Bakalářská práce je zaměřena na důvody rodičů pro volbu lesní mateřské školy.
V teoretické části je popisováno alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, její historie, a dále její typy, klady a zápory, či zázemí lesní mateřské školy.
V praktické části jsou pak prezentovány důvody rodičů těch dětí, které navštěvují lesní mateřskou školu. Z výsledků vyplývá, že mezi nejčastější důvody můžeme zařadit lásku a úctu k přírodě či pobyt a pohyb venku za každého počasí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at the reasons why parents choose an outdoor preschool for their children. The theoretical part of the thesis describes alternative education, especially focuses on outdoor preschool, its history, categories, its setting, or pros and cons of outdoor preschools. In the practical part, there are shown reasons of parents whose children visit outdoor preschools. Research shows that the most common reasons for leaving their children in outdoor preschools are love and respect for nature or that children spend time outdoors in all weathers.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, důvody volby, rozhodování
Klíčová slova v angličtině
alternative education, forest kindergarten, reasons for choice, decision making
Rozsah průvodní práce
55 s. (73 130 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na důvody rodičů pro volbu lesní mateřské školy.
V teoretické části je popisováno alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, její historie, a dále její typy, klady a zápory, či zázemí lesní mateřské školy.
V praktické části jsou pak prezentovány důvody rodičů těch dětí, které navštěvují lesní mateřskou školu. Z výsledků vyplývá, že mezi nejčastější důvody můžeme zařadit lásku a úctu k přírodě či pobyt a pohyb venku za každého počasí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at the reasons why parents choose an outdoor preschool for their children. The theoretical part of the thesis describes alternative education, especially focuses on outdoor preschool, its history, categories, its setting, or pros and cons of outdoor preschools. In the practical part, there are shown reasons of parents whose children visit outdoor preschools. Research shows that the most common reasons for leaving their children in outdoor preschools are love and respect for nature or that children spend time outdoors in all weathers.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, důvody volby, rozhodování
Klíčová slova v angličtině
alternative education, forest kindergarten, reasons for choice, decision making
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o alternativním vzdělávání v lesní mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na názory rodičů o vzdělávání v lesní mateřské škole.
Příprava metodiky zkoumání a stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči.
Prezentace výsledku výzkumu, jeho shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o alternativním vzdělávání v lesní mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na názory rodičů o vzdělávání v lesní mateřské škole.
Příprava metodiky zkoumání a stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči.
Prezentace výsledku výzkumu, jeho shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Harris, F. (2018). Outdoor learning spaces: The case of forest school.Area, 50(2), 222-231. doi 10.1111/area.12360
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (4., přepracované a rozšířené vydání). Praha: Portál.
Michek, S., Nováková, Z., & Menclová, L. (2015). Advantages and disadvantages of forest kindergarten in Czech republic. Procedia - Social and Behavioral Science, 171, 738-744. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.186
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (3., aktualizované vyd). Praha: Portál.
Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. (1. vydání). Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Seznam doporučené literatury
Harris, F. (2018). Outdoor learning spaces: The case of forest school.Area, 50(2), 222-231. doi 10.1111/area.12360
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (4., přepracované a rozšířené vydání). Praha: Portál.
Michek, S., Nováková, Z., & Menclová, L. (2015). Advantages and disadvantages of forest kindergarten in Czech republic. Procedia - Social and Behavioral Science, 171, 738-744. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.186
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (3., aktualizované vyd). Praha: Portál.
Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. (1. vydání). Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce se vyjadřuje vcelku kladně. V praktické části vidí slabinu v malém vzorku rodičů, avšak vyzdvihuje poměrně bohaté výsledky a adekvátní interpretování dat. Nevidí žádné hrubé nedostatky v práci. Oponentka práce hodnotí zejména deskriptivní nedostatky. Práci hodnotí kladně a neshledává žádná závažná pochybení. Prof. Wiegerová však nesouhlasí. Vytýkala studentce práci s malým množstvím literatury. Nesouhlasil také prof. Gavora. Slabiny vidí zejména ve zpracování kapitol, kde studentka pracuje pouze s jenou knihou v jedné kapitole. Komise se také shoduje na neadekvátní podobě empirické části. Kategorie, které studentka stanovila ve výzkumu, jsou nic neříkající a nevhodné.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.