Diplomová práce se zabývá otázkami školního hodnocení v primární edukaci. Teoretická část je zaměřena na vymezení terminologie z oblasti funkcí školního hodnocení, typů školního hodnocení, forem školního hodnocení a jejich specifik v primárním vzdělávání. Samostatnou kapitolou jsou zpracovány otázky významu a podoby školního sebehodnocení žáků, což je i hlavním předmětem výzkumu diplomové práce.
Praktická část se zabývá pedagogickým výzkumem školního hodnocení a sebehodnocení žáků v podmínkách primární edukace. V kvalitativní metodologii výzkumu je zvoleno pedagogické pozorování výukových situací školního hodnocení. Další metodou je rozhovor s žáky a rozhovor s vybranou učitelkou 1. stupně základní školy. Výsledky pedagogického výzkumu se soustředí na posouzení charakteristik žákovského sebehodnocení ve výuce v primární edukaci a jeho podílu na školním hodnocení výsledků a procesů výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issues of school assessment in primary education. The theoretical part is focused on defining terminology about functions of school assessment, types of school assessment, forms of school assessment and their specifics in primary education. A separate chapter deals with questions of the importance and form of school self-assessment of pupils, which is also the main subject of the diploma thesis research.
The practical part deals with pedagogical research of school assessment and self-assessment of pupils in the conditions of primary education. In the qualitative research methodology, pedagogical observation of teaching situations of school assessment is chosen.
Another method is an interview with pupils and an interview with a selected primary school teacher. The results of pedagogical research focus on the assessment of the characteristics of self-assessment of pupils in teaching in primary education and its share to school assessment of results and teaching processes.
Diplomová práce se zabývá otázkami školního hodnocení v primární edukaci. Teoretická část je zaměřena na vymezení terminologie z oblasti funkcí školního hodnocení, typů školního hodnocení, forem školního hodnocení a jejich specifik v primárním vzdělávání. Samostatnou kapitolou jsou zpracovány otázky významu a podoby školního sebehodnocení žáků, což je i hlavním předmětem výzkumu diplomové práce.
Praktická část se zabývá pedagogickým výzkumem školního hodnocení a sebehodnocení žáků v podmínkách primární edukace. V kvalitativní metodologii výzkumu je zvoleno pedagogické pozorování výukových situací školního hodnocení. Další metodou je rozhovor s žáky a rozhovor s vybranou učitelkou 1. stupně základní školy. Výsledky pedagogického výzkumu se soustředí na posouzení charakteristik žákovského sebehodnocení ve výuce v primární edukaci a jeho podílu na školním hodnocení výsledků a procesů výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issues of school assessment in primary education. The theoretical part is focused on defining terminology about functions of school assessment, types of school assessment, forms of school assessment and their specifics in primary education. A separate chapter deals with questions of the importance and form of school self-assessment of pupils, which is also the main subject of the diploma thesis research.
The practical part deals with pedagogical research of school assessment and self-assessment of pupils in the conditions of primary education. In the qualitative research methodology, pedagogical observation of teaching situations of school assessment is chosen.
Another method is an interview with pupils and an interview with a selected primary school teacher. The results of pedagogical research focus on the assessment of the characteristics of self-assessment of pupils in teaching in primary education and its share to school assessment of results and teaching processes.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školním hodnocení ve výuce v primární edukaci.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na formy hodnocení a sebehodnocení žáků ve výuce v primární edukaci.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů žákovského sebehodnocení ve výuce.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učitelkou 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školním hodnocení ve výuce v primární edukaci.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na formy hodnocení a sebehodnocení žáků ve výuce v primární edukaci.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů žákovského sebehodnocení ve výuce.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učitelkou 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Frey, B. B. (2014). Modern classroom assessment. Los Angeles: Sage.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Seznam doporučené literatury
Frey, B. B. (2014). Modern classroom assessment. Los Angeles: Sage.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce prof. Lukášová neměla žádné stěžejní poznatky k práci. A přistoupila ke stanoveným otázkám, které v práci stanovila. Oponentka práce dr. Petrů Puhrová komentovala teoretickou část jako kompilativní, studentka čerpala z bohatých zdrojů i zahraničních. Avšak hlubší zpracování neproběhlo, chybí přístupy a názory studentky v propojení s literaturou. V praktické části chybí hluboká sonda do problematiky a upozorňuje na problematičnost a náročnost vedení rozhovoru s žáky.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta samostatně a plynule. V diskuzi se prof. Wiegerová vyjádřila k nedostatkům v empirické části. Upozornila na podstatu kvalitativního výzkumu, která se někdy ztrácí.