Diplomová práce je zaměřena na zjišťování volených didaktických strategií učitelů mateřských škol při vzdělávání dětí plnících povinnou předškolní docházku. Práce představuje teoretické koncepce týkající se didaktických strategií při práci s dětmi v povinném předškolním vzdělávání. Výzkum byl uskutečněn pomocí nestrukturovaného pozorování, polostrukturovaného interview a obsahové analýzy dokumentů. Výzkumné šetření odhalilo preferované didaktické strategie učitelů v povinném předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on finding out the chosen didactic strategies of kindergarten teachers in the education of children fulfilling compulsory preschool attendance. The work presents theoretical concepts related to didactic strategies in working with children in compulsory preschool education. The research was carried out through unstructured observation, semi-structured interviews and content analysis of documents. The research revealed the preferred didactic strategies of teachers in compulsory pre-school education.
Diplomová práce je zaměřena na zjišťování volených didaktických strategií učitelů mateřských škol při vzdělávání dětí plnících povinnou předškolní docházku. Práce představuje teoretické koncepce týkající se didaktických strategií při práci s dětmi v povinném předškolním vzdělávání. Výzkum byl uskutečněn pomocí nestrukturovaného pozorování, polostrukturovaného interview a obsahové analýzy dokumentů. Výzkumné šetření odhalilo preferované didaktické strategie učitelů v povinném předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on finding out the chosen didactic strategies of kindergarten teachers in the education of children fulfilling compulsory preschool attendance. The work presents theoretical concepts related to didactic strategies in working with children in compulsory preschool education. The research was carried out through unstructured observation, semi-structured interviews and content analysis of documents. The research revealed the preferred didactic strategies of teachers in compulsory pre-school education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o didaktických strategiích aplikovaných v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na didaktické strategie učitelů využívaných v povinném roku docházky do mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování, obsahové analýzy dokumentů a interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o didaktických strategiích aplikovaných v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na didaktické strategie učitelů využívaných v povinném roku docházky do mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování, obsahové analýzy dokumentů a interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. J. (2017). Skills for preschool teachers (Tenth edition). Boston: Pearson.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Praha: Portál.
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2018). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání: postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 71-91.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Šmelová, E., & Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. J. (2017). Skills for preschool teachers (Tenth edition). Boston: Pearson.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Praha: Portál.
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2018). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání: postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 71-91.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Šmelová, E., & Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Majerčíková postrádá preciznější formulování cílů v empirické části. Doc. Majerčíková vytýká studentčin špatný time management, díky kterému nemohl být výzkum hlouběji rozpracován. Prof. Wiegerová upozorňuje nad odklon od zvoleného tématu. Prof. Wiegerová chválí výběr tří výzkumných metod, nicméně postrádá jejich propojení a dotažení. Výsledky v rámci závěrečného schématu jsou předvídatelné a nevyužívají zjištění z výzkumu. Studentka odpověděla adekvátně na otázky vedoucího i oponenta. Proběhla diskuze. Prof. Gavora položil otázku ohledně názvů kategorií. Studentka na otázku dokázala adekvátně odpovědět.