Podstatu této diplomové práce tvoří seznámení se s osobností studenta učitelství pro mateřské školy v rovině teoretické i praktické. Právě osobnost studenta je podstatnou součástí jeho budoucího výchovného procesu v roli učitele mateřské školy a také nezbytně souvisí úspěšným výchovným působením pedagoga na dítě. Nejprve jsou zpracována teoretická východiska práce, odborné zdroje, a na tomto základě je potom provedena výzkumná část práce. Také je zde popsána typologie osobnosti podle MBTI. Hlavním cílem praktické části diplomové práce je pomocí hlavního a doplňkového výzkumného šetření zjistit a zhodnotit, které osobnostní typy MBTI převládají u studentek učitelství pro mateřské školy. Praktická část této práce obsahuje stručný popis vzorku respondentů, předpokládaných výsledků výzkumu a jejich následné vyhodnocení. V neposlední řadě je zde srovnání výsledků výzkumu této práce s výsledky výzkumu prováděném v Hong Kongu a Texasu.
Annotation in English
The essence of this diploma thesis is to get acquainted with the personality of a student of teaching for kindergartens on a theoretical and practical level. It is the student's personality that is an essential part of his future educational process as a kindergarten teacher. First, the theoretical basis of the work and sources are elaborated, and on this basis the research part of the work is performed. The MBTI personality typology is also described here. The main goal of the practical part of the diploma thesis is to use the main and supplementary research to find out and evaluate which personality types of MBTI predominate among students of kindergarten teaching. The practical part of this work contains a brief description of a sample of respondents, the expected results of the research and their subsequent evaluation. Finally, there is a comparison of the research results of this work with the results of research conducted in Hong Kong and Texas.
Keywords
studentky učitelství pro mateřské školy, teorie osobnostních typů, začínající učitel
Keywords in English
student of teaching for kindergartens, theory of personality types, beginning teacher
Length of the covering note
66 s. (96 213 znaků)
Language
CZ
Annotation
Podstatu této diplomové práce tvoří seznámení se s osobností studenta učitelství pro mateřské školy v rovině teoretické i praktické. Právě osobnost studenta je podstatnou součástí jeho budoucího výchovného procesu v roli učitele mateřské školy a také nezbytně souvisí úspěšným výchovným působením pedagoga na dítě. Nejprve jsou zpracována teoretická východiska práce, odborné zdroje, a na tomto základě je potom provedena výzkumná část práce. Také je zde popsána typologie osobnosti podle MBTI. Hlavním cílem praktické části diplomové práce je pomocí hlavního a doplňkového výzkumného šetření zjistit a zhodnotit, které osobnostní typy MBTI převládají u studentek učitelství pro mateřské školy. Praktická část této práce obsahuje stručný popis vzorku respondentů, předpokládaných výsledků výzkumu a jejich následné vyhodnocení. V neposlední řadě je zde srovnání výsledků výzkumu této práce s výsledky výzkumu prováděném v Hong Kongu a Texasu.
Annotation in English
The essence of this diploma thesis is to get acquainted with the personality of a student of teaching for kindergartens on a theoretical and practical level. It is the student's personality that is an essential part of his future educational process as a kindergarten teacher. First, the theoretical basis of the work and sources are elaborated, and on this basis the research part of the work is performed. The MBTI personality typology is also described here. The main goal of the practical part of the diploma thesis is to use the main and supplementary research to find out and evaluate which personality types of MBTI predominate among students of kindergarten teaching. The practical part of this work contains a brief description of a sample of respondents, the expected results of the research and their subsequent evaluation. Finally, there is a comparison of the research results of this work with the results of research conducted in Hong Kong and Texas.
Keywords
studentky učitelství pro mateřské školy, teorie osobnostních typů, začínající učitel
Keywords in English
student of teaching for kindergartens, theory of personality types, beginning teacher
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice typologie osobnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii osobnosti u studentek oboru učitelství pro MŠ.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou osobnostního dotazníku MBTI.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace zjištěných dat.
Konečná prezentace zjištěných výsledků, jejich shrnutí a formulace závěrů.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice typologie osobnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii osobnosti u studentek oboru učitelství pro MŠ.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou osobnostního dotazníku MBTI.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace zjištěných dat.
Konečná prezentace zjištěných výsledků, jejich shrnutí a formulace závěrů.
Recommended resources
Čakrt, M. (2015). Typologie osobnosti: přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti. (2. vydání). Praha: Management Press.
Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti. Volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
Evangelu, J. A. (2009). Diagnostické metody v personalistice. Praha: Grada Publishing.
Mikšík, O. (2007). Psychologické teorie osobnosti. (2., přeprac. vyd). Praha: Karolinum.
Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. (1. vydání). Praha: Portál.
Svatoš, T. (2013). A student teacher on the pathway to teaching profession: Reviewing research and proposing a model. Pedagogická orientace, 23(6), 786?809. DOI: 10.5817/PedOr2013-6-786.
Tieger, P. D., & Barron-Tieger, B. (2018). Jak rychle porozumět druhým: odhadněte lidi kolem sebe a hovořte jejich jazykem. Praha: Alferia.
Wong, Y. -ho P., & Li-fang, Z. (2013). Personality Types of Hong Kong Kindergarten Teachers: Implications for Teacher Education. Australian Journal Of Teacher Education, 38(2). DOI: 10.14221/ajte.2013v38n2.8.
Recommended resources
Čakrt, M. (2015). Typologie osobnosti: přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti. (2. vydání). Praha: Management Press.
Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti. Volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
Evangelu, J. A. (2009). Diagnostické metody v personalistice. Praha: Grada Publishing.
Mikšík, O. (2007). Psychologické teorie osobnosti. (2., přeprac. vyd). Praha: Karolinum.
Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. (1. vydání). Praha: Portál.
Svatoš, T. (2013). A student teacher on the pathway to teaching profession: Reviewing research and proposing a model. Pedagogická orientace, 23(6), 786?809. DOI: 10.5817/PedOr2013-6-786.
Tieger, P. D., & Barron-Tieger, B. (2018). Jak rychle porozumět druhým: odhadněte lidi kolem sebe a hovořte jejich jazykem. Praha: Alferia.
Wong, Y. -ho P., & Li-fang, Z. (2013). Personality Types of Hong Kong Kindergarten Teachers: Implications for Teacher Education. Australian Journal Of Teacher Education, 38(2). DOI: 10.14221/ajte.2013v38n2.8.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci. Prof. Wiegerová položila otázku: ,,Jaký osobnostní typ převládá u učitelství pro mateřské školy?" Studentka odpověděla nepřesně. Komise zpochybnila kvalitu dotazníku a šetření. Vyjádřili se ke slabým stránkám a nenaplnění empirické části diplomové práce. Vedoucí práce považuje za nevýhodu v teoretické části celou koncepci. Hodnotí to jako sumář, než práci s odbornou literaturou. V empirické části slabě hodnotí spolupráci se studentkou i grafické ztvárnění a povrchové pojetí celého výzkumu.Oponent práce vytýká různost témat teoretické části, avšak stěžejní kapitola je tvořena staršími literárními zdroji. Slabě hodnotí absenci citovaných relevantních zdrojů.
Studentka odpověděla na otázky vedoucí i oponenta práce pouze částečně.