, printed documents
Length of the covering note
56 s. (75 610 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku využívání informačních zdrojů pohledem učitelů mateřských škol. Práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je vymezit teoretická východiska zaměřené na různé informační zdroje využívané učiteli mateřských škol a zároveň zjistit, s jakými informačními zdroji nejčastěji tito učitelé pracují. V teoretické části jsou shrnuté požadavky na odbornou připravenost učitelů a popsány informační zdroje, které učitelé využívají. Praktická část je založena na analýze získaných dat, jejich interpretaci a vyhodnocení výsledků. Data pro výzkum byla zjišťována prostřednictvím dotazníku určeného učitelům mateřských škol. Bylo zjištěno, že učitelé pro svou přípravu na práci s dětmi nejčastěji preferují internet. Dalším zjištěním bylo, že využívání informačních zdrojů souvisí s délkou pedagogické praxe učitele. Naopak vzdělání učitelů nesouvisí s využíváním informačních zdrojů.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on the issue of using information sources from the perspective of kindergarten teachers. The work has a theoretical-empirical character. The aim of the bachelor's thesis is to define the theoretical basis focused on various information sources used by kindergarten teachers and at the same time to find out what information sources these teachers most often work with. The theoretical part summarizes the requirements for professional training of teachers and describes the information sources that teachers use. The practical part is based on the analysis of the obtained data, their interpretation and evaluation of the results. Data for the research were obtained through a questionnaire designed for kindergarten teachers. It was found that teachers most often prefer the Internet for their preparation for work with children. Another finding was that the use of information resources is related to the length of the teacher's pedagogical practice, and conversely, teacher education is not related to the use of information resources.
Keywords
elektronické zdroje, příprava učitele na edukační činnost, tištěné dokumenty
Keywords in English
electronic resources, teacher preparation for educational activities, printed documents
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profesní přípravy učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na různé informační zdroje využívané učiteli mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profesní přípravy učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na různé informační zdroje využívané učiteli mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Recommended resources
Černý, M., Chytková, D., & Šimková, G. (2015). Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
Dostál, J. (2007). Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Recommended resources
Černý, M., Chytková, D., & Šimková, G. (2015). Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
Dostál, J. (2007). Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k procesu zpracování bakalářské práce studentkou, ocenila systematickou práci studentky a komentovala deskripci jednoduché statistiky. Vedoucí práce položila otázky týkající se limitů výzkumu a přesahu výsledků výzkumu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce ocenila vysoký počet respondentů a realizovaný předvýzkum. Limity viděla zejména v oblasti doporučení pro praxi mateřských škol. Oponentka práce položila otázku týkající se způsobu zařazení preference informačního zdroje do dotazníku. Druhá otázka se orientovala na realizaci výzkumného šetření. Studentka adekvátně odpověděla na otázky oponenta. Prof. Gavora se vyjádřil k využití chí-kvadrátu, což hodnotil kladně a upozornil na to, že to není pro práce bakalářského typu běžné.