Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Je zaměřena na předškolní vzdělávání dětí v internátních mateřských školách. Teoretická část se zabývá obecně předškolním vzděláváním. Druhá kapitola je věnována vzdělávacím dokumentům, podle kterých se mateřská škola řídí. Hlavním dokumentem je rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, z něhož vychází školní vzdělávací program pro každou školu zvlášť. V neposlední řadě je zde zmínka i o třídním vzdělávacím programu. Poslední část teoretické práce se orientuje na předškolní vzdělávání v internátních mateřských školách. Na tuto kapitolu následně navazuje praktická část bakalářské práce. První část výzkumu je zaměřena na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů, podle kterých probíhá předškolní vzdělávání v konkrétní MŠ. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s učitelkami, které pracují v těchto zařízeních poskytující internátní péči. Výsledkem práce je interpretace specifik internátních mateřských škol, jako jsou například nepřetržitý provoz mateřských škol, delší pracovní doba učitelek nebo navázání osobitějšího vztahu mezi učitelkou a dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empiric character. It focuses on preschool education of children in a boarding kindergarten. The theoretical part deals with preschool education in general. The second chapter is devoted to educational programs according to which is kindergartens used. The last part is focuses on preschool education in the boarding kindergartens. This chapter is followed by the practical part of the bachelor's thesis. The first part of the practical thesis present a content analysis of school educational documents, according to which preschool education takes place in a particular kindergarten. The second part of the practical thesis is consist of interviews with teachers who work in boarding kindergarten. The result of this bachelor's thesis is to interpret the specifics of the boarding kindergarten which might be for example the continuous operation of a boarding kindergarten, longer working hours of teachers or making personal contact between teacher and children.
Klíčová slova
provoz mateřských škol, internátní škola, noční péče dětí, internátní docházka, internátní dítě
Klíčová slova v angličtině
operation of kindergarten, boarding schools, children's night care, boarding attendance of children, boarding child
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Je zaměřena na předškolní vzdělávání dětí v internátních mateřských školách. Teoretická část se zabývá obecně předškolním vzděláváním. Druhá kapitola je věnována vzdělávacím dokumentům, podle kterých se mateřská škola řídí. Hlavním dokumentem je rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, z něhož vychází školní vzdělávací program pro každou školu zvlášť. V neposlední řadě je zde zmínka i o třídním vzdělávacím programu. Poslední část teoretické práce se orientuje na předškolní vzdělávání v internátních mateřských školách. Na tuto kapitolu následně navazuje praktická část bakalářské práce. První část výzkumu je zaměřena na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů, podle kterých probíhá předškolní vzdělávání v konkrétní MŠ. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s učitelkami, které pracují v těchto zařízeních poskytující internátní péči. Výsledkem práce je interpretace specifik internátních mateřských škol, jako jsou například nepřetržitý provoz mateřských škol, delší pracovní doba učitelek nebo navázání osobitějšího vztahu mezi učitelkou a dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empiric character. It focuses on preschool education of children in a boarding kindergarten. The theoretical part deals with preschool education in general. The second chapter is devoted to educational programs according to which is kindergartens used. The last part is focuses on preschool education in the boarding kindergartens. This chapter is followed by the practical part of the bachelor's thesis. The first part of the practical thesis present a content analysis of school educational documents, according to which preschool education takes place in a particular kindergarten. The second part of the practical thesis is consist of interviews with teachers who work in boarding kindergarten. The result of this bachelor's thesis is to interpret the specifics of the boarding kindergarten which might be for example the continuous operation of a boarding kindergarten, longer working hours of teachers or making personal contact between teacher and children.
Klíčová slova
provoz mateřských škol, internátní škola, noční péče dětí, internátní docházka, internátní dítě
Klíčová slova v angličtině
operation of kindergarten, boarding schools, children's night care, boarding attendance of children, boarding child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury týkající se specifik vzdělávání v různých typech předškolních zařízení.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzdělávání v internátních mateřských školách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy ŠVP internátních mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, doporučení do praxe mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury týkající se specifik vzdělávání v různých typech předškolních zařízení.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzdělávání v internátních mateřských školách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy ŠVP internátních mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, doporučení do praxe mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Gaztambide-Fernandez, R. A. (2009). The best of the best: becoming elite at an American boarding school. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Knotová, D. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.
Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2013). Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Gaztambide-Fernandez, R. A. (2009). The best of the best: becoming elite at an American boarding school. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Knotová, D. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.
Mertin, V., & Gillernová, I. (eds.). (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2013). Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i empirické části práce. Zmínila odklonení od tématu v průběhu zpracování. Vedoucí práce položila otázky týkající se limitů výzkumu a požádala studentku o vyjádření vlastního názoru o internátních mateřských školách. Studentka odpověděla na otázky s nedostatky. Oponentka práce se vyjádřila k inovačnímu tématu, které studentka zpracovávala. Negativně hodnotí práci s odbornou literaturou a oceňuje kapitolu o internátních školách. Oponentka práce položila otázku týkající se postupu při obsahové analýze a druhou otázku orientovala na osobní názor o internátních školách. Studentka odpověděla na otázky oponentky s nedostatky. Prof. Gavora se vyjádřil se k nevhodně formulovaným kategoriím. Dr. Navrátilová také upozornila na odklonění se od tématu a na limity začínajícího výzkumníka.