Diplomová práce se zabývá užíváním trestů učitelkami ve výuce v primárním vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti funkce trestů a rizik jejich využívání na prvním stupni základní školy. Dále se věnuje kázni, nekázni a významu pravidel ve školní třídě. Praktická část diplomové práce zahrnuje kvalitativně orientovaný výzkum a věnuje se popisu a interpretaci získaných dat z interview s učitelkami a žáky. Cílem diplomové práce je popsat formy trestů a způsoby jejich používání učitelkou v podmínkách běžné výuky v primárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
Thesis deals with using punishments used by teachers during lessons in primary education. The theoretical part is focused on defining the terminology and theoretical basis of the function of the punishment and the risks of their usage in the first stage of primary school. Further, it deals with discipline, indiscipline and the importance of standards in the classroom. The practical part of the thesis includes qualitatively oriented research and is dedicated to the description and interpretation of data from interviews with teachers and pupils. The thesis is aimed to describe forms of punishments and the way of their usage by the teacher within the conditions of regular lessons in primary education.
Klíčová slova
kázeň, trest, učitelka, pravidla
Klíčová slova v angličtině
discipline, punishment, teacher, standards
Rozsah průvodní práce
74 s. (102 252 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá užíváním trestů učitelkami ve výuce v primárním vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti funkce trestů a rizik jejich využívání na prvním stupni základní školy. Dále se věnuje kázni, nekázni a významu pravidel ve školní třídě. Praktická část diplomové práce zahrnuje kvalitativně orientovaný výzkum a věnuje se popisu a interpretaci získaných dat z interview s učitelkami a žáky. Cílem diplomové práce je popsat formy trestů a způsoby jejich používání učitelkou v podmínkách běžné výuky v primárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
Thesis deals with using punishments used by teachers during lessons in primary education. The theoretical part is focused on defining the terminology and theoretical basis of the function of the punishment and the risks of their usage in the first stage of primary school. Further, it deals with discipline, indiscipline and the importance of standards in the classroom. The practical part of the thesis includes qualitatively oriented research and is dedicated to the description and interpretation of data from interviews with teachers and pupils. The thesis is aimed to describe forms of punishments and the way of their usage by the teacher within the conditions of regular lessons in primary education.
Klíčová slova
kázeň, trest, učitelka, pravidla
Klíčová slova v angličtině
discipline, punishment, teacher, standards
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o užívání trestů ve výuce v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o funkcích trestů a rizikách jejich využívání v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o užívání trestů ve výuce v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o funkcích trestů a rizikách jejich využívání v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Cangelosi, J. S. (2014). Classroom management strategies: gaining and maintainingstudents´ cooperation. Hoboken, NJ: Wiley.
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Koldeová, L. (2015). Tresty vo výchove. Bratislava: Wolters Kluwer SR.
Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Nováčková, J., & Nevolová, D. (2020). Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Praha: PeopleComm.
Seznam doporučené literatury
Cangelosi, J. S. (2014). Classroom management strategies: gaining and maintainingstudents´ cooperation. Hoboken, NJ: Wiley.
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Koldeová, L. (2015). Tresty vo výchove. Bratislava: Wolters Kluwer SR.
Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Nováčková, J., & Nevolová, D. (2020). Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Praha: PeopleComm.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce ohodnotil práci jako dobrou a pěkně zpracovanou. Neměl žádné závažné připomínky. V průběhu zpracování empirické části došlo ke změně, přístupu, což ale vedoucí práce považuje za přínosné. Vyzdvihuje v empirické části snahu o interpretaci dat. Potenciál vidí také v propojení skupin. Studentka je chválena za zpracování a vyhodnocení dat. Oponent práce se také přiklání k dobrému hodnocení práce. Vyzdvihuje jasné formulace výzkumných otázek. Nedostatky vidí v empirické části, zejména lze upřesnit metodu analýzy. Upozorňuje, že zobecnění dat není přesné. Ve výsledku je studentka chválena. Prof. Wiegerová zahájila diskuzi k tématice trestů.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.