Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem bakalářské práce bylo zjistit zlomové události v kariéře učitele mateřské školy. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky o profesní dráze v kontextu profesní kariéry učitele mateřské školy a zlomových událostech. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána pomocí realizace hloubkových interview, které byly realizovány s pěti učitelkami mateřských škol a dvěma ředitelkami mateřských škol. Následnou analýzou a zpracováním interview byly zpracovány významové kategorie a podkategorie, které znázorňují zlomové události v kariéře učitele mateřské školy. Zpracování a vyhodnocení získaných dat poukazuje na širokou škálu zlomových událostí, které mohou v profesní kariéře učitele mateřské školy nastat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The bachelor's thesis aimed to identify crucial events in the career of a kindergarten teacher. The theoretical part aims to summarize the knowledge about the career in the context of the professional career of a kindergarten teacher and crucial events. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. The research data were obtained through in-depth interviews with five kindergarten teachers and two kindergarten principals. Subsequent analysis and elaboration of interviews processed meaning categories and subcategories, which show crucial events in the career of a kindergarten teacher. The processing and evaluation of the obtained data point to a wide range of crucial events that may occur in the professional career of a kindergarten teacher.
Klíčová slova
Zlomová událost, profesní dráha učitele mateřské školy, profesní kariéra učitele mateřské školy, učitelská profese
Klíčová slova v angličtině
Crucial events, teacher professional career, professional career, teacher profession
Rozsah průvodní práce
62 s. (105 539 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem bakalářské práce bylo zjistit zlomové události v kariéře učitele mateřské školy. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky o profesní dráze v kontextu profesní kariéry učitele mateřské školy a zlomových událostech. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána pomocí realizace hloubkových interview, které byly realizovány s pěti učitelkami mateřských škol a dvěma ředitelkami mateřských škol. Následnou analýzou a zpracováním interview byly zpracovány významové kategorie a podkategorie, které znázorňují zlomové události v kariéře učitele mateřské školy. Zpracování a vyhodnocení získaných dat poukazuje na širokou škálu zlomových událostí, které mohou v profesní kariéře učitele mateřské školy nastat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The bachelor's thesis aimed to identify crucial events in the career of a kindergarten teacher. The theoretical part aims to summarize the knowledge about the career in the context of the professional career of a kindergarten teacher and crucial events. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. The research data were obtained through in-depth interviews with five kindergarten teachers and two kindergarten principals. Subsequent analysis and elaboration of interviews processed meaning categories and subcategories, which show crucial events in the career of a kindergarten teacher. The processing and evaluation of the obtained data point to a wide range of crucial events that may occur in the professional career of a kindergarten teacher.
Klíčová slova
Zlomová událost, profesní dráha učitele mateřské školy, profesní kariéra učitele mateřské školy, učitelská profese
Klíčová slova v angličtině
Crucial events, teacher professional career, professional career, teacher profession
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o etapizaci profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek o vývoji profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o etapizaci profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek o vývoji profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Day, C., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. Routledge: Taylor & Francis Group.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy (Třetí vydání). Praha: Portál.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Seznam doporučené literatury
Day, C., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. Routledge: Taylor & Francis Group.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy (Třetí vydání). Praha: Portál.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Prezentovala výzkumné cíle a otázky, výzkumné metody, charakteristiku výzkumného souboru, významnové kategorie. Studentka hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka mluvila plynule, ale měla problém propojit teoretické poznatky s praxí v předmětné problematice. Vedoucí práce ocenil spolupráci se studentkou. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce.