Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se očekáváním učitelů od rodičů dětí v povinném předškolním vzdělávání. Teoretická část práce sumarizuje poznatky týkající se povinného předškolního vzdělávání v České republice, spolupráce učitele a rodiče na konci předškolního vzdělávání a fenoménu očekávání učitelů od rodičů dětí v předškolním vzdělávání. V praktické části práce je hlavním cílem odhalit očekávání učitelů od rodičů dětí v povinném předškolním vzdělávání. Výzkumné šetření je kvalitativního charakteru a bylo použito polostrukturované interview. Výzkumný vzorek tvořilo sedm učitelek z dostupných veřejných a soukromých mateřských škol ve Zlínském
a Jihomoravském kraji. Výzkumné šetření odhalilo očekávání učitelek vázajících se k povinnému předškolnímu vzdělávání, spolupráci učitelky a rodiče a přípravy dětí na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with the expectations of teachers from parents of children in compulsory preschool education. The theoretical part of the thesis summarizes the findings concerning compulsory preschool education in the Czech Republic, cooperation between teacher and parent at the end of preschool education and the phenomenon of teachers' expectations from parents of children in preschool education. In the practical part of the thesis, the main goal is to reveal the expectations of teachers from parents of children in compulsory preschool education. The research investigation is of
a qualitative character and a semi-structured interview was used. The research sample consisted of seven teachers from public and private kindergartens in the Zlín and South Moravian regions. The research revealed the expectations of female teachers related to compulsory preschool education, the cooperation of teacher and parents and the preparation of children for entry to primary school.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, očekávání, spolupráce učitele a rodiče, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
compulsory preschool education, expectation, teacher-parent cooperation, school readiness
Rozsah průvodní práce
104 s. (221 558 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se očekáváním učitelů od rodičů dětí v povinném předškolním vzdělávání. Teoretická část práce sumarizuje poznatky týkající se povinného předškolního vzdělávání v České republice, spolupráce učitele a rodiče na konci předškolního vzdělávání a fenoménu očekávání učitelů od rodičů dětí v předškolním vzdělávání. V praktické části práce je hlavním cílem odhalit očekávání učitelů od rodičů dětí v povinném předškolním vzdělávání. Výzkumné šetření je kvalitativního charakteru a bylo použito polostrukturované interview. Výzkumný vzorek tvořilo sedm učitelek z dostupných veřejných a soukromých mateřských škol ve Zlínském
a Jihomoravském kraji. Výzkumné šetření odhalilo očekávání učitelek vázajících se k povinnému předškolnímu vzdělávání, spolupráci učitelky a rodiče a přípravy dětí na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with the expectations of teachers from parents of children in compulsory preschool education. The theoretical part of the thesis summarizes the findings concerning compulsory preschool education in the Czech Republic, cooperation between teacher and parent at the end of preschool education and the phenomenon of teachers' expectations from parents of children in preschool education. In the practical part of the thesis, the main goal is to reveal the expectations of teachers from parents of children in compulsory preschool education. The research investigation is of
a qualitative character and a semi-structured interview was used. The research sample consisted of seven teachers from public and private kindergartens in the Zlín and South Moravian regions. The research revealed the expectations of female teachers related to compulsory preschool education, the cooperation of teacher and parents and the preparation of children for entry to primary school.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, očekávání, spolupráce učitele a rodiče, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
compulsory preschool education, expectation, teacher-parent cooperation, school readiness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce mateřské školy a rodiny na konci předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na očekávání učitelů od rodičů s ohledem na připravenost dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce mateřské školy a rodiny na konci předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na očekávání učitelů od rodičů s ohledem na připravenost dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Besi, M & Sakellariou, M. (2019). Teachers´ Views on the Participation of Parents in the Transition of their Children from Kindergarten to Primary School. Behavioral Sciences,9(12), 124.
Göl-Güven, M. (2017).Back to Basics: What Do Parents and Teachers Expect of Early Childhood Education and Care? Boğaziçi University Journalof Education, 31(1),19-43.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lin, J., Litkowski, E., Schmerold, K., Elicker, J., Schmitt, S. A., & Purpura, D. J. (2019). Parent - Educator Communication Linked to More Frequent Home Learning Activities for Preschoolers. Child & Youth Care Forum, 48, 757-772.
Majerčíková, J. (2017). Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 9-30.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Besi, M & Sakellariou, M. (2019). Teachers´ Views on the Participation of Parents in the Transition of their Children from Kindergarten to Primary School. Behavioral Sciences,9(12), 124.
Göl-Güven, M. (2017).Back to Basics: What Do Parents and Teachers Expect of Early Childhood Education and Care? Boğaziçi University Journalof Education, 31(1),19-43.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lin, J., Litkowski, E., Schmerold, K., Elicker, J., Schmitt, S. A., & Purpura, D. J. (2019). Parent - Educator Communication Linked to More Frequent Home Learning Activities for Preschoolers. Child & Youth Care Forum, 48, 757-772.
Majerčíková, J. (2017). Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 9-30.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila příkladnou spolupráci se studentkou. Vyjádřila se také k přínosu bakalářské práce. Vedoucí práce položila otázku týkající se jiného možného výzkumného postupu. Druhá otázka se orientovala na limity představeného výzkumu. Na obě otázky studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce se vyjádřila k práci s odbornou literaturou, vyzvihuje zejména zahraniční zdroje. Současně poskytla návrh pro pokračování výzkumu. Položila otázku týkající se rozdílu mezi posláním a rolí rodiče. Druhá otázka směřovala k očekávání rodičů dětí v povinném předškolním vzdělávání. Studentka dokázala na otázky adekvátně odpovědět.