Bakalářská práce je aplikačního charakteru. Zabývá se využitím zobcové flétny při rozvoji řečových schopností dětí předškolního věku. Cílem teoretické části je sumarizovat koncept rozvoji řeči dětí předškolního věku za pomocí využití zobcové flétny. V teoretické části vymezuji pojmy, které se vztahují k rozvoji řeči u dětí předškolního věku a následně popisuji využití zobcové flétny v předškolním vzdělávání. Dále se zaměřuje na správné a pravidelné dýchání, které je důležité i pro budoucí komunikaci mezi dětmi. V praktické části je didakticky zpracovaná sada hudebních aktivit zaměřená na rozvíjení řečových schopností dítěte předškolního věku, pomocí hry na zobcovou flétnu. Evaluaci kompletní sady jsem prováděla ve vybrané mateřské škole a zde jsem taktéž zpracovala doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of an application nature. It deals with the use of the recorder in development of speech abilities of preschool children. The aim of the theoretical part is to sumarize the conection of the use recorder in development od speech abilities od preschool children. For children, playing recorder is relatively unpretentious and has a lot of advantages. In the theoretical part, I define the concepts related to the development of speech in preschool children and then describe the use of recorder in preschool education. It also focuses on proper and reagular breathing, whitch i salso importatnt for future communivation between children. In the practical part there is didactic set od musical activities aimed at developing the speech abilities od a preschool child. I carries out the evalution of the complete set in a selected kindergarten and here I also prepared recommendations for practice.
Klíčová slova
řečové schopnosti dítěte, hra na flétnu, sada hudebních aktivit
Klíčová slova v angličtině
speech skills of the child, play of the flute, set of music activites
Rozsah průvodní práce
71 s. (107 068)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního charakteru. Zabývá se využitím zobcové flétny při rozvoji řečových schopností dětí předškolního věku. Cílem teoretické části je sumarizovat koncept rozvoji řeči dětí předškolního věku za pomocí využití zobcové flétny. V teoretické části vymezuji pojmy, které se vztahují k rozvoji řeči u dětí předškolního věku a následně popisuji využití zobcové flétny v předškolním vzdělávání. Dále se zaměřuje na správné a pravidelné dýchání, které je důležité i pro budoucí komunikaci mezi dětmi. V praktické části je didakticky zpracovaná sada hudebních aktivit zaměřená na rozvíjení řečových schopností dítěte předškolního věku, pomocí hry na zobcovou flétnu. Evaluaci kompletní sady jsem prováděla ve vybrané mateřské škole a zde jsem taktéž zpracovala doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of an application nature. It deals with the use of the recorder in development of speech abilities of preschool children. The aim of the theoretical part is to sumarize the conection of the use recorder in development od speech abilities od preschool children. For children, playing recorder is relatively unpretentious and has a lot of advantages. In the theoretical part, I define the concepts related to the development of speech in preschool children and then describe the use of recorder in preschool education. It also focuses on proper and reagular breathing, whitch i salso importatnt for future communivation between children. In the practical part there is didactic set od musical activities aimed at developing the speech abilities od a preschool child. I carries out the evalution of the complete set in a selected kindergarten and here I also prepared recommendations for practice.
Klíčová slova
řečové schopnosti dítěte, hra na flétnu, sada hudebních aktivit
Klíčová slova v angličtině
speech skills of the child, play of the flute, set of music activites
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji řečových schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o rozvoji řečových schopností dětí v mateřské škole prostřednictvím hry na zobcovou flétnu.
Vytvoření sady hudebních aktivit pro rozvoj řečových schopností dětí pomocí hry na flétnu.
Realizace a ověření sady hudebních aktivit s dětmi předškolního věku.
Evaluace sady hudebních aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji řečových schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o rozvoji řečových schopností dětí v mateřské škole prostřednictvím hry na zobcovou flétnu.
Vytvoření sady hudebních aktivit pro rozvoj řečových schopností dětí pomocí hry na flétnu.
Realizace a ověření sady hudebních aktivit s dětmi předškolního věku.
Evaluace sady hudebních aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brault Simard, L. (2019). Hry pro rozvoj řeči: pro děti od 2 let. Praha: Portál.
Houlahan, M., & Tacka, P. (2015). Kodály in the kindergarten classroom: developing the brain in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Škořepová, K. (2009). Hrajeme na zobcovou flétnu. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Brault Simard, L. (2019). Hry pro rozvoj řeči: pro děti od 2 let. Praha: Portál.
Houlahan, M., & Tacka, P. (2015). Kodály in the kindergarten classroom: developing the brain in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Škořepová, K. (2009). Hrajeme na zobcovou flétnu. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce oceňuje využití aktuálních literárních zdrojů. Upozorňuje na nesprávné tvoření citací. V empirické části vidí slabiny ve vytvořených kategoriích, které mohly být lépe rozpracované. Oponent práce se kladně vyjadřuje k tématu, které však zůstalo nenaplněné. Teoretická část nepodpořila empirickou část. Slabiny vidí v koncepci flétny, která není objasněná. Edukační aktivity jsou promyšlené, avšak mají volnou strukturu. Doporoučení pro praxi se odklání od praxe.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce s mírnými nedostatky. Vyskytly se pojmové nepřesnosti.