Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na zjišťování pohledu na knihu u dětí předškolního věku. Hlavním cílem bakalářské práce je odhalit, jaký má kniha význam pro děti předškolního věku. Teoretickou část zastřešují témata, jež souvisejí s knihou ve vzdělávacím procesu, s rozvojovými potencialitami literatury pro děti předškolního věku a také s budováním jejich čtenářské identity. Na teoretickou část navazuje praktická část, která představuje kvalitativně orientovaný výzkum, realizovaný pomocí metody interview s dětmi předškolního věku. V závěru bakalářské práce jsou vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis is focused on finding out the perspective of preschool children about the book. The main aim of this thesis is to reveal the importance of a book for preschool children. The theoretical part is covered by topics, related to a book in educational process, developmental potentials of preschool children literature and forming their reading identity as well. The theoretical part is followed by the practical part, that introduces a qualitatively oriented research realized with the help of an interview method with preschool children. In the conclusion part there are interpreted and evaluated the resulting findings.
Klíčová slova
literatura pro děti, čtenářství, dětské naivní teorie
Klíčová slova v angličtině
literature for children, readership, children's naive theory
Rozsah průvodní práce
53 s. (90 064 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na zjišťování pohledu na knihu u dětí předškolního věku. Hlavním cílem bakalářské práce je odhalit, jaký má kniha význam pro děti předškolního věku. Teoretickou část zastřešují témata, jež souvisejí s knihou ve vzdělávacím procesu, s rozvojovými potencialitami literatury pro děti předškolního věku a také s budováním jejich čtenářské identity. Na teoretickou část navazuje praktická část, která představuje kvalitativně orientovaný výzkum, realizovaný pomocí metody interview s dětmi předškolního věku. V závěru bakalářské práce jsou vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis is focused on finding out the perspective of preschool children about the book. The main aim of this thesis is to reveal the importance of a book for preschool children. The theoretical part is covered by topics, related to a book in educational process, developmental potentials of preschool children literature and forming their reading identity as well. The theoretical part is followed by the practical part, that introduces a qualitatively oriented research realized with the help of an interview method with preschool children. In the conclusion part there are interpreted and evaluated the resulting findings.
Klíčová slova
literatura pro děti, čtenářství, dětské naivní teorie
Klíčová slova v angličtině
literature for children, readership, children's naive theory
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se představ dětí předškolního věku o fenoménech literární gramotnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na počátky formování čtenářské identity u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se představ dětí předškolního věku o fenoménech literární gramotnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na počátky formování čtenářské identity u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Dowling, M. (2014). Young children's personal, social and emotional development. Singapore: SAGE.
Havlínová, H. (2019). Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Praha: Grada.
Kasáčová, B. (2017). Deti na prahu vzdelávania. Výskumné zistenia a pedagogické inšpirácie. Banská Bystrica: Belianum.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Dowling, M. (2014). Young children's personal, social and emotional development. Singapore: SAGE.
Havlínová, H. (2019). Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Praha: Grada.
Kasáčová, B. (2017). Deti na prahu vzdelávania. Výskumné zistenia a pedagogické inšpirácie. Banská Bystrica: Belianum.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci. Představila cíle teoretické části, cíle výzkumu a výzkumné otázky. Studentka prezentovala metodologii výzkumu a jeho výsledky. Vedoucí komentovala výsledky výzkumu a mírné nedostatky v teoretické části bakalářské práce. Proběhla diskuze k představám a prekonceptům, studentka odpověděla s nedostatky.