Bakalářská práce se zabývá učiteli mateřských škol na začátku své profesní kariéry. Cílem bakalářské práce je popsat profesní začátky učitelů mateřských škol. Teoretická část práce sumarizuje poznatky o specifikaci učitele, učitele mateřské školy a jeho práci a začínajícím učiteli. Popisuje profesní dráhy učitelů. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu. Výzkumná data byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview. Výzkumným souborem bylo sedm učitelek mateřských škol. V závěru práce jsou interpretovány významové kategorie, které vyvstaly z výzkumu: motivace k učitelství, profesní příprava, adaptační období, vztahy na pracovišti, interakce s rodiči a profesní rozvoj.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with kindergarten teachers at the beginning of their professional careers. The aim of the bachelor's thesis is to describe the career beginnings of kindergarten teachers. The theoretical part of the thesis summarizes the knowledge of the teacher, the kindergarten teacher as well as the novice teacher. It describes the career paths of teachers. In the empirical part, the design and conclusions of qualitative research are presented. Research data was collected through a semi-structured interview. The research group consisted of seven kindergarten teachers. At the end of the thesis, important categories that arose from the research are interpreted: motivation for teaching, professional training, adaptation periods, workplace relationships, interactions with parents and professional development.
Klíčová slova
začínající učitel, profesní dráha, adaptační období
Klíčová slova v angličtině
novice teacher, professional career, adaptation period
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá učiteli mateřských škol na začátku své profesní kariéry. Cílem bakalářské práce je popsat profesní začátky učitelů mateřských škol. Teoretická část práce sumarizuje poznatky o specifikaci učitele, učitele mateřské školy a jeho práci a začínajícím učiteli. Popisuje profesní dráhy učitelů. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu. Výzkumná data byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview. Výzkumným souborem bylo sedm učitelek mateřských škol. V závěru práce jsou interpretovány významové kategorie, které vyvstaly z výzkumu: motivace k učitelství, profesní příprava, adaptační období, vztahy na pracovišti, interakce s rodiči a profesní rozvoj.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with kindergarten teachers at the beginning of their professional careers. The aim of the bachelor's thesis is to describe the career beginnings of kindergarten teachers. The theoretical part of the thesis summarizes the knowledge of the teacher, the kindergarten teacher as well as the novice teacher. It describes the career paths of teachers. In the empirical part, the design and conclusions of qualitative research are presented. Research data was collected through a semi-structured interview. The research group consisted of seven kindergarten teachers. At the end of the thesis, important categories that arose from the research are interpreted: motivation for teaching, professional training, adaptation periods, workplace relationships, interactions with parents and professional development.
Klíčová slova
začínající učitel, profesní dráha, adaptační období
Klíčová slova v angličtině
novice teacher, professional career, adaptation period
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se etapizací profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek o problematice profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se etapizací profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek o problematice profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové:Gaudeamus.
Maclean, R. (2017). Teachers' career and promotion patterns: a sociological analysis. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Syslová, Z. (Ed.). (2015). Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Wiegerová, A. (2016). The careers of young Czech university teachers: in the field of pedagogy. Zlín: Tomas Bata University.
Seznam doporučené literatury
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové:Gaudeamus.
Maclean, R. (2017). Teachers' career and promotion patterns: a sociological analysis. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Syslová, Z. (Ed.). (2015). Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Wiegerová, A. (2016). The careers of young Czech university teachers: in the field of pedagogy. Zlín: Tomas Bata University.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Představila základní a dílčí výzkumné cíle, výzkumné otázky, výzkumné metody a výzkumný vzorek. Studentka plynule hovořila o výsledcích výzkumu. Zkoušející konstatoval náročnost tématu. Vedoucí práce se vyjádřil k procesu tvorby bakalářské práce. Oponent se vyjádřil ke kvalitě zpracování empirické části bakalářské práce. Student se vyjádřil k otázkám oponenta a vedoucí práce s drobnými nedostatky.