Diplomová práce se zabývá žákovským portfoliem v primární edukaci. Hlavním výzkumným záměrem je posouzení jeho významu pro procesy hodnocení a sebehodnocení výsledků výuky žáků v primární edukaci. K němu se vztahuje cíl zaměřený na zjištění a popsání využití žákovského portfolia, konkrétně v základní škole BuP, která je jako jedna z mála zavádí, jak na prvním, tak druhém stupni vzdělávání. Oblast zkoumání přispívá k odhalení a popsání možného obsahu, především toho, jenž dokládá procesy hodnocení a sebehodnocení žáků. Dále taktéž k případnému posouzení jeho významu a využití ve vyučovacím procesu. Pro naplnění všech záměrů a cílů je zvolena kvalitativní metodologie využívající princip triangulace a případové studie jako výzkumné strategie. Výzkum je realizován s využitím metod hloubkových rozhovorů se třemi participanty, tj. s ředitelkou, učitelkou a žákem základní školy BuP. Výsledky z hloubkových rozhovorů jsou dále prohloubeny pomocí obsahové analýzy žákovského portfolia a následně označeny kategoriemi, které jsou interpretovány a zpracovány do diskuse. Ukázalo se, že žákovské portfolio slouží jako doplňující forma k hodnocení a sebehodnocení žáků ve vyučovacím procesu a zároveň se může stát dokladem žákova vývoje v učení. V diskusi jsou předloženy odpovědi na výzkumné podotázky naplňující hlavní záměr a cíle celé diplomové práce. Závěrem jsou formulovány doporučení pro další pedagogický výzkum a pedagogickou praxi v otázkách žákovského portfolia.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupil's portfolio in the primary education. The main research intention is to assess its significance for the processes of evaluation and self-evaluation of the results of teaching pupils in the primary education. It is related to the goal of identifying and describing the use of the pupil's portfolio, specifically in the primary school BuP, which is one of the few to introduce them, both in the first and second level of the education. The field of research contributes to the discovery and description of possible content, especially that which demonstrates the processes of evaluation and self-evaluation of students. Furthermore, also for a possible assessment of its importance and use in the teaching process. To fulfill all intentions and goals, a qualitative methodology using the principle of triangulation and case studies as research strategies is chosen. The research is carried out using the methods of in-depth interviews with three participants, is with the principal, teacher and pupil of the BuP primary school. The results of in-depth interviews are further deepened by means of a content analysis of the pupil's portfolio and subsequently marked by categories, which are interpreted and processed into a discussion. It turned out that the student portfolio serves as a complementary form for the evaluation and self-evaluation of students in the teaching process, and at the same time can become a proof of the student's development in learning. The discussion presents answers to research sub-questions fulfilling the main purpose and goals of the whole diploma thesis. Finally, recommendations are formulated for further pedagogical research and pedagogical practice in the issues of the pupil's portfolio.
Klíčová slova
hodnocení prostřednictvím portfolia, obsah portfolia, pojetí portfolia, primární edukace, využití žákovského portfolia, žákovské portfolio, žákovské sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
portfolio evaluation, portfolio's content, portfolio's conception, primary education, use of pupil's portfolio, pupil's portfolio, pupil's self-evaluation
Rozsah průvodní práce
124
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá žákovským portfoliem v primární edukaci. Hlavním výzkumným záměrem je posouzení jeho významu pro procesy hodnocení a sebehodnocení výsledků výuky žáků v primární edukaci. K němu se vztahuje cíl zaměřený na zjištění a popsání využití žákovského portfolia, konkrétně v základní škole BuP, která je jako jedna z mála zavádí, jak na prvním, tak druhém stupni vzdělávání. Oblast zkoumání přispívá k odhalení a popsání možného obsahu, především toho, jenž dokládá procesy hodnocení a sebehodnocení žáků. Dále taktéž k případnému posouzení jeho významu a využití ve vyučovacím procesu. Pro naplnění všech záměrů a cílů je zvolena kvalitativní metodologie využívající princip triangulace a případové studie jako výzkumné strategie. Výzkum je realizován s využitím metod hloubkových rozhovorů se třemi participanty, tj. s ředitelkou, učitelkou a žákem základní školy BuP. Výsledky z hloubkových rozhovorů jsou dále prohloubeny pomocí obsahové analýzy žákovského portfolia a následně označeny kategoriemi, které jsou interpretovány a zpracovány do diskuse. Ukázalo se, že žákovské portfolio slouží jako doplňující forma k hodnocení a sebehodnocení žáků ve vyučovacím procesu a zároveň se může stát dokladem žákova vývoje v učení. V diskusi jsou předloženy odpovědi na výzkumné podotázky naplňující hlavní záměr a cíle celé diplomové práce. Závěrem jsou formulovány doporučení pro další pedagogický výzkum a pedagogickou praxi v otázkách žákovského portfolia.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupil's portfolio in the primary education. The main research intention is to assess its significance for the processes of evaluation and self-evaluation of the results of teaching pupils in the primary education. It is related to the goal of identifying and describing the use of the pupil's portfolio, specifically in the primary school BuP, which is one of the few to introduce them, both in the first and second level of the education. The field of research contributes to the discovery and description of possible content, especially that which demonstrates the processes of evaluation and self-evaluation of students. Furthermore, also for a possible assessment of its importance and use in the teaching process. To fulfill all intentions and goals, a qualitative methodology using the principle of triangulation and case studies as research strategies is chosen. The research is carried out using the methods of in-depth interviews with three participants, is with the principal, teacher and pupil of the BuP primary school. The results of in-depth interviews are further deepened by means of a content analysis of the pupil's portfolio and subsequently marked by categories, which are interpreted and processed into a discussion. It turned out that the student portfolio serves as a complementary form for the evaluation and self-evaluation of students in the teaching process, and at the same time can become a proof of the student's development in learning. The discussion presents answers to research sub-questions fulfilling the main purpose and goals of the whole diploma thesis. Finally, recommendations are formulated for further pedagogical research and pedagogical practice in the issues of the pupil's portfolio.
