Tato diplomová práce se zabývá profesními příběhy dvou učitelek a jedné ředitelky základní školy z hlediska jejich sebepojetí. V rámci jedinečné příležitosti je na profesní příběh učitelek a ředitelky nahlíženo v kombinaci s jejich profesním a ředitelským portfoliem, které si obě učitelky a ředitelka vedou již několik let. Primární záměr této diplomové práce spočívá v identifikaci profesního sebepojetí v profesním příběhu učitelek. Druhořadým cílem bylo nalézt mezi těmito nástroji souvislost. Byla použita triangulace zdrojů dat, která staví metodu hloubkového polostrukturovaného rozhovoru a obsahovou analýzu dokumentů proti sobě. Ukázalo se, že profesní portfolio učitelek dokládá jejich profesní růst, ale také zahrnuje některé aspekty profesního sebepojetí. Z výsledků případové studie bylo zjištěno, že v profesním příběhu dvou učitelek a jedné ředitelky základní školy byly identifikovány některé oblasti učitelova sebepojetí, které se následně objevily v profesním portfoliu učitelek a ředitelky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with professional stories of two teachers and one primary school headmaster in terms of their self-concept. On the occasion of unique opportunity,
the professional stories of the teachers and the primary school headmaster are viewed
in combination of their professional and directorial portfolios that they have been recording for several years. The primary goal of this diploma thesis lies in the identification
of professional self-concept in the professional story of both teachers. The secondary goal has been to find a connection between these two tools - the professional portfolios and the self-concept stories. Triangulation data have been used in order to put the method of in-depth semi-structured dialogue and the content analysis of documantation into comparison. It has turned out that the professional portfolios of the teachers both demonstrate their professional growth and also include some aspects of the professional self-concept. From the results
of the case study, it has been found out that some areas of teacher's self-concept have been identified in the professional stories of the above mentioned participants and subsequently they have appeared in their professional portfolios.
Klíčová slova
profesní portfolio, profesní příběh, profese učitele, ředitelské portfolio, učitelské sebepojetí, učitel základní školy
Klíčová slova v angličtině
professional portfolio, professional story, teacher career, headmaster portfolio, teacher' s self-concept, teacher at primary school
Rozsah průvodní práce
143
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá profesními příběhy dvou učitelek a jedné ředitelky základní školy z hlediska jejich sebepojetí. V rámci jedinečné příležitosti je na profesní příběh učitelek a ředitelky nahlíženo v kombinaci s jejich profesním a ředitelským portfoliem, které si obě učitelky a ředitelka vedou již několik let. Primární záměr této diplomové práce spočívá v identifikaci profesního sebepojetí v profesním příběhu učitelek. Druhořadým cílem bylo nalézt mezi těmito nástroji souvislost. Byla použita triangulace zdrojů dat, která staví metodu hloubkového polostrukturovaného rozhovoru a obsahovou analýzu dokumentů proti sobě. Ukázalo se, že profesní portfolio učitelek dokládá jejich profesní růst, ale také zahrnuje některé aspekty profesního sebepojetí. Z výsledků případové studie bylo zjištěno, že v profesním příběhu dvou učitelek a jedné ředitelky základní školy byly identifikovány některé oblasti učitelova sebepojetí, které se následně objevily v profesním portfoliu učitelek a ředitelky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with professional stories of two teachers and one primary school headmaster in terms of their self-concept. On the occasion of unique opportunity,
the professional stories of the teachers and the primary school headmaster are viewed
in combination of their professional and directorial portfolios that they have been recording for several years. The primary goal of this diploma thesis lies in the identification
of professional self-concept in the professional story of both teachers. The secondary goal has been to find a connection between these two tools - the professional portfolios and the self-concept stories. Triangulation data have been used in order to put the method of in-depth semi-structured dialogue and the content analysis of documantation into comparison. It has turned out that the professional portfolios of the teachers both demonstrate their professional growth and also include some aspects of the professional self-concept. From the results
of the case study, it has been found out that some areas of teacher's self-concept have been identified in the professional stories of the above mentioned participants and subsequently they have appeared in their professional portfolios.
Klíčová slova
profesní portfolio, profesní příběh, profese učitele, ředitelské portfolio, učitelské sebepojetí, učitel základní školy
Klíčová slova v angličtině
professional portfolio, professional story, teacher career, headmaster portfolio, teacher' s self-concept, teacher at primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné litaratury o profesionalizaci učitelů základních škol.
Vymezení teoretických východisek o přístupech k profesním příběhům učitelů základních škol z hlediska analýzy učitelského portfolia.
Realizace kvalitativního výzkumu o profesním příběhu učitelek.
Prezentace závěrů výzkumu a doporučení pro pedeutologii.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné litaratury o profesionalizaci učitelů základních škol.
Vymezení teoretických východisek o přístupech k profesním příběhům učitelů základních škol z hlediska analýzy učitelského portfolia.
Realizace kvalitativního výzkumu o profesním příběhu učitelek.
Prezentace závěrů výzkumu a doporučení pro pedeutologii.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R. (1998). The Life Story Interview. Thousand Oaks: SAGE Publicationa.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Průcha, J. (2002). Učitel:Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Spilková, V., et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Spilková, V., & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R. (1998). The Life Story Interview. Thousand Oaks: SAGE Publicationa.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Průcha, J. (2002). Učitel:Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Spilková, V., et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Spilková, V., & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Nejdříve se k diplomové práci vyjádřila vedoucí práce, která popsala náročné momenty při zpracovávání tématu diplomové práce. Ocenila snahu studentky vypořádat se s obtížemi teoretických konceptů profesního příběhu a profesního portfolia. Oponent upozornil na nedostatečnou tvůrčí práci studentky s literaturou, jež chybí hlubší analýza teoretických východisek. Dále prof. Gavora poukázal na slabé zaměření práce na profesní příběh učitele. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Následně proběhla diskuze k adekvátnosti využití získaných dat z portfolií učitele v rámci konceptu profesního příběhu.