Tato diplomová práce zjišťuje kvalitu učebnic prvouky na prvním stupni základní školy. Jejím cílem bylo zjistit kvalitu učebnic prvouky a dále názory učitelů na jejich využití. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 6 různých učebnic prvouky pro 3. ročník základní školy a názory byly zjišťovány na vzorku 20 učitelů prvního stupně základní školy. Výzkumné nástroje tvořily - anketa pro učitele (realizovaná před vstupem do výzkumu), metoda měření didaktické vybavenosti učebnic a strukturované interview tvořené z 6 otázek týkajících se obecně učebnic a 10 otázek vztahujících se ke zkoumaným učebnicím prvouky pro 3. ročník základní školy. Bylo zjištěno, že vzorek učebnic prvouky pro 3 ročník základní školy je dle didaktické vybavenosti zpracován kvalitně. Učitelé ve vztahu k předmětu prvouka preferují spíše učebnice s dostatečným množstvím textu, doprovodnými otázkami, ilustracemi a s jasně a srozumitelně danou strukturou.
Anotace v angličtině
This Master's thesis looked at the quality of Nature studies textbooks in primary school. Its aim was to find out the quality of Nature studies textbooks, as well as the teachers views of their usage. The research sample comprised a total of 6 different Nature studies textbooks for the 3rd year of primary school and opinions were collected from a sample of 20 primary school teachers. Research tools of this Masters thesis consisted of - a survey for teachers (performed before entering research), a method of measuring the didactic equipment of textbooks and a structured interview consisting of 6 questions concering textbooks in general and 10 questions related to the examined Nature studies textbooks. It was found that a sample of Nature studies textbooks for the 3rd year of primary school is well processed according to the didactic equiplment. Teachers preferred textbooks with sufficient text, acompanying questions, illustrations and a clear and intelligible structure in relation to the subject of primary education.
Tato diplomová práce zjišťuje kvalitu učebnic prvouky na prvním stupni základní školy. Jejím cílem bylo zjistit kvalitu učebnic prvouky a dále názory učitelů na jejich využití. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 6 různých učebnic prvouky pro 3. ročník základní školy a názory byly zjišťovány na vzorku 20 učitelů prvního stupně základní školy. Výzkumné nástroje tvořily - anketa pro učitele (realizovaná před vstupem do výzkumu), metoda měření didaktické vybavenosti učebnic a strukturované interview tvořené z 6 otázek týkajících se obecně učebnic a 10 otázek vztahujících se ke zkoumaným učebnicím prvouky pro 3. ročník základní školy. Bylo zjištěno, že vzorek učebnic prvouky pro 3 ročník základní školy je dle didaktické vybavenosti zpracován kvalitně. Učitelé ve vztahu k předmětu prvouka preferují spíše učebnice s dostatečným množstvím textu, doprovodnými otázkami, ilustracemi a s jasně a srozumitelně danou strukturou.
Anotace v angličtině
This Master's thesis looked at the quality of Nature studies textbooks in primary school. Its aim was to find out the quality of Nature studies textbooks, as well as the teachers views of their usage. The research sample comprised a total of 6 different Nature studies textbooks for the 3rd year of primary school and opinions were collected from a sample of 20 primary school teachers. Research tools of this Masters thesis consisted of - a survey for teachers (performed before entering research), a method of measuring the didactic equipment of textbooks and a structured interview consisting of 6 questions concering textbooks in general and 10 questions related to the examined Nature studies textbooks. It was found that a sample of Nature studies textbooks for the 3rd year of primary school is well processed according to the didactic equiplment. Teachers preferred textbooks with sufficient text, acompanying questions, illustrations and a clear and intelligible structure in relation to the subject of primary education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení předmětu prvouka v kurikulu primárního vzdělávání v České republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se konceptuálního vymezení práce učitele s učebnicemi.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím měření didaktické vybavenosti učebnic a interview s vybranými učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení předmětu prvouka v kurikulu primárního vzdělávání v České republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se konceptuálního vymezení práce učitele s učebnicemi.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím měření didaktické vybavenosti učebnic a interview s vybranými učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kragler, S., Walker, C., & Martin, L. (2005). Strategy instruction in primary content textbooks. The reading teacher, 59(3), 254-261.
Maňák, J., & Klapko, D. (2006). Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Sikorova, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Seznam doporučené literatury
Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kragler, S., Walker, C., & Martin, L. (2005). Strategy instruction in primary content textbooks. The reading teacher, 59(3), 254-261.
Maňák, J., & Klapko, D. (2006). Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Sikorova, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce kladně hodnotí zpracování teoretické části, ikdyž se objevily drobné nedostatky. Téma výzkumu také hodnotí kladně a smysluplně. Vedoucí práce vidí limity ve zpracování dat, avšak vyzdvihuje zainteresovanost a přístup studentky ke zpracování práce. Vyzdvihuje také porozumění studentky problematice. Oponent práce vyzdvihuje koncepci teoretické i praktické části a zpracování. Ve výzkumné části vidí oponent chaotičnost, avšak ne fatálně. V konečné koncepci je práce hodnocená kladně.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.