Klíčová slova
hodnocení prostřednictvím portfolia, obsah portfolia, pojetí portfolia, primární edukace, využití žákovského portfolia, žákovské portfolio, žákovské sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
portfolio evaluation, portfolio's content, portfolio's conception, primary education, use of pupil's portfolio, pupil's portfolio, pupil's self-evaluation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o žákovském portfoliu a jeho využití v primární edukaci.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek o portfoliu v pedagogickém výzkumu.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů v oblasti žákovského portfolia v primární edukaci.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Stanovení postupu sběru dat pro zpracování výsledků výzkumu o žákovském portfoliu.
Uspořádání výsledků kvalitativní metodologie a jejich následná interpretace.
Formulace závěrů diplomové práce a vyhodnocení výzkumu o žákovském portfoliu v primární edukaci.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o žákovském portfoliu a jeho využití v primární edukaci.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek o portfoliu v pedagogickém výzkumu.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů v oblasti žákovského portfolia v primární edukaci.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Stanovení postupu sběru dat pro zpracování výsledků výzkumu o žákovském portfoliu.
Uspořádání výsledků kvalitativní metodologie a jejich následná interpretace.
Formulace závěrů diplomové práce a vyhodnocení výzkumu o žákovském portfoliu v primární edukaci.
Seznam doporučené literatury
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.
Hebert, E. A. (2001). The Power of Portfolios: What Children Can Teach Us About Learning and Assessment. San Francisco: The Jossey – Bass Education Series.
Klenowski, V. (2002). Developing Portfolios for Learning and Assessment: Processes and Principles. New York: Routledge Falmer.
Košťálová, H., Miková, Š. & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky a Evropských škol. Brno: MSD.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Seznam doporučené literatury
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.
Hebert, E. A. (2001). The Power of Portfolios: What Children Can Teach Us About Learning and Assessment. San Francisco: The Jossey – Bass Education Series.
Klenowski, V. (2002). Developing Portfolios for Learning and Assessment: Processes and Principles. New York: Routledge Falmer.
Košťálová, H., Miková, Š. & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky a Evropských škol. Brno: MSD.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Dokázala mluvit plynule a samostatně. Vedoucí práce vyzdvihl, že studentka pracovala velmi systematicky a orientovala se v terénu. Dokázala úspěšně propojit teorii s praxí. Vedoucí práce také konstatoval, že výsledky výzkumu jsou smysluplné a naplňující. Studentka si zaslouží dle vedoucího práce ocenění a adekvátní ohodnocení jejího přístupu k celé práci. Oponent práce souhlasil. Problémy oponent práce vidí v odklonění od výzkumné práce k metodické. Kapitolu č. 6 považuje oponent za slabší část práce. Pozoruje také disbalanci v některých částech práce. Teoretická část a její koncept postrádá nedostatky ve vytvoření koncepce výzkumné části práce. Chyby se objevily také v textu, ale nejedná se o zásadní nedostatky.
Na otázky vedoucího práce a oponenta práce studentka dokázala samostatně odpovědět.
Prof. Wiegerová zahájila diskuzi nad prací a upozorňuje na nedostatky v metodologii. Upozorňuje na slabiny ve struktuře a skladbě otázek v hloubkovém rozhovoru. Schopnost jít do hloubky rozhovoru považuje za stěžejní. Na nedostatky upozornila také v teoretické části, např. charakter abstraktu, tvorba otázek a teoretických tezí. Teoretickou část považuje za kompilát.