Diplomová práce se zabývá interakčním stylem učitele na 1. stupni základní školy. V teoretické části se věnuji vymezení klíčových pojmů souvisejících s komunikací a interakcí. Cílem výzkumu bylo zjistit úroveň interakčního stylu u vybraných učitelů na 1. stupni základní školy a porovnat ji s pohledem jejich žáků. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku QTI. Výzkumu se zúčastnilo celkem 201 participantů - 191 žáků a 10 učitelek. Výsledky ukázaly, že rozdíly mezi sebehodnocením interakčního stylu učitelkou a hodnocením žáky se vyskytují zejména u začínajících učitelek s nízkou praxí.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the interaction style of primary school teachers. In the theoretical part, I define the key terms associated with communication and interaction. The goal is to find out the level of interaction style for a selected group of primary school teachers and compare the results with the perspective of the learners. The data were collected using the QTI questionnaire. 201 participants took part in the research - 191 learners and 10 teachers. The results show that the difference between the evaluation of interaction style by teachers and by learners occurred primarily with novice teachers.
Klíčová slova
interakce, komunikace, interakční styl, dotazník QTI, dimenze interakčního stylu
Klíčová slova v angličtině
interaction, communication, interaction style, questionnaire QTI, dimension of interaction style
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá interakčním stylem učitele na 1. stupni základní školy. V teoretické části se věnuji vymezení klíčových pojmů souvisejících s komunikací a interakcí. Cílem výzkumu bylo zjistit úroveň interakčního stylu u vybraných učitelů na 1. stupni základní školy a porovnat ji s pohledem jejich žáků. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku QTI. Výzkumu se zúčastnilo celkem 201 participantů - 191 žáků a 10 učitelek. Výsledky ukázaly, že rozdíly mezi sebehodnocením interakčního stylu učitelkou a hodnocením žáky se vyskytují zejména u začínajících učitelek s nízkou praxí.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the interaction style of primary school teachers. In the theoretical part, I define the key terms associated with communication and interaction. The goal is to find out the level of interaction style for a selected group of primary school teachers and compare the results with the perspective of the learners. The data were collected using the QTI questionnaire. 201 participants took part in the research - 191 learners and 10 teachers. The results show that the difference between the evaluation of interaction style by teachers and by learners occurred primarily with novice teachers.
Klíčová slova
interakce, komunikace, interakční styl, dotazník QTI, dimenze interakčního stylu
Klíčová slova v angličtině
interaction, communication, interaction style, questionnaire QTI, dimension of interaction style
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se interakčním stylem učitele.
Vymezení základní terminologie týkající se forem interakčních stylů učitele.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku QTI se žáky a učiteli 1. stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se interakčním stylem učitele.
Vymezení základní terminologie týkající se forem interakčních stylů učitele.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku QTI se žáky a učiteli 1. stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Mareš, J., & Gavora, P. (2004). Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika, 54(2), 101-128.
Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Wubbels, T., & Levy, J. (Eds.). (1993). Do you know what you look like? Interpersonal relationships in education. London: The Falmer Press.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Mareš, J., & Gavora, P. (2004). Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika, 54(2), 101-128.
Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Wubbels, T., & Levy, J. (Eds.). (1993). Do you know what you look like? Interpersonal relationships in education. London: The Falmer Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že teoretická část je dobře gradovaná. Dále chválí použití dotazníku v online výuce. Výtky vidí ve stylu psaní, který je někdy kostrbatý. Avšak celek hodnotí velmi kvalitně. Oponentka práce se také přiklání k dobrému hodnocení. Uvádí, že teoretická část je dobře zpracovaná. Nejslabší část vidí ve zpracování dat v empirické části, tedy interpretace dat.
Studentka nedokázala odpovědět jednoznačně na některé otázky stanovené vedoucím či oponentem práce. Neporozuměla přesnému znění otázky. Odpovědi na otázky byly nepřesné a nevystihovaly podstatu, na to upozorňovala i zkoušející komise. Prof. Wiegerová konstatovala, že nedostatkem může být také využití jedné výzkumné metody.