Tato bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter, pojednává o vývoji dětské řeči a možnosti rozvoje narativních schopností u dítěte předškolního věku. Cílem teoretické části je sumarizovat koncept rozvoje narativních schopností dítěte předškolního věku prostřednictvím storytellingu. V praktické části je zpracován soubor edukačních aktivit obsahující 8 témat, která jsou zaměřena na graduální rozvoj narativních schopností dítěte předškolního věku. Závěrečná část zahrnuje zpracovanou evaluační část souboru a sepsané doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theoretical-applicational character, it deals with the development of children's speech and possibilities of developing narrative abilities in preschool children. The goal of theoretical part is to summarize the concept of the development of narrative abilities of a child of pre-school age through a storytelling. In the practical part, a set of educational activities containing 8 topics, which are focused on the gradual development of the narratives of the pre-school child. The final part contains the processed evaluation part of the file and a recommendation for the practice of kindergarten schools.
Klíčová slova
narativní schopnosti dítěte, storytelling, edukační aktivita
Klíčová slova v angličtině
narrative abilities of child, storytelling, educational activity
Rozsah průvodní práce
101 s. (153 289 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter, pojednává o vývoji dětské řeči a možnosti rozvoje narativních schopností u dítěte předškolního věku. Cílem teoretické části je sumarizovat koncept rozvoje narativních schopností dítěte předškolního věku prostřednictvím storytellingu. V praktické části je zpracován soubor edukačních aktivit obsahující 8 témat, která jsou zaměřena na graduální rozvoj narativních schopností dítěte předškolního věku. Závěrečná část zahrnuje zpracovanou evaluační část souboru a sepsané doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theoretical-applicational character, it deals with the development of children's speech and possibilities of developing narrative abilities in preschool children. The goal of theoretical part is to summarize the concept of the development of narrative abilities of a child of pre-school age through a storytelling. In the practical part, a set of educational activities containing 8 topics, which are focused on the gradual development of the narratives of the pre-school child. The final part contains the processed evaluation part of the file and a recommendation for the practice of kindergarten schools.
Klíčová slova
narativní schopnosti dítěte, storytelling, edukační aktivita
Klíčová slova v angličtině
narrative abilities of child, storytelling, educational activity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o řečových schopnostech dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vývoj dětské řeči a možnosti rozvoje narace u dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru edukačních aktivit zaměřených na rozvoj narativních schopností dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření souboru edukačních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru edukačních aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o řečových schopnostech dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vývoj dětské řeči a možnosti rozvoje narace u dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru edukačních aktivit zaměřených na rozvoj narativních schopností dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření souboru edukačních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru edukačních aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bowles, R. P., Justice, L. M., Khan, K. S., Piasta, S. B., Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2020). Development of the Narrative Assessment Protocol-2: A Tool for Examining Young Children's Narrative Skill. Language, Speech, And Hearing Services In Schools, 51(2), 390-404.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Smolík, F., & Seidlová-Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálno-ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Trnava: VEDA.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
Seznam doporučené literatury
Bowles, R. P., Justice, L. M., Khan, K. S., Piasta, S. B., Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2020). Development of the Narrative Assessment Protocol-2: A Tool for Examining Young Children's Narrative Skill. Language, Speech, And Hearing Services In Schools, 51(2), 390-404.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Smolík, F., & Seidlová-Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálno-ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Trnava: VEDA.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k neotřelosti tématu a ocenila systematickou a pečlivou práci studentky. Vedoucí práce položila otázku týkající se obtížnosti aktivit pro děti předškolního věku. Druhá otázka se orientovala na začlenění rozvoje narativních schopností do RVP PV. Studentka na obě otázky dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce ocenil tvořivost studentky a práci hodnotí jako kvalitně zpracovanou. Oponent práce položil otázku, která se orientovala na rozdíl mezi narativními schopnostmi a narativními dovednostmi dětí. Druhá otázka směřovala k emocionálnímu prožívání realizovaných aktivit dětmi. Na otázky oponenta studentka dokázala adekvátně odpovědět.
Komise navrhla práci studentky na cenu komise SZZ.