Tato diplomová práce prezentuje data získaná dotazníkovým šetřením realizovaným mezi žáky a učiteli žijícími a navštěvujícími základní školu na území osobitého regionu Horňácko. Cílem prezentovaného výzkumu bylo popsat jazykovou a edukační situaci žáků 1. stupně základní školy na Horňácku. Práce rovněž popisuje roli dialektu a kultury ve vzdělávání a popisuje vztah žáků k tomuto prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická východiska představují úvod do vytyčené problematiky. Praktická část pak prezentuje výsledky provedeného výzkumu založeného na kvantitativním designu.
Anotace v angličtině
This master´s thesis presents the data obtained by questionnaire survey conducted among pupils and teachers living and attending primary school in the territory of the distinctive region Horňácko. The main aim of the presented research was to describe the language and educational situation of primary school pupils in the Horňácko region. The thesis also describes the role of dialect and culture in education and describes the relationship of students to this region. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical background is an introduction to the set issues. The practical part then presents the results of research based on quantitative design.
Klíčová slova
dialekt, jazyková situace, Horňácko, jazykový kód, diglosie, školní jazyk
Klíčová slova v angličtině
dialect, language situation, Horňácko, language code, diglossia, school language
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce prezentuje data získaná dotazníkovým šetřením realizovaným mezi žáky a učiteli žijícími a navštěvujícími základní školu na území osobitého regionu Horňácko. Cílem prezentovaného výzkumu bylo popsat jazykovou a edukační situaci žáků 1. stupně základní školy na Horňácku. Práce rovněž popisuje roli dialektu a kultury ve vzdělávání a popisuje vztah žáků k tomuto prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická východiska představují úvod do vytyčené problematiky. Praktická část pak prezentuje výsledky provedeného výzkumu založeného na kvantitativním designu.
Anotace v angličtině
This master´s thesis presents the data obtained by questionnaire survey conducted among pupils and teachers living and attending primary school in the territory of the distinctive region Horňácko. The main aim of the presented research was to describe the language and educational situation of primary school pupils in the Horňácko region. The thesis also describes the role of dialect and culture in education and describes the relationship of students to this region. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical background is an introduction to the set issues. The practical part then presents the results of research based on quantitative design.
Klíčová slova
dialekt, jazyková situace, Horňácko, jazykový kód, diglosie, školní jazyk
Klíčová slova v angličtině
dialect, language situation, Horňácko, language code, diglossia, school language
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše k problematice používání dialektu ve škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek se zaměřením na žáky hovořící dialektem.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše k problematice používání dialektu ve škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek se zaměřením na žáky hovořící dialektem.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Šalamounová, Z. (2015). Socializace do školního jazyka. Brno: Masarykova univerzita.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019), Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Tegegne, W. (2015). The use of dialects in education and its impacts on student´s learning and achievements. Educational Journal, 4(5), 263 - 269. doi: 10.11648/j.edu.20150405.22
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Šalamounová, Z. (2015). Socializace do školního jazyka. Brno: Masarykova univerzita.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019), Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Tegegne, W. (2015). The use of dialects in education and its impacts on student´s learning and achievements. Educational Journal, 4(5), 263 - 269. doi: 10.11648/j.edu.20150405.22
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi představila téma své diplomové práce. V prezentaci se zaměřila na metodologii a výzkumná zjištění. Vedoucí práce se kladně vyjádřil k výběru tématu a pozitivně hodnotil také empirickou část. Oponentka diplomové práce spatřuje slabá místa v teoretické části. Upozorňuje na chybějící teoretické cíle a provázanost konceptů, které mají utvářet kvalitní teoretické zázemí pro empirickou část. Studentce se podařilo adekvátně zodpovědět otázky z posudků diplomové práce.