Tato bakalářská práce aplikačního charakteru se zabývá spoluprací mezi mateřskou školou a kulturními institucemi. V teoretické části jsou vymezeny teoretická východiska o gramotnosti, gramotném prostředí, kulturních institucích a projektech podporujících poznávání těchto institucí. V praktické části je následně vytvořen a ověřen soubor edukačních aktivit pro podporu rozvoje kulturní gramotnosti u dětí předškolního věku. Vytvořený soubor by v budoucnosti mohl sloužit přímo k využití nebo inspiračně pro učitelky mateřský škol.
Annotation in English
This bachelor thesis of application character deals with cooperation between kindergarten and cultural institutions. The theoretical part defines the theoretical basis of literacy, literacy environment, cultural institutions and projects supporting the knowledge of these institutions. In the practical part, a set of educational activities is subsequently created and verified to support the development of cultural literacy in preschool children. The created file could in the future be used directly for use or inspiration for kindergarten teachers.
Keywords
kulturní instituce, edukační aktivita, kulturně podnětné prostředí
Keywords in English
cultural institutions, education activity, cultural stimulating enviroment
Length of the covering note
60 s. (76 931 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce aplikačního charakteru se zabývá spoluprací mezi mateřskou školou a kulturními institucemi. V teoretické části jsou vymezeny teoretická východiska o gramotnosti, gramotném prostředí, kulturních institucích a projektech podporujících poznávání těchto institucí. V praktické části je následně vytvořen a ověřen soubor edukačních aktivit pro podporu rozvoje kulturní gramotnosti u dětí předškolního věku. Vytvořený soubor by v budoucnosti mohl sloužit přímo k využití nebo inspiračně pro učitelky mateřský škol.
Annotation in English
This bachelor thesis of application character deals with cooperation between kindergarten and cultural institutions. The theoretical part defines the theoretical basis of literacy, literacy environment, cultural institutions and projects supporting the knowledge of these institutions. In the practical part, a set of educational activities is subsequently created and verified to support the development of cultural literacy in preschool children. The created file could in the future be used directly for use or inspiration for kindergarten teachers.
Keywords
kulturní instituce, edukační aktivita, kulturně podnětné prostředí
Keywords in English
cultural institutions, education activity, cultural stimulating enviroment
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji kulturní gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na spolupráci mateřské školy a kulturních institucí.
Zpracování souboru edukačních aktivit zaměřených na poznávání kulturních institucí dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření souboru edukačních aktivit ve spolupráci s vybranou mateřskou školou.
Zpracování evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji kulturní gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na spolupráci mateřské školy a kulturních institucí.
Zpracování souboru edukačních aktivit zaměřených na poznávání kulturních institucí dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření souboru edukačních aktivit ve spolupráci s vybranou mateřskou školou.
Zpracování evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Cassidy, J., & Garrett, S.D. (2002). Early Childhood Literacy: Programs & Strategies To Develop Cultural, Linguistic, Scientific and Healthcare Literacy for Very Young Children & their Families, 2001 Yearbook. Texas A&M: University-Corpus Christi.
Hazuková, H. (2014). Objevujeme s dětmi kulturu a společnost: dítě a společnost. Praha: Raabe.
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (Eds.). (2010). Předškolní a primární pedagogika (Vyd. 2). Portál. Praha.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Veda. Bratislava.
Recommended resources
Cassidy, J., & Garrett, S.D. (2002). Early Childhood Literacy: Programs & Strategies To Develop Cultural, Linguistic, Scientific and Healthcare Literacy for Very Young Children & their Families, 2001 Yearbook. Texas A&M: University-Corpus Christi.
Hazuková, H. (2014). Objevujeme s dětmi kulturu a společnost: dítě a společnost. Praha: Raabe.
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (Eds.). (2010). Předškolní a primární pedagogika (Vyd. 2). Portál. Praha.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Veda. Bratislava.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma své bakalářské práce. Zkoušející studentce vytkla klíčové pojmy a výsledky výzkumu. Studentka prezentovala doporučení pro praxi. Vedoucí práce komentovala neaktivnost studentky a nedostatečné porozumění tématice. Studentka se vyjádřila k otázkám od vedoucí i oponentky. Studentka odpovídala s nedostatky.