Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním pobytu dětí ve venkovním prostředí mezi lesními a veřejnými mateřskými školami. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou (výzkumnou). Teoretická část popisuje legislativní ustanovení obou typů škol, porovnává denní harmonogramy lesních i veřejných mateřských škol a definuje pojem "pobyt venku". Praktická část popisuje výzkumný vzorek, analyzuje a porovnává data z výzkumu a interpretuje výsledky. Závěrem práce je diskuse o možných lepších postupech do budoucna a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of children's outdoor learning in forest and public kindergartens. The thesis is divided into two periods - theoretical and practical (exploratory). The theoretical period describes the legislative basis of both types of kindergartens, compares the school schedules of forest and public kindergartens and defines the term "outdoor learning". The practical period describes an exploratory sample, analyses and compares research data and interprets the results. Finally, the thesis debates better methods for the future and recommendations for practice.
Klíčová slova
veřejná mateřská škola, lesní mateřská škola, pobyt ve venkovním prostředí
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním pobytu dětí ve venkovním prostředí mezi lesními a veřejnými mateřskými školami. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou (výzkumnou). Teoretická část popisuje legislativní ustanovení obou typů škol, porovnává denní harmonogramy lesních i veřejných mateřských škol a definuje pojem "pobyt venku". Praktická část popisuje výzkumný vzorek, analyzuje a porovnává data z výzkumu a interpretuje výsledky. Závěrem práce je diskuse o možných lepších postupech do budoucna a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of children's outdoor learning in forest and public kindergartens. The thesis is divided into two periods - theoretical and practical (exploratory). The theoretical period describes the legislative basis of both types of kindergartens, compares the school schedules of forest and public kindergartens and defines the term "outdoor learning". The practical period describes an exploratory sample, analyses and compares research data and interprets the results. Finally, the thesis debates better methods for the future and recommendations for practice.
Klíčová slova
veřejná mateřská škola, lesní mateřská škola, pobyt ve venkovním prostředí
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se aktivit dětí ve venkovním prostředí v různých typech mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pobyt dětí ve venkovním prostředí v lesních a veřejných mateřských školách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy časového plánu činností a časového snímku dne vyplněného učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se aktivit dětí ve venkovním prostředí v různých typech mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pobyt dětí ve venkovním prostředí v lesních a veřejných mateřských školách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy časového plánu činností a časového snímku dne vyplněného učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. et al. (2009). Vědění a participace: Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Karolinum.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Havlová, J., Havlínová M., & Vencálková, E. (Eds.). (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage Publications Ltd.
Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. et al. (2009). Vědění a participace: Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Karolinum.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Havlová, J., Havlínová M., & Vencálková, E. (Eds.). (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage Publications Ltd.
Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, která se zabývá porovnáním pobytu dětí ve venkovním prostředí. Studentka použila neadekvátní zdroje vzhledem k definování klíčových pojmů. Studentka hovořila o výzkumném cíli, výzkumných otázkách a výzkumné metodě. Studentka se neadekvátně vyjárřila k otázkám oponenta a vedoucího práce. Zkoušející upozornila na nenaplnění hlavních cílů výzkumu. Studentka neprokázala adekvátní znalosti potřebné pro vypracování bakalářské práce.